نورا حسینی: علیرضا زاکانی در روزهایی که وضعیت هوای تهران قرمز بود، در یک گفتوگوی تلویزیونی شرکت کرد و گفت شهرداری تهران به تکالیفی که قانون هوای پاک بر عهدهاش گذاشته، عمل کرده و حاضر است به دیگر دستگاهها هم در این زمینه کمک کند.
شهردار تهران در این گفتوگو دوباره وعده ورود اتوبوسهای برقی و واگن به متروی تهران را مطرح کرد. او به خودش در این زمینه نمره خوبی داد. نمره قبولی شهردار تهران به خودش در حوزه مهار آلودگی هوا فقط واکنش کاربران فضای مجازی را در پی نداشت، بلکه برخی از اعضای شورای شهر اینگونه سخنگفتن را نمکپاشیدن بر روی زخم مردم دانسته که سرمایههای اجتماعی شهرداری را از بین میبرد.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به رسانهها یادآوری کرد که منظور شهردار این نبوده که هوای تهران خوب است، بلکه منظور اقداماتی است که شهرداری تهران در این راستا انجام داده. شهردار در گفتههای خود به کارهایی اشاره کرد که برخی از آنها انجام شده و ما منتظریم باقی برنامهها نیز عملیاتی شود. اما بهطور کلی آنچه ما بر آن تأکید داریم، این است که هوای تهران نهتنها مناسب نیست، بلکه در شرایط بسیار بدی است؛ اما شهرداری آن وظایفی را که بر عهده داشته، بهویژه در زمینه پیگیری انجام معاینه فنی و اتوبوسرانی و مترو، تا حد امکان انجام داده است.
اگر هنوز اصطلاحا نتیجه به کف خیابان نرسیده، مربوط به موارد و مسائلی است که واقعا خارج از اختیارات شهرداری بوده؛ بهعنوان مثال درباره موضوع خرید دو هزار دستگاه اتوبوس در بهترین شرایط، ماهانه تنها ۵۰ دستگاه تحویل داده میشود. حدود دوهزارو 500 دستگاه از خارج خریداری شده که منتظر هستند تا هرچه زودتر برسند. تعدادی از این میزان دستگاه اتوبوس سفارش دادهشده، رسیده و در صف تزریق به ناوگان حملونقل عمومی هستند تا بخشی از آن خلأ موجود در این زمینه پر شود. بارها تأکید شده که درحالحاضر این خلأها را نمیتوان تنها با استفاده از تولیدات داخل جبران کرد. امیدواریم در آینده تعداد اتوبوسهای بیشتری در داخل کشور ساخته شده و به ناوگان حملونقل شهری اضافه شود. ناگفته نماند که تولیدات داخل نیز در حقیقت تنها شامل اتاق اتوبوسهاست و دیگر قطعات از قبیل موتور، گیربکس و… وارد میشود.
رسانه را بوق نبینید
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران نیز معتقد بود گفتوگوی مدیران با رسانهها باید در راستای اعتمادسازی باشد. او یادآوری کرد: اگر ما میخواهیم دو درجه دما را کمتر کنیم و از مردم کمک میخواهیم، باید اعتمادسازی شکل گرفته باشه تا این همکاری از طرف جامعه با حاکمیت صورت بگیرد. همین فرمول درباره شهرداری تهران هم صادق است، اما برخی این نظریه را دارند که رسانه بوق آنهاست و قرار است صدای آنها را در جامعه ضریب بدهد، درحالیکه رسانهها امروز ابزار و وسیله گفتوگو با جامعه به منظور اعتمادسازی هستند.
او ادامه داد: در چند روز گذشته ما شاهد گفتوگوی شهردار تهران با مردم از طریق رسانه ملی بودیم. البته این نقد به رسانه ملی وارد است که تبدیل به یک رسانه یکطرفه شده و صدای منتقدان آقای زاکانی از رسانه ملی به گوش شهروندان تهرانی نمیرسد که این موضوع طبیعی است. به هر حال یک سلیقه سیاسی خاص امروز بر صداوسیما حاکم است و آن سلیقه سیاسی خاص دغدغههای خودش را دنبال میکند. به گفته اقراریان امروز نباید با حرفهای خود نمک بر روی زخم جامعه بپاشیم؛ یعنی در روزی که هوا آلوده است و شرایط مناسبی در تهران نداریم، سخنی بگوییم و اندک اعتمادی که وجود دارد هم از دست برود. او با اشاره به حضورنداشتن شهردار تهران در صحن شورا هم گفت: مدتهاست شهردار تهران در صحن شورا حضور ندارند و انگار هم خودشان و هم بسیاری از مدیرانشان دغدغههای دیگری دارند.
