مشکلات گوشی رجیستر نشده و داستان های مربوط به آن از نگرانی هایی است که خیلی از کاربرانی که برای خرید گوشی اقدام می کنند، ممکن است با آن روبرو شوند. در این مقاله از پلازا در مورد این مشکلات و همینطور نکات خرید گوشی رجیستر نشده با هم صحبت خواهیم کرد.

چند سال است که داستانی با عنوان رجیستر کردن گوشی ها به راه افتاده که خیلی از کاربران را نگران کرده است و پیامک هایی از طرف سامانه همتا که در مورد رجیستر نشدن گوشی و قطع شدن سرویس های مخابراتی در روز های آتی صحبت می کند، بدست خیلی از ما رسیده است! از طرفی خیلی از کاربرانی که قصد خرید گوشی های مدل بالا و به طور خاص گوشی های آیفون را دارند هم با این پدیده که آیا این گوشی در آینده رجیستر می شود یا نه، مواجه شده اند. در این مقاله قرار است در مورد اینکه اصلا این رجیستر تا چه اندازه می تواند مهم باشد و در صورت اهمیت ندادن به آن مشکلات گوشی رجیستر نشده چه خواهد بود، با هم صحبت خواهیم کرد، اما قبل از آن بهتر است کمی بیشتر با خود رجیستری آشنا شویم.

فهرست مطالب:

رجیستری گوشی چیست؟

رجیستری گوشی در ایران یک طرح دولتی است که با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی های تلفن همراه و افزایش شفافیت در واردات و فروش این دستگاه ها راه اندازی شده است. این طرح به این معناست که هر گوشی موبایل باید در سامانه ای به نام همتا ثبت و رجیستر شود تا بتواند به شبکه های مخابراتی و اینترنتی کشور متصل شود. گوشی هایی که به صورت قانونی وارد ایران می شوند، توسط واردکنندگان در این سامانه ثبت می شوند، اما گوشی هایی که از راه های غیررسمی به کشور وارد می شوند، رجیستر نشده و از دسترسی به شبکه های مخابراتی محروم می گردند. در این خصوص باید گفت که حتی گوشی هایی که به صورت قانونی وارد ایران شده اند نیز باید بعد از خرید و زمانی که می خواهند مورد استفاده قرار گیرند با استفاده از یک شماره موبایل رجیستر شده و در واقع صاحب حقوقی و قانونی این گوشی ها باید مشخص باشد.

طرح رجیستری به عنوان راهکاری برای جلوگیری از قاچاق گوشی ها طراحی شده است و کاربران برای فعال سازی گوشی خود پس از خرید، باید کد IMEI دستگاه را در سامانه همتا ثبت کنند. بدون رجیستر شدن، گوشی حتی با سیم کارت فعال نمی شود و امکان برقراری تماس یا استفاده از اینترنت موبایل را نخواهد داشت. این فرایند نه تنها به حفظ حقوق مصرف کننده کمک می کند، بلکه تاثیر مثبتی در کنترل بازار گوشی های موبایل دارد و باعث می شود تنها گوشی هایی که به صورت قانونی وارد کشور شده اند، قابل استفاده باشند.

رجیستری گوشی چیست

این موضوع می تواند پیامد های خوبی را برای بازار تلفن های همراه داشته باشد، اما در شرایطی خاص، مشکلاتی را نیز به دنبال خواهد داشت. مهمترین مشکل این است که کلا برخی از گوشی ها امکان ورود به صورت قانونی به ایران را نداشته و شما در هیچ صورتی نمی توانید آنها را رجیستر کنید. در ابتدا گوشی هایی که قیمت بالای ۷۰۰ دلار داشته و به نوعی گوشی های لاکچری به حساب می آمدند به عنوان کاندیدا های اصلی این طرح مطرح شدند، اما رفته رفته گوشی هایی گرانتر از برند سامسونگ وارد بازار شده و رجیستر هم شدند و دود این داستان تنها در چشم گوشی هایی مانند آیفون های سری ۱۴ و ۱۵ رفت.

هر چند این برند و گوشی های آن به اندازه ای محبوبیت داشتند که کاربران به این موضوع توجه نکنند و به صورت رجیستر نشده نیز این گوشی ها را خریداری کنند. البته باید گفت مشکلات گوشی رجیستر نشده همچنان برای این افراد پا برجاست. در ادامه در مورد اینکه این مشکلات و داستان ها چه مواردی می تواند باشد با هم صحبت خواهیم کرد.

