برای استفاده صحیح از کوپلینگ لاستیکی، نکاتی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. اولین نکته نصب صحیح آن است. اطمینان حاصل کنید که شفتها به درستی تراز شدهاند. ناهمراستایی میتواند منجر به آسیب به کوپلینگ و کاهش عمر آن شود. هنگام نصب باید از ابزار مناسب استفاده کنید. در هنگام نصب، از ابزارهای مناسب و استاندارد استفاده کنید تا از آسیب به کوپلینگ جلوگیری شود. دومین نکته مهم نگهداری منظم از آنهاست. کوپلینگ لاستیک را به طور منظم (حداقل ماهی یک بار) از نظر سایش، ترک خوردگی و آسیبهای دیگر بررسی کنید. کوپلینگ لاستیکی را از آلودگیها، گرد و غبار و روغنها تمیز کنید. از حلالهای شیمیایی قوی استفاده نکنید زیرا ممکن است به کوپلینگ آسیب برساند.
کوپلینگ لاستیکی نیازمند روانکاری مناسب است. برخی از کوپلینگها نیاز به روانکاری دارند. دستورالعملهای سازنده را برای نوع و مقدار روانکننده مناسب بررسی کنید. البته از روانکاری بیش از حد باید اجتناب کنید. استفاده بیش از حد از روانکننده میتواند باعث جذب گرد و غبار و آلودگی شود. نکته بعدی تعویض به موقع آنها است. در صورت مشاهده هر گونه آسیب یا ناهماهنگی، کوپلینگ را تعویض کنید تا از آسیب به سایر اجزای سیستم جلوگیری شود. از کوپلینگ در شرایطی که خارج از محدوده مشخصات آن است، استفاده نکنید. این شامل محیطهای خورنده، دماهای بسیار بالا یا پایین و بارهای ناگهانی میشود
عوامل موثر بر کاهش عمر مفید کوپلینگ لاستیکی
عوامل مؤثر بر کاهش عمر مفید کوپلینگ لاستیکی میتوانند به چند دسته اصلی تقسیم شوند. این عوامل شامل شرایط طراحی، نصب، نگهداری و محیط کارکرد کوپلینگ هستند. یکی از اصلیترین عوامل کاهش عمر کوپلینگ، ناهماهنگی بین شفتها است. این ناهماهنگی میتواند منجر به بارهای اضافی و آسیب به کوپلینگ شود. تجربه نشان داده که حدود ۵۰ درصد آسیب به تجهیزات دوار ناشی از ناهماهنگی شفتها است. انتخاب کوپلینگ لاستیکی نامناسب برای کاربرد خاص میتواند به کاهش عمر آن منجر شود. عواملی مانند گشتاور، نوع بار، سرعت و شرایط محیطی باید در انتخاب کوپلینگ در نظر گرفته شوند. برخی از کوپلینگها نیاز به روانکاری دارند. عدم توجه به این موضوع و عدم روانکاری منظم میتواند باعث سایش و خرابی زودرس کوپلینگ شود.
شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و وجود مواد شیمیایی میتوانند تأثیر زیادی بر عمر کوپلینگ لاستیکی داشته باشند. استفاده از کوپلینگ در محیطهای خورنده یا دماهای بسیار بالا یا پایین میتواند به کاهش عمر آن منجر شود. بارهای ناگهانی و شوکهای وارد شده به سیستم میتوانند به کوپلینگ آسیب برسانند. کوپلینگهای لاستیکی به دلیل خاصیت جذب ضربه، میتوانند تا حدی این بارها را تحمل کنند، اما اگر این بارها فراتر از ظرفیت طراحی شده باشند، عمر کوپلینگ کاهش مییابد. نصب نادرست کوپلینگ لاستیکی، مانند عدم تراز بودن شفتها یا استفاده از پیچ و مهرههای نامناسب، میتواند به کاهش عمر مفید کوپلینگ منجر شود. این موضوع میتواند باعث ایجاد تنشهای اضافی و خرابی زودرس شود.
کوپلینگ لاستیکی مناسب محیط های با دمای بالا
برای محیطهای با دمای بسیار بالا، انتخاب کوپلینگ لاستیکی مناسب بسیار حائز اهمیت است. در این شرایط، باید از موادی استفاده شود که توانایی تحمل دماهای بالا را داشته باشند. در انتخاب کوپلینگ لاستیکی برای محیطهای با دمای بسیار بالا، توجه به نوع ماده و شرایط کارکرد بسیار مهم است. همچنین، مشاوره با تأمینکنندگان و تولیدکنندگان میتواند به انتخاب بهترین گزینه کمک کند. در زیر به برخی از انواع کوپلینگ لاستیکی مناسب برای این محیطها اشاره میشود:
- کوپلینگهای ساخته شده از پلیاورتان: این نوع کوپلینگها میتوانند دماهای تا ۸۵ درجه سانتیگراد را تحمل کنند و در محیطهای سایشی عملکرد خوبی دارند.