انتصاب بازماندگان از دولت در شهرداری
یکی دیگر از موضوعاتی که اعضای شورای شهر تهران روز گذشته در تذکرات خود به آن اشاره کردند، احکام شبانه شهردار تهران و تغییرات سال آخری در شهرداری بود.
مهدی اقراریان در این زمینه گفت: باور ما این است که انتصابات حق شهردار تهران است و هر چند وقت یک بار هم تغییرات مدیریتی در شهرداری رخ میدهد. برخی از سازمانها در این مدت سه یا چهار بار مدیرانشان تغییر کرده و ما تا آمدیم نام مدیری را به خاطر بسپاریم، آن مدیر تغییر کرد.
او تأکید کرد: انتصابات سیاسی و کسانی که در دولت بیکار شدهاند و باید جایی در شهرداری برایشان پیدا کرد، درست نیست و به اعتماد عمومی آسیب میزند. ای کاش شورا هم میتوانست مانند شهردار از اختیارش برای جابهجاییها استفاده کند؛ یعنی ای کاش میتوانستیم مانند آقای زاکانی، آدمها را جابهجا کنیم تا خیال یک عده در تهران راحت میشد.
ما باید تلاش کنیم در شورای شهر تهران صدای بخشی از جامعه باشیم که احساس میکنند صدایی در شهر تهران ندارند، اما صدای عده دیگری در شهر بسیار بلند است و این امکان برایشان فراهم است که موضوعات و مسائل و دغدغههای خود را بهراحتی پیگیری کنند. باور من این است که شورا باید محلی باشد که این بخش از جامعه صدای خود را از آن بشنوند. حبیب کاشانی، خزانهدار شورای شهر تهران هم به جابهجایی مدیران در شهرداری انتقاد کرد و گفت: در هزارو ۲۳۵ روز گذشته، برخی مدیران پنج بار جابهجا شدهاند. این میزان تغییرات نشاندهنده نبود اعتماد به شایستگی افراد بوده و باید در انتصابات دقت بیشتری شود. ما برخی از سازمانها را با افراد تنظیم کردهایم و برخی از انتصابات در شرایطی انجام میشود که اوضاع از دست مدیران خارج است.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: 225 روز از عمر شورای فعلی باقی مانده است، اما گاهی اوقات افرادی از خارج تهران منصوب میشوند که تجربه کافی در تهران ندارند. خواهشم این است که شهردار تهران به شورای شهر بیاید و گزارشی از رویکرد خود در حوزه انتصابات در مدت باقیمانده ارائه دهد.
شفافیت تأخیری در شهرداری
روز گذشته باز هم شهرداری تهران برای بهروزرسانی اطلاعات سامانه شفافیت کارت زرد گرفت. احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، ضمن ابراز گلایه از بهروزرسانینشدن برخی موارد در وبسایت شفاف گفت: وبسایت شفاف برای این به وجود آمد که شهروندان از اطلاعات مدیریت شهری آگاه باشند. وقتی این اطلاعات بهروز نباشد، هدف ما از بهوجودآمدن این وبسایت برآورده نشده است.
این در حالی است که بهرهمندی شهروندان از اطلاعات بهروز و جامع مدیریت شهری زیربنای تحقق شهرداری غیرحضوری است. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در ادامه به برخی از موضوعات که در وبسایت شفاف با تأخیر بهروزرسانی میشود، اشاره کرد و گفت: معاملات ظاهرا به صورت برخط از سامانه جامع معاملات منتشر میشود، اما من چند ابهام و سؤال در این زمینه داشتم که در نامهای برای شهرداری ارسال کردم.
