اختصاصی طرفداری | بعد از نمایش رئال مادرید که کلاس درسی برای همه اروپا شد، این بار در دور سوم دیدارهای گروهی لیگ قهرمانان بدون هیچ شکی دیدار انتخابی‌ام بارسلونا و بایرن مونیخ بود. بی‌اجر هم نماندم چون بازی در واقع با نتیجه ١ بر صفر آغاز شد. زنگ خطر درجا به صدا درآمده بود.صدای ناقوس به گوش می‌رسید؛ ناقوسی در عزای مرگ بایرن بود.

دراین‌بین گوشه چشمی هم داشتم به دیدار سیتی با پراگ و لیورپول که خارج از خانه با لایپزیش دیدار داشت. هر دو تیم به سه امتیاز دست یافتند؛ ولی گل سرسبد هر دو بازی، گل استثنایی ارلینگ هالند بود.

دیگر حتی در مورد اعداد نیست. بله، او گل‌های زیادی به ثمر می‌رساند. همه این را می‌دانیم. ولی پس از ناکامی ضربات سر بی‌شمار در طول شب، ارسالی را که باید با پای راستش روی هوا ضربه می‌زد، به طرز ناباورانه‌ای در حین پرواز و پشت به دروازه، با پشت پاشنه چپ خود وارد دروازه حریف کرد. با آن قد و هیکل اجرای این حرکتی که شاید ابداع خود او باشد، حقیقتاً دیدنی و استثنایی بود. سیتی به آسودگی ٠-٥ بازی را برد و لیورپول بسیار موثر و حرفه‌ای با برد ١-٠ به خانه بازگشت. این گل هالند را زیاد خواهیم دید که مشابه گلی دو فصل پیش‌ازاین بود؛ ولی این گل، بسیار کامل‌تر به نظر می‌رسید.

به سناریویی بی‌همتا، پیش از ال‌کلاسیکوی روز شنبه باز می‌گردیم. شب پیش از آن، خوب دقت کنید؛ رئال مادرید با نتیجه ٢-٥ حریف آلمانی خود، دورتموند را با هت‌تریکِ وینیسیوس برزیلی از پای درآورده بود. ٢٤ ساعت بعد، بارسلونا در مقابل پرافتخارترین تیم تاریخ آلمان، بایرن مونیخ قرار گرفت و با هت‌تریک کاپیتان برزیلی خود رافینیا، نسخه آن‌ها را به طور تمام‌وکمال پیچید.

دیدار بعدی دو تیم در ال‌کلاسیکویی است که بعد از مدت‌ها، دهان را آب می‌اندازد. جایی که بارسلونا و رئال مادرید طی ١٠ بازی با اختلاف ٣ امتیاز، طبق معمول مکان‌های اول و دوم را در اختیار دارند. دراین‌بین اگر کسی با سناریوی «از این بهتر نمی‌شد» مخالفتی سر دهد، به طور حتم فوتبال‌دوستی واقعی نیست. رئال در برابر بارسلون، آنچلوتی مقابل فلیک، وینیسیوس جلوی رافینیا و…آب‌دهانم را قورت دادم!

رافینیا مقابل بایرن مونیخ

علی‌رغم گل نیمه اول هری کین، رافینیا هت‌تریک کرد و کاتالان‌ها، غول بوندسلیگا را قبل از ال‌کلاسیکو از پیش رو برداشتند؛ جایی که کاپیتان روز بازی و بازیکن سابق لیدز یونایتد در صدمین دیدار خود برای بارسا مورد تشویق ایستاده تماشاگران قرار گرفت. او پس از مصدومیت مارک آندره تراشتگن بازوبند کاپیتانی بارسلونا را در ورزشگاه المپیک بارسلونا بر بازو داشت.

رافینیا در همان دقیقه ابتدایی مانوئل نویر را دور زد و توپ را در دروازه خالی قرار داد.

اولین گل هری کین، کاپیتان تیم ملی انگلیس، منتفی شد اما در دقیقه ١٨ با ارسال توپ از سوی سرژ گنابری، بازی را به‌تساوی کشاند. سپس، بارسا با گل مهاجم سابق بایرن، روبرت لواندوفسکی در دقیقه ٣٦ بازی را بار دیگر تحت کنترل گرفت، جایی که او از شادی‌کردن گل منصرف شد. پس از آن دو تیم مسیر مخالفی را در پیش گرفتند. صعود و نزول چشمگیرتر از این حرف‌ها بود.

