به گزارش اختصاصی «انرژی پرس»، در آستانه ورود به فصل سرما، بازهم سایه سنگین کمبود گاز و مازوت‌سوزی بر سر کشور سنگینی می‌کند.

بحران گاز، سایه سنگینی بر سر زمستان ایران

رشد جمعیت، توسعه صنعتی و افزایش تقاضا برای انرژی، باعث افزایش مصرف گاز شده است. در سال‌های اخیر ایران با چالش جدی کمبود انرژی مواجه شده که این بحران عمدتا متوجه بخش گاز و آن هم متکی بر میدان پارس جنوبی است که در حال حاضر با مشکل افت فشار دست و پنجه نرم می‌کند.

افت فشار در میدان پارس جنوبی و افزایش مصرف گاز، باعث کاهش تولید گاز و در نتیجه، قطعی گاز و افزایش آلودگی هوا به دلیل سوزاندن مازوت شده است.

گذر از گاز به برق؛ راهکاری برای نجات از بحران انرژی

به اعتقاد کارشناسان گذر از گاز به برق، یک راهبرد بلندمدت برای مدیریت بحران انرژی در ایران است.

سعید ساویز، کارش حوزه نفت و گاز در گفت‌وگو با «انرژی پرس» به نقد سیاست‌های فعلی در حوزه مصرف گاز پرداخت و راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارایه کرد.

او با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در حوزه گاز، نه کمبود منابع بلکه الگوی مصرف نادرست است، اظهار داشت: مساله اصلی، آوردن فیلدهای گازی جدید نیست. مساله این است که ما گاز را به خانه‌ها می‌بریم و آن را می‌سوزانیم. این کار اشتباه است. همه صنایع از متانول‌سازی تا فولادسازی، انتظار گاز ارزان دارند و این رویکرد نادرست است».

ساویز معتقد است که باید زیرساخت‌های برق را تقویت کرده و مصرف خانگی گاز را به سمت برق سوق داد. او دلایل این پیشنهاد را کنترل بهتر مصرف برق و امکان تامین برق از منابع تجدیدپذیر عنوان کرد.

بدهی سنگین شرکت ملی نفت، نتیجه قیمت‌گذاری نادرست گاز

او افزود: باید به صنایع قیمت واقعی گاز را داد تا آنها مجبور شوند بهینه‌سازی مصرف کنند. در حال حاضر، بسیاری از صنایع از گاز ارزان بهره‌مند می‌شوند و به همین دلیل انگیزه‌ای برای کاهش مصرف ندارند. این موضوع باعث شده تا فرصت‌های شغلی واقعی ایجاد نشود و رانت ایجاد شود.

ساویز با اشاره به الگوی مصرف گاز در کشورهایی مانند انگلیس، که تنها از گاز برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند، بر ضرورت تغییر الگوی مصرف در ایران تاکید کرد.

مدت‌هاست که ادعا می‌شود در صورت افزایش قیمت گاز، واحدهای تولیدی تعطیل و مردم بیکار می‌شوند. اما به باور کارشناسان گاز ارزان نه تنها به اشتغال کمک نکرده بلکه به رانت‌خواری دامن زده وعده‌ای خاص با بهره‌برداری از گاز ارزان، ثروت‌های هنگفتی اندوخته‌اند.

ساویز با اشاره به بدهکاری سنگین شرکت ملی نفت ایران به صندوق توسعه ملی برای توسعه میادین گازی و تامین گاز، تاکید کرد که باید قیمت گاز را واقعی کرد تا هم مصرف‌کنندگان بهینه‌سازی کنند و هم شرکت ملی نفت از ضرر و زیان نجات یابد.

گذر به سمت اقتصاد برق محور، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر

محاسبه مختصصان نشان میدهد اگر اقدامات جدی برای افزایش تولید و کاهش مصرف گاز انجام نشود تا چند سال آینده در بدترین حالت، ممکن است تا ۷۰ درصد از نیاز کشور به گاز تامین نشود؛ حتی اگر تولید گاز در سطح فعلی حفظ شود، باز هم با کمبود قابل توجهی روبرو خواهیم بود.

بنابراین گذار تدریجی از اقتصاد گاز محور به اقتصاد برق محور، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و اصلاح الگوی مصرف، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

source