همزمان با رشد روز افزون شرکت ARM و معماری آن‌ها در صنعت کامپیوتر، اینتل و AMD که همواره به عنوان رقبای دیرینه‌ی خود در این صنعت محسوب می‌شوند، به فکر همکاری با هم افتادند تا با رقیب مشترکی به نام ARM به مقابله بپردازند. غول‌های صنعت CPU ، کارگروه مشاوره‌ای مشترکی را تشکیل دادند که با حضور مایکروسافت، گوگل، متا و لنوو، برای حفظ موقعیت برتر این معماری در برابر پیشرفت‌های روزافزون معماری آرم به تبادل نظر می‌پردازند.

براساس گزارش وبسایت Wccftech، رویداد Tech World 2024 که به میزبانی لنوو در واشنگتن آمریکا برگزار می‌شود، خبر مهمی را برای این صنعت به همراه داشت و آن هم تشکیل کارگروه توسعه‌ی اکوسیستم x86 است. در سخنرانی اصلی این رویداد، لیزا سو، مدیرعامل AMD و پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، حضور داشتند و بر اهمیت و پایداری معماری x86 تأکید کردند.

اینتل و AMD با شعار شکل دادن به آینده‌ی گسترده‌ترین معماری کامپیوتری مورد استفاده در جهان، این کارگروه مشاوره‌ای را تشکیل می‌دهند.

بیش از چهار دهه است که معماری x86 به‌عنوان غالب‌ترین معماری مجموعه دستورالعمل‌ها (ISA) در کامپیوترهای شخصی و دیتاسنترها شناخته می‌شود. اینتل و AMD به‌عنوان دو مجوزدار اصلی این معماری، بازار تولید پردازنده‌های x86 را در اختیار دارند و به‌نوعی انحصار دوگانه‌ای را شکل داده‌اند.

source