پاسخی که آمد، قانعکننده نبود و من از همکارانم در کمیته خواستم که جلسات کارشناسی برگزار کنند. بعد از دو جلسه و چندین مرحله پیگیری، اکثر ابهامات همچنان پابرجاست. بهعنوان مثال عرض کنم که چرا برخی از زیرمجموعههای شهرداری تهران، هیچ قراردادی روی سایت شفاف ندارند؟ یا چرا بعضی مجموعهها تمام قراردادهای خود را به صورت چابک ثبت میکنند؟ یا اصلا برنامه شهرداری برای ثبت با گردش قراردادها در همه واحدها یکسان است؟
صادقی در ادامه با اشاره به موارد مربوط به حوزه شهرسازی گفت: پروندههای صادره در باغات با قراردادن دو فیلتر منطقه و تاریخ شروع و پایان برای نمایش دادهها، عملا غیرقابل استفاده است، درحالیکه اصلا نیازی به چنین فیلترهایی نیست و پیش از این قابل استفاده بوده است. «شناسنامه اراضی مشجر» مدتهاست هیچ تغییری نکرده، درحالیکه میدانیم تعداد این اراضی در حدود دو برابر عدد منتشرشده است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: مصوبات کمیسیون ماده 5 به صورت برخط از سامانه کمیسیون مربوطه منتشر میشود، اما مشخص نیست چه کسانی در کمیسیون در حال تصمیمگیری هستند. ضروری است که فورا اسامی امضاکنندگان مصوبات جدید و قدیم در ذیل مصوبه منتشر شود. او ادامه داد: مقرر بوده که «ماشینحساب محاسبه عوارض» برای اطلاع عموم شهروندان از میزان عوارض شهرسازی در دسترس باشد که به جای آن فایل پیدیاف مصوبه شورا بارگذاری شده است.
صادقی در ادامه با اشاره به حوزه منابع انسانی در وبسایت شفاف گفت: اطلاعات «معاونان شهردار تهران» در برخی زمینهها مانند سابقه بازنشستگی ناقص است. اطلاعات «شهرداران مناطق 22گانه شهر تهران» هم ناقص است، مانند سابقه فعالیت یا حتی برخی سرپرستها را بهعنوان شهردار معرفی کرده است. اطلاعات «مدیران کل و معاونان» هم ناقص است؛ هم برخی عناوین و افراد اشتباه درج شده و هم برخی سابقههای بازنشستگی صحیح نیست. سوابق خدمت قابل قبول و رزومه بسیاری از «مدیران عامل و معاونان» و «اعضای هیئتمدیره» هم کامل منتشر نشده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به موارد قابل انتشار در موضوع برنامه و بودجه افزود: بخش «گزارش عملکرد مالی» از قبل دارای دو پیشخوان بوده است که پیشخوان درآمد 1403 بهروز نیست و پیشخوان (داشبورد) هزینه هم کلا حذف شده است.
صادقی در ادامه افزود: «گزارش مطالعات و بدهیها» نیز یک صفحه پیدیاف مربوط به اسفند 1401 است که نشان میدهد شهرداری تهران به چه میزان به انتشار این موضوع بیتوجه است. او ادامه داد: بخش «معافیتها، تخفیفات و بخشودگیها» در دوره جدید منتشر شده است، اما ناقص است. بهعنوان مثال هیچ ردیفی مرتبط با شهرسازی وجود ندارد یا مشخص نیست ارزیابی انجامشده مربوط به چه سالی است.
صادقی در ادامه سخنان خود با اشاره به بهروزرسانینشدن اطلاعات درباره سفرهای خارجی کارکنان شهرداری تهران گفت: درباره «سفرهای خارجی کارکنان» آنقدر تذکر داده شده و مورد توجه قرار نگرفته که واقعا معلوم نیست علت اینهمه مقاومت در نبود شفافیت در فرایند، هزینه، گزارش و دستاورد سفر چیست؟ واقعا اگر سفری دستاورد قابل ارائه و دفاع ندارد، چرا باید انجام شود؟ چرا مردم نباید بدانند که سفرهای کارکنان و عموما مدیران شهرداری، چه هزینههای هنگفتی برای شهرداری در بر دارد؟
او در ادامه افزود: سابق بر این «پیامهای 137پلاس» یک بخش مستقل بود که جزئیات دادههای ثبتشده را منتشر میکرد، اما متأسفانه در دوره اخیر جلوی انتشار آن دادههای ارزشمند گرفته شد و هر ماه یک گزارش یکصفحهای منتشر میشود که آنهم از تیرماه بهروز نشده است.
صادقی اضافه کرد: درحالحاضر که دیماه شروع شده، هنوز اطلاعات «دریافتکنندگان طرح ترافیک خبرنگاری» سال 1403 منتشر نشده است، درحالیکه میتواند برخط باشد. او در ادامه افزود: ایجاد بخش «مساعدت به مؤسسات» اقدام ارزشمندی بود که متأسفانه با بهروزرسانی نشدن و نقص اطلاعات موجود، ارزش خود را از دست داده است. او در پایان گفت: انتشار بخش «کارشناسان رسمی و وکلای شهرداری» نیز از اقدامات این دوره مدیریت شهری است که ضرورت دارد با تکمیل دادههایی مثل تاریخ همکاری با وکیل یا کارشناس رسمی، بر غنای آن افزوده شود. جلسه روز گذشته شورا با بررسی پرونده چند باغ به پایان رسید.
source