طرفداری | مراسم اهدای جایزه توپ طلا هفته آینده در روز دوشنبه 7 آبان برگزار خواهد شد و از میان 30 نامزد نهایی، رودری و وینیسیوس به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها برای کسب این عنوان ارزشمند شناخته می‌شوند.

وینیسیوس جونیور در فصل گذشته با درخشش خیره کننده در ترکیب رئال مادرید، نقش مهمی در قهرمانی این تیم در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا ایفا کرد. او در فصل جدید نیز این روند را ادامه داده و با ثبت هت‌تریک مقابل دورتموند در لیگ قهرمانان، بار دیگر توانایی‌های بالای خود را به نمایش گذاشت. از طرف دیگر، رودری، هافبک منچسترسیتی، نقش محوری در موفقیت‌های تیمش در فصل گذشته داشت. او با کسب عناوینی همچون سوپر جام اروپا، جام باشگاه‌های جهان و چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر، کارنامه درخشان خود را به‌روز کرد.

در تابستان نیز با تیم ملی اسپانیا قهرمان اروپا شد و به دلیل مصدومیت رباط زانو در ماه گذشته از ادامه رقابت‌ها در فصل جاری بازماند. در این میان و با توجه به نزدیک بودن مراسم توپ طلای 2024، رسانه‌ی اتلتیک از خبرنگاران دو تیم رئال مادرید و منچسترسیتی خواسته است تا دلایل خود را برای انتخاب فرد شایسته‌ی توپ طلای 2024 اعلام کنند.

رودری شاه کلید تیم‌هاست

به قلم سم لی، خبرنگار منچسترسیتی 

رودری و یورو 2024
رودری به همراه جایزه بهترین بازیکن یورو 2024

با توجه به قهرمانی وینیسیوس جونیور با رئال مادرید در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا، به خصوص گلزنی او در فینال، او شانس بسیار خوبی برای کسب توپ طلا دارد.

اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، این جایزه باید به رودری برسد. نه فقط به خاطر عملکرد درخشانش در منچستر سیتی، بلکه به دلیل نقش بسیار مهمش در قهرمانی اسپانیا در یورو 2024.

طرفداران سیتی سال‌هاست که از ثبات و تاثیرگذاری رودری در تیم لذت می‌برند. اگر بخواهیم به گلزنی در فینال لیگ قهرمانان اشاره کنیم، باید بگوییم که رودری شایسته‌ترین فرد برای کسب توپ طلای سال قبل بود، چرا که او نقش کلیدی در کسب سه گانه منچسترسیتی در فصل 2022/23 داشت.

مردم دنیا با تماشای یورو 2024 و انتخاب رودری به عنوان بهترین بازیکن مسابقات، به راحتی به اهمیت او پی بردند. در جشن‌های پیروزی اسپانیا، همه نگاه‌ها به رودری بود.

او با عملکرد درخشانش، نقش اصلی را در کسب اولین جام بزرگ اسپانیا پس از دوران طلایی 2008 تا 2012 ایفا کرد. البته، فراموش نکنیم که او سال گذشته نیز با اسپانیا قهرمان لیگ ملت‌ها شد و به عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد. اگرچه لیونل مسی با قهرمانی جهان با آرژانتین، شایسته کسب توپ طلای 2023 بود، اما امسال، رودری بدون رقیب است. او به عنوان مهم‌ترین بازیکن دو تیم قدرتمند این دوره از اوت 2023 تا ژوئیه 2024 شناخته می‌شود.

تا قبل از مصدومیتش در سپتامبر، رودری تقریباً در همه‌ی مسابقاتی که در زمین بود تیمش شکستی را متحمل نشده بود. آمارها نشان می‌دهند که بدون او، منچسترسیتی شانس کمتری برای پیروزی دارد. این آمار اهمیت حیاتی رودری را در تیم نشان می‌دهد.

دلیل تأثیرگذاری فوق‌العاده رودری این است که او در همه مراحل بازی و در همه نقاط زمین نقش دارد. در فصل گذشته، او بهترین هافبک دفاعی جهان بود و با ترکیب بی‌نظیر قدرت بدنی و هوش فوتبالی‌اش، حملات حریف را متوقف می‌کرد. اما او همچنین در گلزنی تیم هم تاثیر خوبی داشت و توانست با نفوذ به دفاع حریف، بازی‌ها را به نفع تیمش تمام کند. هیچ بازیکن دیگری در سیتی به اندازه او در ساخت موقعیت‌های گلزنی نقش نداشت.

