به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پتروشیمی‌ها در دو سال گذشته بحران‌های عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتند. از رشد نرخ خوراک گرفته تا قطعی گاز صنایع و افت جهانی قیمت‌ها همگی کار را برای تولید سخت کرده بود.

اما در این میان برخی از پتروشیمی‌ها مانند مارون، خراسان و بوعلی موفق شدند چراغ تولید خود را به خوبی روشن نگه دارند و در مسیر رشد درآمدزایی قرار بگیرند. حال گزارش‌های ۶ ماهه پتروشیمی‌های بورسی منتشر شد و باید دید کدام پتروشیمی در این مدت عملکرد بهتری داشته است؟

پیش از هرچیزی باید گفت ۲۴ پتروشیمی بورسی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ بیشتر از ۳۶۵ همت از فروش محصولات پتروشیمی درآمد کسب کردند. مقایسه این عدد با درآمد ۶ ماهه ۱۴۰۲ این شرکت‌ها افزایش حدود ۳۲ درصدی این رقم را مخابره می‌کند. چرا که مجموع رقم فروش پتروشیمی‌های بورسی در ۶ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۲۷۶ همت ثبت شده بود.

همچنین بررسی گزارش‌های فعالیت‌ ماهانه ۲۴ پتروشیمی بورسی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد سه پتروشیمی نوری، پارس و بوعلی سینا به ترتیب پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی در این مدت بودند. نمودار زیر پردرآمدترین پتروشیمی‌های بورسی را در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ها در ۶ ماهه ۱۴۰۳

حال باید دید کدام پتروشیمی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ عملکرد بهتری را از نظر رشد درآمدزایی داشته است. بررسی و مقایسه گزارش‌های مالی پتروشیمی‌ها، نام تخت جمشید را در صدر بیشترین افزایش «درآمد حاصل از فروش» در ۶ ماهه ۱۴۰۳ قرار می‌دهد.

به طوری که پتروشیمی تخت جمشید در ۶ ماهه ۱۴۰۳ موفق شد درآمد خود را به دو هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان برساند. گفتنی است این عدد در مقایسه با ۶ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۱۰۱ درصد افزایش داشته است.

رتبه دوم بیشترین افزایش درآمد ۶ ماهه نیز به پتروشیمی مارون تعلق می‌گیرد. بررسی گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد، درآمد حاصل از فروش پتروشیمی مارون در ۶ ماهه ۱۴۰۳ به ۲۳ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان رسیده است. این عدد در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است درآمد پتروشیمی مارون در ۶ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.

پتروشیمی خارک نیز دیگر پتروشیمی بود که در ۶ ماهه ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در فروش از خود نشان داده است. به نحوی که این پتروشیمی موفق شد درآمد خود را در ۶ ماهه اول امسال به حدود هشت هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان برساند. این بدان معناست که درآمد پتروشیمی خارک در ۶ ماهه ۱۴۰۳ نسبت به ۶ ماهه ۱۴۰۲ بیشتر از ۵۹ درصد افزایش داشته است.

بیشترین کاهش درآمد در ۶ ماهه ۱۴۰۳

در طرف مقابل اما سه پتروشیمی آبادان، ارومیه و زاگرس در نیمه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش درآمدزایی روبه‌رو شدند. در این میان وضعیت درآمدزایی پتروشیمی آبادان از سایر رقبا بدتر بود؛ به طوری که درآمد پتروشیمی آبادان در ۶ ماهه سال ۱۴۰۳ با کاهش ۳۳ درصدی به ۳۲۲ میلیارد تومان رسیده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید در ۶ ماهه ۱۴۰۳

در طرف دیگر ماجرا باید دید کدام پتروشیمی در این دوره عملکرد بهتری در تولید داشته است. نگاهی به گزارش‌های مالی پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد پتروشیمی مارون در این بخش از سایر رقبا پیشی گرفته است. چرا که مقدار تولید پتروشیمی مارون در ۶ ماهه ۱۴۰۳ با رشد ۴۸.۴ درصدی از یک میلیون و ۵۳۵ هزار تن در ۶ ماهه ۱۴۰۲ به دو میلیون و ۲۷۸ هزار تن در ۶ ماهه ۱۴۰۳ رسیده است.

همچنین پتروشیمی ارومیه نیز دیگر پتروشیمی بود که در ۶ ماهه ۱۴۰۳ عملکرد خوبی در بخش تولید از خود ثبت کرده است. به طوری که این پتروشیمی موفق شد مقدار تولید خود را از ۴۰ هزار تن در ۶ ماهه ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۳۳ درصدی به ۵۳ هزار تن در ۶ ماهه ۱۴۰۳ برساند.

رتبه سوم بیشترین افزایش مقدار تولید نیز به پتروشیمی قائدبصیر تعلق می‌گیرد. به نحوی که مقدار تولید این پتروشیمی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بیشترین کاهش مقدار تولید در ۶ ماهه

در طرف مقابل اما سه پتروشیمی آبادان، کرمانشاه و زاگرس بیشترین کاهش مقدار تولید را در ۶ ماهه ۱۴۰۳ پشت سر گذاشتند. در این میان اما وضعیت پتروشیمی آبادان از سایر رقبا وخیم‌تر بوده است.

بیشترین میزان تحقق ظرفیت اسمی پتروشیمی‌ها

حال باید دید کدام یک از پتروشیمی‌های فعال در بورس، میزان بیشتری از ظرفیت اسمی تولید سالانه خود را محقق کرده است؟ طبق گزارش‌های مالی پتروشیمی‌های بورسی، مارون با تحقق ۶۲ درصد از ظرفیت اسمی سالانه، در صدر جدول قرار گرفته است.

خراسان و بوعلی‌سینا نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در تحقق ظرفیت اسمی تولید خود، عملکرد خوبی داشته‌اند. اما سه پتروشیمی آبادان، فارابی و اصفهان در ۶ ماهه ابتدایی سال عملکرد فاجعه‌باری داشتند و در تحقق ظرفیت اسمی خود به شدت عقب مانده‌اند.

source