دانشمندان موفق شدند در آزمایشی داده‌ها را با سرعت 938 گیگابیت‌درثانیه انتقال بدهند تا رکورد جدیدی در زمینه سرعت انتقال بی‌سیم داده به ثبت برسانند.

رکورد جدیدی که فاصله زیادی با سرعت یک ترابیت‌برثانیه ندارد، به کاربران اجازه می‌دهد ویدیویی 30 گیگابایتی 4K Ultra HD را در 0.26 ثانیه دریافت کنند. در مقام مقایسه، دانلود همین ویدیو با شبکه 5G ایالات متحده که میانگین سرعت آن 140 تا 230 مگابیت‌برثانیه است، تقریباً 17 تا 29 دقیقه طول خواهد کشید. میانگین سرعت 5G در بریتانیا نیز تقریباً 100 مگابیت‌برثانیه است.

رکورد سرعت انتقال

رویکردی جدید برای ثبت رکورد سرعت انتقال بی‌سیم

دانشمندان برای دستیابی به این رکورد جدید، فناوری‌های رادیویی و نوری را با هم ترکیب کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از طول موج‌های فرکانس رادیویی تا 150 گیگاهرتز بهره ببرند. آن‌ها روش تحقیق خود را در مجله Lightwave Technology منتشر کرده‌اند.

در اکثر اتصالات 5G داده‌ها از طریق فرکانس‌های باریک زیر 6 گیگاهرتز انتقال پیدا می‌کنند اما این فرکانس‌ها بسیار شلوغ هستند؛ بنابراین داده‌ها با سرعت بسیار کمتری نسبت به سرعت استاندارد 20 گیگابیت‌درثانیه فناوری 5G منتقل می‌شوند.

محققان «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) در این تحقیق از فناوری‌های رادیویی و نوری در طیف وسیع‌تری از فرکانس‌های رادیویی استفاده کرده‌اند؛ این اولین بار است که برای برطرف‌کردن این مشکل از این روش استفاده شده.

«ژی‌ژین لیو»، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد مهندسی برق در UCL، می‌گوید:

«سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم فعلی می‌کوشند با تقاضای روبه‌افزایش برای دسترسی به داده‌های پرسرعت رسیدگی کنند و شبکه فیبر نوری از آن جلوگیری می‌کند. رویکرد ما با استفاده بیشتر از فرکانس‌های موجود باعث افزایش پهنای باند و درعین‌حال حفظ کیفیت سیگنال و ایجاد انعطاف‌پذیری در دسترسی به منابع فرکانس‌های مختلف می‌شود. این امر منجر به شبکه‌های بی‌سیم فوق‌سریع و قابل‌اعتمادی می‌شود که بر تنگنای سرعت بین پایانه‌های کاربری و اینترنت غلبه می‌کند.»

source