حتی منچسترسیتی، که احتمالاً پنج سال است ثابت‌ترین و متنوع‌ترین تیم جهان است، بدون رودری به مشکل می‌خورد. جایگزین واقعی برای او در سطح جهانی وجود ندارد و پپ گواردیولا مجبور شده است حداقل از دو بازیکن برای جبران نبود او استفاده کند. در نتیجه، عملکرد تیم اغلب افت کرده است.

هافبک‌ها به ندرت این جایزه را می‌برند، اما این بیشتر به دلیل تسلط دو دهه اخیر مسی و رونالدو است، نه فقط به خاطر اینکه مهاجم هستند، بلکه به دلیل تأثیر بسیار زیادشان. این دوره با قهرمانی مسی در جام جهانی تقریباً دو سال پیش به پایان رسید. اگر می‌خواهیم برنده توپ طلا بهترین و تأثیرگذارترین بازیکن باشد، آن بازیکن باید رودری باشد.

وینیسیوس تمام معیارهای توپ طلا را دارد

به قلم گیرمو رای، خبرنگار رئال مادرید

وینیسیوس جونیور
عملکرد وینیسیوس در قهرمانی پانزدهم رئال مادرید قابل توجه بود

اگر وینیسیوس جونیور به عنوان یکی از شانس‌های اصلی دریافت توپ طلای 2024 مطرح شده است، تنها به دلیل عناوینی که به تیمش کمک کرده تا کسب کند، نیست.

معیارهای این جایزه بر روی «عملکردهای فردی، تصمیم‌گیری‌های کلیدی و شخصیت تاثیرگذار» تمرکز دارد. برای درک بهتر برتری وینیسیوس جونیور، کافی است به سه لحظه کلیدی در لیگ قهرمانان فصل گذشته اشاره کنیم:

گلی که در بازی برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی در برنابئو به ثمر رساند و مانع از ایجاد دردسر برای رئال مادرید توسط لایپزیش شد، دو گلی که در بازی رفت نیمه‌نهایی مقابل بایرن مونیخ در خارج از خانه به ثمر رساند و گل پیروزی‌بخش او در فینال مقابل دورتموند. اگرچه او فصل را چندان خوب شروع نکرد و دو مصدومیت، او را بیش از دو ماه از میادین دور کرد، اما در پایان فصل 2023/24 با 24 گل به‌عنوان بهترین گلزن رئال مادرید شناخته شد.

از نظر آماری، این بهترین سال دوران حرفه‌ای او بود و حتی از هم‌تیمی‌اش جود بلینگهام (23 گل) که فصل را به‌عنوان رهبر تیم آغاز کرده بود، پیشی گرفت. وینیسیوس جونیور همچنین به مادرید کمک کرد تا لالیگا را نیز فتح کند. با وجود فشارهای فراوانی که در ورزشگاه‌های حریف با آن روبرو شد و البته مواجهه با موارد متعدد نژادپرستی، در پایان فصل به هیجان‌انگیزترین و خطرناک‌ترین بازیکن تبدیل شد.

تأثیر او باعث شده است سیستم کارلو آنچلوتی به سمت چپ زمین متمایل شود، جایی که دریبل‌های نفس‌گیر وینیسیوس جونیور، مدافعان حریف را به آشفتگی می‌اندازد. «عملکردهای تیمی و دستاوردهای جمعی» نیز معیار دیگری است که برای دریافت این جایزه مهم خواهد بود. با وجود سن کم 24 سالگی، وینیسیوس جونیور در شش سال حضور در مادرید، 13 عنوان قهرمانی کسب کرده است که شامل دو قهرمانی در لیگ قهرمانان و سه قهرمانی در لالیگا می‌شود.

بله، رودری تابستان امسال قهرمان اروپا شد، در حالی که برزیل وینیسیوس جونیور در مرحله یک‌چهارم نهایی کوپا آمریکا حذف شد، اما زمانی که باشگاه‌های این دو بازیکن فصل گذشته به مصاف هم رفتند، مادرید با پیروزی در ضربات پنالتی پس از تساوی 4-4 در مجموع دو بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، سیتی را شکست داد.

سومین معیار مهمی که باید در نظر گرفت، «کلاس و بازی جوانمردانه» است و از این نظر، وینیسیوس سال گذشته به دلیل فعالیت‌هایش در موسسه وینی جونیور برای کمک به آموزش کودکان محروم در کشورش، جایزه سقراط را از مجله فرانس فوتبال دریافت کرد. دلایل دیگری نیز برای اعطای توپ طلا به او وجود دارد، اما این سه دلیل بالا، مواردی هستند که رای‌دهندگان به آن‌ها توجه می‌کنند و به طور کامل نشان می‌دهند که چرا وینیسیوس جونیور شایسته دریافت این جایزه است.

source