صدمین بازی رافینیا برای بارسلونا، با هت‌تریکی زیبا و خاطره‌ای خوش همراه شد

رافینیا در نیمه اول بارسلونا را ١-٣ جلو انداخت. این وینگر برزیلی هت‌تریک خود را در صدمین بازی خود برای باشگاه بارسلونا در مراحل اولیه نیمه دوم تکمیل کرد. پاس لامین یامال به رافینیا، ضعف خط دفاعی بایرن که مثل همیشه بالا بازی می‌کرد را آشکار کرد. رافینیا به زیبایی پاس لامین یامال را روی سینه خود کنترل کرد و بار دیگر به دروازه‌بانی در اندازه‌های نویر فرصتی نداد. هت‌تریک فوق‌العاده زیبایی بود.

مرد خوش‌فرم برزیلی در حالی که تنها ١٥ دقیقه باقی‌مانده بود، با گل چهارم خود پرونده بازی را در برابر بایرنی بی‌نظم و درب‌وداغان بست تا همه توجهات به سمت ال‌کلاسیکو در آخر هفته مقابل رئال مادرید معطوف شود. سومین گل رافینیا، نهمین گل او را در این فصل رقم زد؛ دو سال بعد از انتقال ٥٥ میلیون‌پوندی خود از لیدز یونایتد. به طور حتم فلیک هم با تعویض او در دقیقه ٧٦ که با تشویق شدیدی روبرو شد، مطمئناً به اولین ال‌کلاسیکوی فصل می‌اندیشید.

پیروزی بارسلونا نشان از ادامه حیات چشمگیر این تیم تحت هدایت هانسی فلیک دارد؛ در حال حاضر غول‌های کاتالان از ٩ امتیاز ممکن در لیگ قهرمانان اروپا ٧ امتیاز کسب کرده‌اند و در لالیگا، شاگردان فلیک پس از ٩ پیروزی در ١٠ بازی، در صدر لالیگا، به درگیری و نبرد آخر هفته مقابل رئال مادرید خواهند رفت. سه امتیاز اختلاف، نوید رقابتی پایاپای تا پایان فصل را می‌دهد.

در حالی که این دومین شکست متوالی پس از شکست در مقابل استون ویلای انگلستان در لیگ قهرمانان اروپا برای بایرن مونیخ به رهبری ونسان کمپانی است که هم‌اکنون در رده بیست و سوم در مرحله لیگ ٣٦ تیمی قرار دارد، جایی که در این رقابت‌ها با پیروزی ٩-٢ مقابل دینامو زاگرب کار خود را آغاز کرده بود. نمایش بایرن حتی از نگاه طرفداران بی‌طرف خیلی بد بود و احتمالاً از چشم دوستداران این تیم، افتضاح و غم‌بار.

با توجه به نتیجه دورتموند، این باخت به بارسلونا، تحقیری برای بایرن، فوتبال آلمان و بازیکنانی چون هری کین بود که متأسفانه در حسرت بردن جامی، هر چه باشد، می‌سوزد و می‌سازد. وقت زیادی برای او باقی نمانده است. این نتیجه به‌خصوص بیانیه‌ای علیه ونسان کمپانی هم بود که ناباورانه پس از سقوط با برنلی در لیگ برتر در این مسند نشسته است.

دراین‌بین، بارسلونای هانسی فلیک در شروع فصل ٢٥-٢٠٢٤ از تیم‌های خوش‌فرم اروپا بوده است و طی این هفته با تست‌های بزرگی روبرو است؛ اینک بایرن مونیخ کنار زده شده و رئال مادرید در راه است.

شرایط بارسلونا در تمامی رقابت‌ها نشان از تأثیرات مهم فلیک در پست خود دارد. شواهد تمامی مثبت است: لواندوفسکی در فرم خوبی است، لامین یامال پس از تورنمنت موفق یورو ٢٤، همچنان قابل‌توجه است و درخشش رافینیا با بازوبند کاپیتانی، تأثیر آنی فلیک و احیای بارسلونا را به طور کل به‌خوبی به رخ می‌کشد و طی این دوره، قدرت و ثبات آن‌ها به‌شدت چشمگیر بوده است.

