روابط‌عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به گزارش روزنامه شرق با عنوان «بنزین آلوده است» واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

 

در پاسخ به گزارش خبری چهارم دی ماه سال جاری که در روزنامه شرق با عنوان «بنزین آلوده است» درباره کیفیت سوخت تولیدی در کشور منتشر شده است، توضیحاتی برای روشنگری و تنویر افکار عمومی درباره کیفیت سوخت تولیدی و توزیعی در کشور در شرایط فعلی ناترازی سوخت و ارتباط آن با آلودگی هوا به اطلاع افکار عمومی و رسانه‌ها ارائه می‌شود.

 

۱- هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه‌های داخلی مطابق با استاندارد یورو ۴ است و با توجه به متوسط مصرف روزانه بیش از ۱۲۴ میلیون لیتر بنزین در کشور از ابتدای سال جاری، در تمامی کلان‌شهرهای کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که دارای ۴ شاخص مهم زیست‌محیطی یعنی گوگرد، بنزن، ترکیبات آروماتیک و ترکیبات اولفین مطابق با این استاندارد است.

 

۲- براساس اطلاعات دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه توزیع سوخت، هم‌اکنون تمامی بنزین و نفت‌گاز توزیعی در جایگاه‌های عرضه سوخت کلان‌شهرها، جایگاه‌های منتخب مواصلاتی و حتی جایگاه‌های محورهای منتهی به این شهرها دارای استانداردهای یورو ۴ است؛ همچنین در استان تهران، علاوه بر کلان‌شهر تهران، تمامی بنزین و نفت‌گاز توزیعی در شهرستان‌های پردیس، بومهن و رودهن و تمامی نفت‌گاز توزیعی در بخش حمل‌ونقل استان نیز از نوع یورو ۴ است.

 

۳- از عمده دلایل آلودگی هوای کلان‌شهرها که هرساله در فصول سرد سال شاهد افزایش آن هستیم، علاوه بر تعداد منابع که بیش از گنجایش اقلیم کلان‌شهرهاست، احتراق ناقص ناشی از مصرف سوخت توسط منابع ساکن و متحرک است. تعداد بالای خودروهای فرسوده سبک شامل موتورسیکلت، تاکسی‌ها، خودروهای سواری شخصی و خودروهای سنگین دیزلی در حال تردد در ناوگان حمل‌ونقل، سهم بزرگی از آلودگی کلان‌شهرها به ویژه کلان‌شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال در پایتخت که سوخت منابع ساکن از نوع پاک و گاز طبیعی و برای منابع متحرک از نوع بنزین و نفت‌گاز یورو۴ و سی‌ان‌جی است، احتراق ناقص، سهم بزرگی از آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد، اما متأسفانه نقش و سهم این عامل مهم معمولا از سوی مسئولان و رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

 

۴- چنانچه سطح استاندارد کیفی وسایل نقلیه موجود موتوری و خودرویی، نیروگاه‌ها، کارخانجات سیمان و سیستم گرمایشی خانگی و… هم‌سطح با استاندارد کیفی سوخت توزیعی فعلی باشد، قطعا شاهد هوایی پاک خواهیم بود، اما متأسفانه تمامی این موارد که استانداردی کمتر از استاندارد سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های کشور را دارند، نادیده انگاشته شده و باکیفیت‌ترین عامل یعنی سوخت از میان سایر عوامل مصرفی زیر سؤال می‌رود.

 

۵- هم‌اکنون استاندارد بسیاری از سیستم‌های مصرفی موجود در کشور به گونه‌ای است که در صورت استفاده از باکیفیت‌ترین سوخت، باز هم تأثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا نخواهند داشت؛ بنابراین در موضوع آلودگی هوا لازم است تمامی دستگاه‌ها، دست از متهم‌کردن یکدیگر برداشته و همه پای کار بیایند تا معضل آلودگی هوا در کشور برطرف شود.

 

source