- کوپلینگهای ساخته شده از رابر: کوپلینگهای رابر معمولاً میتوانند دماهای تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. این نوع کوپلینگها به دلیل خاصیت الاستیکی و ارتجاعی خود، در برابر ضربه و سایش مقاوم هستند.
- کوپلینگهای نئوپرن: نئوپرن یا کلروپرن، به عنوان یکی از مواد مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی شناخته میشود. این نوع کوپلینگها میتوانند در شرایط دمایی بالا و محیطهای شیمیایی به خوبی عمل کنند.
- کوپلینگهای منجیددار: این نوع کوپلینگها با استفاده از قطعات تقویتی فلزی و منجید، میتوانند در برابر فشار و سایش مقاومت بیشتری داشته باشند و در شرایط دمایی بالا عملکرد بهتری ارائه دهند.
ویژگی های کوپلینگ روتکس
کوپلینگ روتکس یکی از انواع کوپلینگ لاستیکی انعطافپذیر است که به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد کوپلینگ روتکس به دلیل طراحی خاص خود، قابلیت جذب ارتعاشات و شوکهای سیستم را دارد و میتواند در شرایط مختلف عملکرد خوبی داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های خاص آن جنس و ساختار مقاوم آن است. این کوپلینگها معمولاً از چدن مرغوب و پلیاورتان (TPU) ساخته میشوند که باعث میشود در دورهای بالا به سیستم ارتعاش ندهند و عمر طولانیتری داشته باشند. یکی از ویژگیهای مهم کوپلینگ روتکس، نداشتن لقی است. این ویژگی باعث افزایش طول عمر اسپایدرها (رابطهای میانی) میشود و امکان مشاهده آنها بدون نیاز به جابجایی الکتروموتور و گیربکس وجود دارد.
این نوع کوپلینگ لاستیکی دارای محدوده دمایی وسیعی است. رابطهای پلیاورتانی این کوپلینگها میتوانند در دماهای بین ۴۰- تا ۹۰ درجه سانتیگراد به خوبی کار کنند و در شرایط دمایی بالا (تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد در زمانهای کوتاه) نیز عملکرد مناسبی دارند. همچنین دارای قابلیت تحمل بار بالا را نیز هستند. کوپلینگ روتکس با وجود اندازه کوچک و وزن کم، میتواند گشتاور بالایی را تحمل کند و برای جذب ارتعاشات و شوکهای سیستم ایدهآل است. این کوپلینگها میتوانند از جنسهای مختلفی مانند آلومینیوم، چدن و فولاد تولید شوند که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند و میتوانند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به این ویژگیها، کوپلینگ روتکس به عنوان یک گزینه مناسب برای کاربردهای صنعتی مختلف شناخته میشود.
تفاوت های کوپلینگ روتکس و کوپلینگ لاستیکی
کوپلینگ روتکس و کوپلینگ لاستیکی هر دو برای انتقال گشتاور و کاهش ارتعاشات در سیستمهای مکانیکی استفاده میشوند، اما تفاوتهای قابل توجهی در طراحی، مواد و عملکرد دارند. کوپلینگ روتکس معمولاً از چدن مرغوب و پلیاورتان (TPU) ساخته میشود. این مواد باعث میشوند که کوپلینگ روتکس در دورهای بالا به سیستم ارتعاش ندهد و عمر طولانیتری داشته باشد. کوپلینگ لاستیکی معمولاً از لاستیک ساخته میشود که به دلیل خاصیت الاستیکی خود، قابلیت جذب ارتعاشات را دارد، اما در دماهای بالا و شرایط سخت ممکن است دچار آسیب شود.کوپلینگ روتکس میتواند در دماهای بین ۴۰- تا ۹۰ درجه سانتیگراد به خوبی کار کند و در شرایط دمایی بالا (تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد در زمانهای کوتاه) نیز عملکرد مناسبی دارد. در حالی که کوپلینگ لاستیکی معمولاً تحمل دماهای بالاتر از ۱۱۰ درجه سانتیگراد را ندارد و در شرایط دمایی بالا ممکن است دچار خرابی شود.
تفاوت دیگر آنها در طراحی و ساختار آنهاست. کوپلینگ روتکس طراحی خاصی دارد که به آن اجازه میدهد بدون لقی عمل کند و اسپایدر (رابط میانی) آن قابل مشاهده است. این ویژگی باعث افزایش طول عمر اسپایدرها و سهولت در تعویض آنها میشود. اما کوپلینگ لاستیکی معمولاً دارای لقی است و امکان مشاهده رابطها در زمان کار کردن وجود ندارد، که این موضوع میتواند منجر به خرابی زودرس شود. تفاوت دیگر آن در تحمل گشتاور های آنها است. کوپلینگ روتکس با وجود اندازه کوچک و وزن کم، میتواند گشتاور بالایی را تحمل کند و برای جذب ارتعاشات و شوکهای سیستم ایدهآل است. در حالی که کوپلینگ لاستیکی به طور کلی تحمل بار کمتری نسبت به کوپلینگ روتکس دارد و ممکن است در شرایط بارگذاری بالا دچار آسیب شود
https://keyhan-tajhiz.com/
source