به گزارش انرژی پرس، صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعهسازان زنجیره تامین ، با حضور قطعهسازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و…. برگزار شد.
سید جواد حسینیکیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزانتر تمام میشود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت میکنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینیزده شدهاند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد میشود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بستهبندیهای دیگری وارد کشور میشوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش میکنند، دلمان قرص و محکمتر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گرانتر از نمونه چینی خریداری میشود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و دو- سه ماه هم طول میکشد تا قطعه وارد شود؛ با وجود کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینهها در اصطلاح سربهسر خواهد شد و شاید قطعهساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامینکننده داخلی دل ببندیم، میتوان بهتر کار را پیش برد.
وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعهسازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد میکند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعهسازی برنامه داشته باشید. مگر نمیگوییم بهشت سرمایهگذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی، ظرفیتی است که میتوانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطمهایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و… هست، بهتبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم سمت تولید و اشتغال در صنعت میرود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، بهطور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمیدانستیم و برایش برنامهای نداشتیم.
حسینیکیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آنها را شما فعالان صنعت قطعهسازی، به کار گرفتهاید.
نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبتهای عالمانه میشود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاستگذاری باشد؛ نگاه سیاستگذاری با تعرفه واردات اعمال میشود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید میکند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابتپذیری کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و…، موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن دادهایم؛ نباید در واقع این اتفاق میافتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعهسازانی که در این زمینه تلاش میکنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.
حسینیکیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضهای که به بازار صورت میگیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با تقاضا، عرضه انجام نمیشود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید میشود؛ این مهم یکی از موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این مهم یک مجموعه خودروسازی را ممتاز از مجموعههای دیگر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکتهای خودروساز انجام دادهاند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز میکنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.
همچنین در این همایش از سوی یکی از خودروسازان خصوصی عنوان شد که صنعت خودرو در کشور ما یک صنعت سیاسی است که با استفاده از مباحث آن، اگر کسی بخواهد در افکار عمومی، جای پیدا کند، به صنعت خودرو حمله میکند؛ این یعنی دیگر بحث اقتصادی و فنی نیست و یک بحث سیاسی است؛ ما در نیروی انسانی متخصص در صنعت خودرو، مشکل داریم و بایستی نیروهای موجود را بتوانی، حفظ کنیم منافع قطعهساز از منافع خودروساز جدا نیست؛ اگر یک محصولی موفق باشد، هم خودروساز موفق است و هم قطعهساز؛ اما اگر یک محصولی موفق نباشد، هم خودروساز متضرر میشود و هم قطعهساز.
منبع: ایسنا
source