هانسی فلیک و رافینیا - بارسلونا 4-1 بایرن مونیخ
روزهایی رویایی با هانسی فلیک آلمانی در پیش است؟

انتصاب او پس از جدایی نه‌چندان خوشایند با یکی از اسطوره‌های سابق بارسا، ژاوی صورت گرفت. او در پایان فصل گذشته باشگاه را پس از کسب یک قهرمانی لیگ ترک کرد. اما بارسلونا هنوز در آشفتگی مالی است و دور از نوکمپ بازی می‌کند. بااین‌وجود، با حضور فلیک، شبیه باشگاهی نیست که بعد از قهرمانی اسپانیا، به شکل مشهودی هویت بازی و فوتبال خود را طی یک سال گذشته ازدست‌داده بود.

ورود فلیک باعث شده است، تمرکز از اتاق‌های رؤسا و هیئت‌مدیره دور شود و تمرکز و توجهات به زمین بازی بازگردد. صحبت و جروبحث کمتر در باره اهرم‌های مالی باشگاه و گپ و گفتگوی بیشتر در باره بازیکنان و نحوه فوتبال آن‌ها مدنظر قرار گرفته است.

باوجود تمام هزینه‌های کلان و خریدهای پر زرق‌وبرق باشگاه، مهم‌ترین مؤلفه در شروع درخشان بارسا، بار دیگر لاماسیا بوده است. ١٠ نفر از ٢٣ بازیکن تیم اصلی در لیست وب‌سایت بارسا، دارای برچسب «ساخته شده در لاماسیا» است، تأیید و مهر افتخار بر آکادمی معروف بارسلونا.

اینیاکی پنیا، پائو کوبارسی، آلخاندرو بالده، اریک گارسیا، مارک کاسادو، دنی اولمو که با ٥١ میلیون پوند در تابستان امسال از لایپزیگ دوباره قرارداد منعقد کرد و دارایی ارزشمندی چون یامال، به بارسلونا رنگ کاتالانی درخشان با تاکتیک‌های آلمانی هانسی فلیک بخشیده است و این مورد حتی از دید طرفداران دوآتشه مادرید اصلاً نباید نادیده گرفته شود.

زمان و کمی صبر نتایج این مجموعه را به همه ما نشان خواهد داد. وقت درو نرسیده است؛ ولی به‌زودی محصولات آن‌ها را در بازار خواهیم دید.

با اعتماد به قدرت تسمه و زنجیرِ جدایی‌ناپذیر استعدادهای بارسا، فلیک و باشگاه از نظر مالی هم پاداش خوبی گرفته‌اند. میانگین تماشاگران در استادیوم المپیک شهر در منطقه مونتجویک در این فصل به بیش از ٤٥٠٠٠ نفر رسیده و در هر پنج بازی خانگی به ظرفیت کامل نزدیک شده است؛ در حالی‌که صندلی‌های خالی بسیاری در فصل دفاع از عنوان قهرمانی دیده می‌شد. بارسا انتظار دارد تا مارس ٢٠٢٥ به خانه خود، نیوکمپ بازگردد.

فلیک جوانانش را تحت‌فشار قرار نمی‌دهد؛ ولی ناز آن‌ها را نمی‌کشد و رویکردی سخت‌گیرانه با حرفه‌ای‌های ارشد خود در پیش گرفته است. چند روز پس از ستایش مدافع خود ژول کونده، فلیک به طرز بی‌رحمانه‌ای مرد فرانسوی را برای سفر به بازی با دپورتیوو آلاوس پس از اینکه او در یک جلسه تیم دیر حاضر شد، محروم کرد.

باید اعتراف کرد؛ فلیک مشغول کوبیدن مهر آلمان بر پیشانی بارسلونای اسپانیا است و در این راه هواداران گیج و ناراضی دوران پسا مسی را تا امروز به‌خوبی راضی نگاه‌داشته است.

خوب دیگه، حالا بعد از پایان این دور از رقابت‌های لیگ قهرمانان، سپیدپوشان همیشه آماده به همراه کاتالان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند! همه آماده و منتظر خواهیم بود.

یادتون نره، قراری برای شنبه‌شب نگذارید. در سفره هرازگاهی محقر فوتبال، سفره شکوهمند و چرب‌وچیلی ولی خصومت‌آمیزی انتظار ما را می‌کشد. مطمئن باشید بشقاب و لیوان‌های زیادی در جشن ال کلاسیکویی این فصل شکسته خواهد شد.

در این ضیافت پرشکوه با خوراک لذیذ و نوشیدنی‌های متنوع، مراقب خود باشید. می بینمتون!

source