ارز تتر یکی از کریپتوکارنسی‌های معتبری است که در حال حاضر، در رتبه سومین ارز دیجیتال ارزشمند دنیا قرار دارد. تتر یا همان USDT، استیبل‌کوینی است که به دلیل نوسان بسیار کم قیمت، محبوبیت زیادی در بین عموم مردم به‌دست آورده است. قیمت تتر همیشه معادل یا نزدیک به قیمت یک دلار باقی مانده و همین مشخصه عالی باعث شده که خرید تتر و سرمایه‌گذاری بر آن، طرفداران زیادی داشته باشد. افزایش معامله با تتر، این سوال مهم را ایجاد کرد که آیا امکان پیگیری تراکنش‌های تتر وجود دارد یا خیر؟

ردیابی تتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های رمزارزها، امنیت بسیار زیاد آن‌ها است. در واقع اغلب کریپتوکارنسی‌ها امکان انجام انواع تراکنش‌ها به‌صورت کاملا ناشناس را فراهم می‌کنند. هر چند ناشناس بودن در این دنیا، هیچ منافاتی با ردیابی تراکنش‌ها ندارد. در واقع شما به‌راحتی می‌توانید هر تراکنش تتر خود را به‌سادگی بررسی کرده و وضعیت آن را پیگیری کنید.

تتر بر بستر بلاک‌چین توسعه یافته است و همه می‌دانیم که بلاک‌چین، شبیه یک دفتر کل بسیار گسترده و بزرگ است که تمام داده‌های تراکنش‌های انجام شده بر آن، در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. به همین دلیل ساده، همه کاربران در سراسر دنیا، به‌سادگی می‌توانند اطلاعات تراکنش‌ها را ردیابی کرده و آن‌ها را بررسی کنند.

ردیابی تتر چیست

ناگفته نماند که انجام این کار، درست مثل بررسی یک تراکنش مالی معمولی در سیستم بانکی سنتی است و برای این کار، ما به یک کد اختصاصی نیاز داریم. این کد اختصاصی در دنیای کریپتوکارنسی، هش تراکنش تتر یا Transaction Hash نامیده می‌شود. حالا اگر دقیقا نمی‌دانید که هش تراکنش چیست و از کجا می‌توان به آن دست پیدا کرد، بخش بعدی اطلاعات خوبی در اختیار شما خواهد گذاشت.

هش تراکنش و نحوه دسترسی به آن

در شبکه بلاک‌چین، همه تراکنش‌های انجام شده با اطلاعات کامل و دقیق ثبت می‌شوند. بنابراین در هر بلاک از شبکه بلاک‌چین، داده‌های مهمی هم‌چون مقدار ارز مورد معامله، آدرس دیجیتال دو طرف معامله، زمان دقیق انجام تراکنش و البته یک کد انحصاری به نام هش تراکنش، ثبت می‌شود.

هش تراکنش، رشته‌ای از حروف و اعداد تصادفی است که با آغاز یک معامله خرید یا فروش ارزهای دیجیتالی، تولید خواهد شد. همه تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاک‌چین، این شناسه اختصاصی را دارند و با کمک همین شناسه، خیلی سریع و راحت می‌توان به اطلاعات تراکنش انجام شده دسترسی پیدا کرد.

با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توانیم به هش تراکنش دسترسی پیدا کنیم. یک روش خیلی ساده برای انجام این کار، استفاده از ولت است. در واقع اگر شما از طریق یک ولت ارز دیجیتال، تراکنش‌های مالی خود را انجام دهید، خیلی سریع و راحت، از طریق اطلاعات موجود در ولت می‌توانید به هش تراکنش خود دست پیدا کنید. این اطلاعات با توجه به نوع ولت مورد استفاده شما، در بخش‌های مختلفی قرار دارند، اما بدون شک همه ولت‌ها این داده‌های مهم و ضروری را ثبت کرده و در اختیار کاربران خود می‌گذارند. پس با کمی جست‌وجو در کیف پول، می‌توانید هش تراکنش خود را بیابید.