همچنین بخوانید :

مشکلات گوشی رجیستر نشده چیست؟

گوشی های رجیستر نشده می توانند مشکلات و دردسرهای فراوانی برای کاربران به وجود آورند. با توجه به طرح رجیستری در ایران، این گوشی ها به شبکه مخابراتی کشور متصل نمی شوند و در صورت خرید یا استفاده از آنها، کاربران با مشکلاتی مانند عدم امکان برقراری تماس، دسترسی نداشتن به اینترنت همراه و حتی ناتوانی در فروش یا استفاده مجدد گوشی روبرو خواهند شد. این امر باعث می شود تا کاربران پس از خرید چنین گوشی هایی، با هزینه های اضافی و مشکلات قانونی مواجه شوند. مهمترین مواردی که می توان در میان مشکلات گوشی رجیستر نشده به آنها اشاره کرد از این قرارند:

عدم امکان اتصال به شبکه های مخابراتی

عدم اتصال گوشی های رجیستر نشده به شبکه های مخابراتی، اولین و پیش پا افتاده ترین مورد از مشکلات گوشی رجیستر نشده است که کاربران با آن مواجه می شوند. گوشی هایی که در سامانه همتا (سامانه مدیریت تجهیزات ارتباطی) ثبت نشده اند، توسط اپراتورهای مخابراتی شناسایی نمی شوند و به همین دلیل اجازه اتصال به شبکه های موبایلی مانند 3G ،4G یا 5G را ندارند. این بدان معناست که کاربران نمی توانند از خدماتی مانند تماس های تلفنی، پیامک ها و حتی اینترنت موبایل استفاده کنند. این وضعیت می تواند برای افرادی که به طور مداوم نیاز به ارتباط دارند، به ویژه در مواقع اضطراری، مشکلات جدی ایجاد کند.

همچنین، گوشی های رجیستر نشده حتی در بهترین حالت خود و بالاترین سطح از امکانات، به دلیل نداشتن دسترسی به شبکه، عملکرد محدودی خواهند داشت و تقریباً غیرقابل استفاده می شوند. عدم اتصال به شبکه های مخابراتی به این معنا است که کاربر برای استفاده از اینترنت مجبور به استفاده از وای فای یا بلوتوث خواهد بود و در صورت عدم دسترسی به این موارد گوشی عملا بلا استفاده خواهد شد.

مشکلات گوشی رجیستر نشده چیست

مشکلات گوشی رجیستر نشده برای فروش مجدد

فروش گوشی های رجیستر نشده به دلیل عدم ثبت قانونی و مشکلات مربوط به اتصال به شبکه های مخابراتی می تواند با چالش های زیادی مواجه شود. خریداران به دنبال گوشی هایی هستند که بدون دردسر بتوانند از خدمات تماس و اینترنت استفاده کنند، و گوشی های رجیستر نشده این امکان را ندارند؛ به همین دلیل، فروش این دستگاه ها با کاهش قیمت زیادی همراه است؛ زیرا خریداران مجبورند هزینه اضافی برای رجیستر کردن گوشی و فعال سازی آن پرداخت کنند. البته در صورتی که این موضوع اصلا امکان پذیر باشد و این گوشی در فهرست گوشی هایی که امکان رجیستر آنها وجود دارد قرار داشته باشند. علاوه بر این گوشی های رجیستر نشده از اعتبار کمتری در بازار برخوردارند و مشتریان به علت ریسک های احتمالی، تمایلی به خرید این مدل ها ندارند.

از سوی دیگر، فروشندگان نیز با مشکلات قانونی مواجه می شوند؛ فروش گوشی های رجیستر نشده به عنوان یک دستگاه غیرقانونی در بسیاری از کشورها از جمله ایران ممنوع است. علاوه بر امکان ضبط گوشی توسط مراجع قانونی، فروشنده نیز ممکن است جریمه های سنگینی متحمل شود. در واقع، در خیلی از موارد در صورت خرید یک گوشی رجیستر نشده صاحب اول و آخر آن خودتان خواهید بود.

عدم امکان استفاده از گارانتی

عدم دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی، یکی از مهمترین موارد در بین مشکلات گوشی رجیستر نشده است. بسیاری از واردکنندگان غیر رسمی یا فروشندگان گوشی هایی که رجیستر نشده اند، نمی توانند گارانتی رسمی و معتبر ارائه دهند. گارانتی های معتبر معمولا از طرف شرکت های واردکننده رسمی صادر می شوند و شامل خدمات پس از فروش، تعمیرات رایگان و یا با تخفیف، و پشتیبانی محصول می باشند. اما وقتی گوشی رجیستر نشده باشد، دسترسی به این خدمات دشوار یا حتی غیر ممکن خواهد بود. کاربران در صورت بروز مشکل با دستگاه خود، مجبور خواهند بود هزینه های بالایی برای تعمیرات بپردازند و از خدمات پشتیبانی محروم خواهند شد.

