به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، شاخص‌های اصلی بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته نیز به روند نزولی خود ادامه دادند و بیش از ۹۴ درصد نمادهای بورسی با لباس سرخ به استقبال معاملات فردا رفتند. سقوط آزاد صنایع پتروپالایشی نیز در بازار امروز ادامه یافت و همه نمادهای حاضر در این دو صنعت، با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز ۱۹ هزار و ۹۵۹ واحد، معادل ۰.۹۸ درصد عقب‌نشینی کرد و در پایان معاملات روی پله دو میلیون و ۲۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۸۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

امروز فقط ۳.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم توسط معامله‌گران بازار سرمایه خرید و فروش شد و ارزش معاملات خرد به سطح هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان افت کرد. خروج پول سنگین حقیقی‌ها از بورس اما ادامه یافت و امروز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

پتروشیمی تخت جمشید قعرنشین بازدهی گروه خود شد

در پایان معاملات بورس امروز صنعت پتروشیمی به سقوط آزاد خود ادامه داد و هیچ‌یک از نمادهای این گروه نتوانستند در سمت صعودی بازار قرار بگیرند. ۲۰ نماد پتروشیمی افت قیمت داشتند و پنج نماد نیز تغییر قیمتی را تجربه نکردند. در این میان، سه نماد صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) و پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) با کاهش قیمت پایانی به ترتیب ۲.۷۷ درصد، ۲.۵۹ درصد و ۲.۲۹ درصدی شاهد شدیدترین افت بودند.

علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین خروج پول حقیقی در بازار امروز پتروشیمی‌ها مربوط به سهام پتروشیمی خارک (شخارک) بوده و ۳.۱ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شده است. بیشترین ورود پول حقیقی اما با مبلغ ۳.۹ میلیارد تومانی به نماد پتروشیمی غدیر اختصاص یافت.

لازم به ذکر است که نماد دو پتروشیمی بوعلی سینا و نوری پس از توقف در معاملات بورس دیروز، در بازار امروز و با اعلام ناظر بازار، بازگشایی شدند.

فقط ۲۵ میلیارد تومان نماد پالایشی خرید و فروش شد

صنعت فرآورده‌های نفتی در بورس امروز به طور کامل سرخ‌پوش بود و همه نمادهای این صنعت، بار دیگر در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند. به این ترتیب و با معامله شدن فقط حدود ۲۵ میلیارد تومان از نمادهای پالایشی در بازار امروز، شاخص این گروه با افتی ۰.۸۴ درصدی مواجه شد. خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به حدود ۳.۴ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز، نمادهای نفت بهران (شبهرن)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند و به ترتیب، افت ۲.۹۱ درصد، ۱.۱۷ درصد و ۱.۰۹ درصدی را رقم زدند.

لازم به ذکر است که نماد نفت بهران، علاوه بر بیشترین افت قیمت، بیشترین خروج پول حقیقی را نیز با رقم یک میلیارد تومان به نام خود زد.

source