هش تراکنش تتر و نحوه دسترسی به آن

نکته مهمی که همیشه ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند این است که آیا به‌اشتراک‌گذاری هش تراکنش با دیگران امن است یا خیر؟ برای درک بهتر این موضوع باید به شما بگوییم که این شناسه، درست مثل شناسه رهگیری تراکنش‌های مالی سنتی در بانک است. هیچ‌کس با در دست داشتن کد رهگیری تراکنش مالی شما، نمی‌تواند به داده‌های خصوصی حساب بانکی‌تان دسترسی پیدا کند. هر چند این کد، اطلاعات مهمی راجع به شما دارد که در صورت ناشناس بودن در یک فضا، بهتر است آن را به‌صورت عمومی در اختیار همه قرار ندهید. البته که با خیال راحت می‌توانید این کد را به طرف دوم معامله خود داده یا از او، کد هش تراکنش را درخواست کنید.

روش‌های مناسب برای ردیابی تراکنش‌های USDT

با به‌دست آوردن شناسه منحصربه‌فرد تراکنش خود، فرآیند ردیابی تتر بسیار راحت است. شما برای این کار فقط باید از یک اکسپلورر بلاک‌چین استفاده کنید. اکسپلورر بلاک‌چین ابزاری است که از طریق آن امکان بازبینی تمام اطلاعات بلاک‌چین مثل آدرس‌ها، تراکنش‌ها، معیارهای شبکه و…، وجود دارد. نکته مهمی که باید بدانید این است که هر بلاک‌چین از تکنولوژی اختصاصی خود استفاده کرده و اکسپلورر یا جست‌وجوگر آن نیز بر اساس پروتکل‌های همان شبکه، طراحی و ساخته شده است. بنابراین برای ردیابی تتر نیز باید از اکسپلورر انحصاری تتر کمک بگیریم. دو سایت معتبر و مشهور برای ردیابی تتر، شامل موارد زیر هستند:

اتراسکن / Etherscan

همان‌طور که احتمالا شما هم می‌دانید، تتر بر پایه دو شبکه بلاک‌چین بزرگ و مشهور اتریوم و ترون ساخته شده‌ است. تتر ساخته شده بر پایه اتریوم، تتر ERC20 نام دارد. برای ردیابی تتر ERC20 باید از اکسپلورر اختصاصی اتریوم یعنی اتراسکن استفاده کنید. تمام اطلاعات مهم و اصلی برای ردیابی انواع تراکنش‌های تتر، از طریق اتراسکن قابل دستیابی هستند. شما در اتراسکن می‌توانید تاریخ و لحظه انجام تراکنش، وضعیت فعلی تراکنش، آدرس گیرنده و فرستنده، تعداد تایید نودها و… را ببینید.

ترون‌اسکن / Tronscan

برای ردیابی تتر ساخته شده بر پایه بلاک‌چین ترون که تتر TRC20 نام دارد، باید از ابزار اختصاصی این شبکه کمک بگیرید. ترون‌اسکن، یکی از سایت‌های مهم و معتبر برای پیگیری تراکنش‌‌های بلاک‌چین ترون است که درست مثل سایت قبلی، اطلاعات کامل تراکنش‌های انجام شده را در اختیارتان خواهد گذاشت. تمام مشخصه‌های تراکنش تتر TRC20 مثل زمان انجام تراکنش، مبلغ تراکنش، آدرس فرستنده و گیرنده و البته وضعیت تراکنش، در این سایت قابل بررسی است.

ردیابی تتر، روشی سریع و راحت برای تامین امنیت تراکنش‌ها

قیمت تتر و پایداری آن نسبت به دیگر ارزهای دیجیتالی، باعث شده که تریدرهای حرفه‌ای و مبتدی برای انجام انواع معامله‌های مالی خود، از این رمزارز استفاده کنند. با توجه به افزایش روزافزون استفاده از ارز تتر، احتمال خطا، کلاهبرداری و سرقت نیز افزایش می‌یابد. به همین خاطر، قابلیت ردیابی این ارز، یکی از بهترین امکاناتی است که در اختیار کاربران قرار دارد. شما به‌سادگی می‌توانید از طریق کیف پول خود، به هش تراکنش دست پیدا کنید و با وارد کردن آن در یک اکسپلورر بلاک‌چین، مهم‌ترین اطلاعات مرتبط به تراکنش خود را بررسی نمایید.

source