علاوه بر این، برخی از مراکز تعمیرات نیز ممکن است از ارائه خدمات به گوشی های رجیستر نشده خودداری کنند. این به دلیل آن است که شرکت های گارانتی و مراکز تعمیرات رسمی، تنها به گوشی هایی که در سامانه های رسمی ثبت و رجیستر شده اند، خدمات ارائه می دهند. به این ترتیب، خریداران گوشی های رجیستر نشده باید هزینه بیشتری برای استفاده از خدمات غیررسمی پرداخت کنند و ممکن است از کیفیت خدمات دریافتی نیز رضایت کافی نداشته باشند.

عدم امکان استفاده از گارانتی

مشکلات گوشی رجیستر نشده در زمان سرقت

عدم امکان رهگیری در زمان سرقت یکی از چالش های مهم برای کاربران گوشی های رجیستر نشده است. در صورتی که گوشی شما به سرقت برود، یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که می تواند به شما کمک کند، سیستم های رهگیری و شناسایی گوشی های موبایل است که از طریق اپراتور های تلفن همراه قابل دسترس است. این سیستم ها معمولا به اطلاعات ثبت شده در سامانه های رجیستری متکی هستند تا بتوانند موقعیت مکانی و وضعیت گوشی را در زمان واقعی گزارش دهند. بدون ثبت گوشی در این سامانه ها، دسترسی به این اطلاعات برای کاربران غیر ممکن خواهد بود و در نتیجه، احتمال بازگرداندن گوشی سرقتی به حداقل می رسد.

البته برای رفع این دست از مشکلات گوشی رجیستر نشده می توان از برنامه ها و اپلیکیشن های مبتنی بر GPS استفاده کرد که به کارایی پیگیری از مراجع قانونی نبوده و می توانند مشکلاتی را به دنبال داشته باشند. در صورتی که سری به مقاله پیدا کردن گوشی بزنید می توانید با تکنیک هایی که برای این منظور وجود دارد، بیشتر آشنا شوید.

هزینه اضافی برای رجیستر

رجیستر کردن گوشی های وارداتی به خصوص آنهایی که به صورت غیررسمی وارد کشور می شوند، هزینه های اضافی به دنبال دارد. در صورتی که شما یک گوشی که حتی در ایران رجیستر می شود را هم به صورت آزاد به ایران وارد کنید و یا آن را رجیستر نشده خریداری کنید، باز هم هزینه های بالایی روی دست شما خواهد گذاشت. خریداران گوشی های رجیستر نشده معمولاً با پرداخت مبالغ اضافی جهت رجیستر کردن دستگاه مواجه می شوند که شامل هزینه ثبت در سامانه های رسمی مانند سامانه همتا و پرداخت مالیات مربوط به واردات است. میزان این هزینه برای گوشی های زیر ۶۰۰ دلار به مقدار ۱۷ درصد قیمت دلاری گوشی و برای گوشی های بالای ۶۰۰ دلار به میزان ۲۲ درصد قیمت گوشی خواهد بود.

این هزینه ها می تواند به طور قابل توجهی قیمت کلی گوشی را افزایش دهد، به ویژه اگر دستگاه از برندهای پرطرفدار و مدل های جدید باشد. علاوه بر هزینه های مستقیم رجیستر کردن، مشکلات گوشی رجیستر نشده می تواند هزینه های دیگری را هم روی دست کاربران بگذارد. در برخی موارد فرآیند رجیستر کردن گوشی ممکن است زمان بر باشد و افراد به دلیل تاخیر در ثبت گوشی، تا مدتی نتوانند از شبکه های مخابراتی استفاده کنند. همچنین، اگر گوشی به طور کامل رجیستر نشود، ممکن است از شبکه خارج شده و امکان استفاده از خدمات سیم کارت و اینترنت برای کاربر مسدود شود، که منجر به مشکلات بیشتر و به طبع هزینه های بیشتر خواهد شد.

