شرق: «ناسیونالیسم» از موضوعات تأثیرگذار و غامض در تاریخ اندیشههای سیاسی به شمار میرود که الی کدوری در کتابی با عنوان،«ناسیونالیسم»، با مهارت و روشنبینی به شرح بنیانهای فلسفی آن پرداخته است. ناسیونالیسم، شرایط ظهور آن و پیامدهای سیاسی گسترش آن در اروپا و دیگر نقاط جهان طی دو قرن گذشته از مباحث مطرحشده در این کتاب است و کدوری تلاش میکند صحت استدلالهای خود را با ارائه شواهدی از منازعات ناسیونالیستی معاصر به اثبات برساند.
شرق: «ناسیونالیسم» از موضوعات تأثیرگذار و غامض در تاریخ اندیشههای سیاسی به شمار میرود که الی کدوری در کتابی با عنوان،«ناسیونالیسم»، با مهارت و روشنبینی به شرح بنیانهای فلسفی آن پرداخته است. ناسیونالیسم، شرایط ظهور آن و پیامدهای سیاسی گسترش آن در اروپا و دیگر نقاط جهان طی دو قرن گذشته از مباحث مطرحشده در این کتاب است و کدوری تلاش میکند صحت استدلالهای خود را با ارائه شواهدی از منازعات ناسیونالیستی معاصر به اثبات برساند. این کتاب را میتوان متنی کلاسیک در زمینه ناسیونالیسم به شمار آورد. کدوری ابتدا به توصیف ریشههای فکری و تبارشناسی مفهوم ناسیونالیسم میپردازد و سپس، مشکلاتی را طرح میکند که ناسیونالیسم در عمل پدید آورده است. کدوری ناسیونالیسم را محصول نارضایتی گروهی از روشنفکران در اروپا و سپس در آفریقا و آسیا میداند. او ظهور این پدیده را بخشی از اثرات منفی مدرنیته در تاریخ جهان تلقی میکند که با این حال، خود پیامدهای مخربی در بر داشته است. کدوری در این اثر به تحلیل ناسیونالیسم از این منظر میپردازد که روشنفکران با تحریف اصل حق تعیین سرنوشت که زاییده افکار ایمانوئل کانت بود، آن را در خدمت خاصگرایی و محلیگرایی در ایدئولوژی ناسیونالیسم درآوردند. کدوری در چهار فصل از کتاب، خاستگاه فکری ایدئولوژی را بررسی میکند و در دو فصل آخر به تاریخ سیاسی ناسیونالیسم در تقابل با تاریخ فکری میپردازد. «این تاریخ سیاسی دربرگیرنده آرمانها و محاسباتِ دولتها و گروههای اجتماعی است که سودای تشکیل دولت در محیطی بینالمللی داشتند که در آن سبک ایدئولوژیکِ سیاستورزی بیش از پیش رواج مییافت». آیزایا برلین درباره این اثر میگوید کدوری توصیفی ستودنی، روشنگرانه، عالمانه و منصفانه از ناسیونالیسم ارائه داده است. الی کدوری در مقدمه کتاب آورده است: «من ناسیونالیسم را از منظر ایدئولوژی توصیف کردهام. در اینجا سعی کردهام ناسیونالیسم را در مقابل سیاستورزی قانونمدارانه قرار بدهم. در سیاستورزی قانونمدارانه، هدف موردنظر توجه به دغدغههای مشترک یک جامعه خاص، حفظ آن در برابر تهاجمهای خارجی، میانجیگری در اختلافها و نزاعهای میان گروههای گوناگون از طریق نهادهای سیاسی، قانونگذاری و برقراری عدالت و همچنین پاسداری از قانون ورای منافع گروهی و فرقهای است، البته با صرفنظر از اینکه منافع مزبور تا چه اندازه مهم و قدرتمند باشند». به اعتقاد کدوری، سیاستورزی ایدئولوژیک شکلی بسیار متفاوت دارد، و دغدغه این نوع سیاستورزی این است که جامعه و دولت وضعیتی پیدا کنند که در آن همگان همانند آنچه در داستانهای قدیمی نقل شده است، زندگی سعادتمندانهای داشته باشند. سیاستورزی ایدئولوژیک در مفهوم واقعی و ماهویاش، پدیدهای مدرن است که از نظر کدوری به انقلاب فرانسه برمیگردد. «میتوان گفت رساله چاپی کانت در 1790 با عنوان صلح جاویدان بیانگر این دیدگاه و استدلال بر له آن است. صلح در میان انسانها فقط هنگامی برقرار خواهد شد که همه دولتها جمهوری شوند. کدوری در واکاوی تاریخ ناسیونالیسم به قرن نوزدهم میرسد و درواقع ناسیونالیسم را دکترینی میخواند که قرن نوزدهم در اروپا ابداع شد. نویسنده در این کتاب دو هدف را دنبال کرده است: ارائه گزارش تاریخی از ناسیونالیسم بهعنوان یک دکترین، و اینکه، شرایط و پیامدهای اشاعه این دکترین در میان روشنفکران و اهل سیاست در اروپا و جهان را نشان دهد.
source