نتایج تحقیق جدیدی نشان می‌دهد پوشاندن پشت‌بام خانه‌ها با پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک معمولی ممکن است دما را در روزهای گرم افزایش و در شب‌ها کاهش دهد.

دکتر «انصار خان» از دانشگاه کلکته با همکاری پروفسور ماتئوس سانتاموریس از UNSW Sydney Scientia این تحقیق را انجام داده است. این محققان به‌علت نبود داده‌های رصدی برای پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک روی پشت‌بام، برای این پژوهش از شبیه‌سازهای مقیاس متوسط آب‌وهوایی استفاده کردند. نتایج این تحقیق در نشریه Nature چاپ شده است.

نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف می‌تواند دمای خانه‌ها را در فصل تابستان افزایش دهد

پنل خورشیدی

براساس نتایج این پژوهش، اگر شهری کامل به پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک روی سقف خانه‌ها مجهز شود، ممکن است دمای آن در روز تا ۱.۵ درجه سانتیگراد در تابستان افزایش و در شب تا ۰.۶ درجه سانتیگراد کاهش یابد.

به گفته پروفسور سانتاموریس، رابطه‌ای خطی میان افزایش دما و درصد سقف‌های پوشیده‌شده با پنل‌های فتوولتائیک وجود دارد و درصورتی‌که ۱۰۰ درصد فضا با این پنل‌ها پوشیده شود، باعث افزایش قابل‌توجه دما در اوج تابستان می‌شوند. سانتاموریس در ادامه گفت اثر گرمایی فتوولتائیک‌ها در پوشش ۱۰۰ درصدی پشت‌بام، بسیاری از مزایای انرژی تجدیدپذیر را محدود می‌کند.

این یافته‌ها نشان داد فتوولتائیک‌ها راه‌حل مهمی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی نیستند. در عوض، محققان می‌گویند نتایج به‌دست‌آمده فرصت‌هایی برای توسعه راه‌حل‌های یکپارچه برای پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک مانند مواد بازتابنده برای پشت‌بام‌ها و ترکیبات سبز نشان می‌دهد. از این طریق می‌توان به تعادلی بین مزایای این راه‌حل با معایب احتمالی آن در محیط‌های شهری دست یافت.

پروفسور سانتاموریس دراین‌باره می‌گوید: «پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک فناوری انرژی تجدیدپذیر قابل‌توجهی است اما اگر به‌صورت عمده در شهرها نصب شوند، می‌توانند شرایط محلی آن شهر را تغییر دهند. درک این تغییرات برای تصمیم‌گیرندگانی که می‌خواهند از پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک در سطح شهر استفاده کنند، مهم است.»

source