همچنین بخوانید :

هزینه اضافی برای رجیستر

نکات خرید گوشی رجیستر نشده

تا به اینجا با هم مشکلات گوشی رجیستر نشده را بررسی کردیم و دیدیم که این کار چه تبعاتی دارد، اما با این وجود باز هم کیفیت و برند برخی از گوشی ها آنقدر وسوسه انگیز هستند که ما بخواهیم ریسک خرید گوشی رجیستر نشده را به جان بخریم و به سراغ استفاده از این موارد برویم. در این حالت باید گفت که موارد و نکات مختلفی وجود دارد که می تواند خسارتی که ما ممکن است متحمل شویم و دردسر هایی که برای ما ایجاد می شود را به حداقل رسانده و بهترین حالت ممکن برای خرید  این دستگاه ها را در نظر داشته باشیم.

مهمترین نکاتی که با در نظر داشتن آنها می توان از مشکلات گوشی رجیستر نشده دور ماند، از این قرارند:

  • کنترل مجدد وضعیت رجیستری: برخی از گوشی های رجیستر نشده که سرویسی از اپراتور ها دریافت نمی کنند، ممکن است سابقه بدی در این اپراتور ها داشته باشند و صرفا رجیستر نشدن دلیل قطع بودن این سرویس نیست. بهتر است یک بار شماره IMEI دستگاه را کنترل کنید تا از بدون مشکل بودن آن مطمئن شوید.
  • دریافت فاکتور معتبر: گوشی رجیستر نشده از آنجا که به نام شما ثبت نمی شود، می تواند به عنوان یک گوشی سرقتی در نظر گرفته شود و در صورتی که فاکتور معتبر و مدرکی دال بر خرید این گوشی از یک فروشنده نداشته باشید، ممکن است برای شما دردسر های قانونی ایجاد کند.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: بررسی کنید که آیا گوشی مورد نظر شما دارای گارانتی معتبر است یا خیر. گوشی های رجیستر نشده ممکن است گارانتی نداشته باشند یا خدمات پس از فروش محدودی ارائه دهند، که باید در زمان خرید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.
  • بررسی شرایط و قوانین رجیستری: آگاهی از شرایط و قوانین مربوط به رجیستری گوشی ها در کشور شما اهمیت زیادی دارد. ممکن است هر کشور قوانین خاصی در این زمینه داشته باشد که بر روی قابلیت استفاده از گوشی تأثیر بگذارد. روی این حرف که در آینده می توانید این گوشی را رجیستر کنید حساب چندانی باز نکنید و برای دور ماندن از مشکلات گوشی رجیستر نشده خودتان حتما جدیدترین قوانین و مقررات مربوط را از مراجع ذیصلاح پیگیری کنید.
  • قیمت و هزینه های اضافی: معمولاً گوشی های رجیستر نشده با قیمت کمتری عرضه می شوند، اما باید به هزینه های اضافی که ممکن است برای رجیستر کردن آنها بپردازید، توجه کنید. این هزینه ها می تواند شامل مالیات و هزینه های اداری باشد که باید در نظر گرفته شود.
  • تجربه کاربران: نظرات و تجربیات سایر کاربران می تواند راهنمای خوبی برای خرید شما باشد. بررسی کنید که آیا دیگران چطور مشکلات گوشی رجیستر نشده خود را هندل کرده اند و آیا دردسر هایی که ممکن است با آن مواجه شوید، در اولویت های شما هستند و می توانید آنها را حل کنید یا خیر.

این موارد به شما کمک می کند تا خریدی آگاهانه و مطمئن از گوشی های رجیستر نشده داشته باشید و کمتر با مشکلات گوشی رجیستر نشده که خیلی از کاربران با آن مواجه می شوند روبرو شوید.

نکات خرید گوشی رجیستر نشده

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد مشکلات گوشی رجیستر نشده و اینکه چطور می توان از آنها دوری کرد صحبت کردیم، مهمترین مواردی که در این خصوص می توانیم داشته باشیم، مشکلات مربوط به قطع سرویس دهی اپراتور ها، هزینه های اضافی در زمان رجیستر کردن مجدد گوشی، عدم امکان فروش مجدد و کم طرفدار بودن این گوشی ها، عدم ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش و همینطور عدم امکان استفاده از خدمات رهگیری اپراتور ها در زمان سرقت گوشی را نام برد. در صورتی که در زمینه مشکلات گوشی رجیستر نشده تجربه ای دارید که می تواند برای سایر کاربران مفید باشد و یا سوالی دارید که به دنبال جواب آن می گردید، می توانید از بخش نظرات این موضوعات را با ما مطرح کنید.

منتخب کاربران

source