Esri CityEngine یک نرم‌افزار حرفه‌ای و کارآمد برای طراحی، ویرایش و تجسم سه‌بُعدی است که می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار جامع جهت مدل‌سازی و طراحی سه‌بعدی شهرها استفاده کرد. این نرم‌افزار مجموعه‌ای کامل از ابزارهای پیشرفته را برای ترکیب داده‌های جغرافیایی، طراحی و ویرایش شبکه‌های خیابانی، تولید و تغییر ساختمان‌ها، ایجاد پروفایل‌های سه‌بعدی جاده‌ها و توزیع تجهیزات شهری فراهم می‌کند؛ همچنین این نرم‌افزار به کاربر امکان می‌دهد که شکل خط افق شهرها را کنترل کند و پروژه‌های برنامه‌ریزی شهری را تحلیل نماید.

این نرم‌افزار از Unreal Studio که برای رندرینگ بلادرنگ در معماری و طراحی استفاده می‌شود، پشتیبانی می‌کند؛ شامل پشتیبانی از چشم‌اندازهای طبیعی Unreal، مواد فیزیکی Unreal و جریان‌های کاری با استفاده از داده‌های مِش‌ها.

در این نرم‌افزار یک بخش کارآمد به‌نام CityEngine VR Experience وجود دارد؛ این بخش، یک برنامهٔ واقعیت مجازی رومیزی برای برنامه‌ریزی شهری است که به طراحان، مدیران شهری و شهروندان این امکان را می‌دهد تا در یک صحنهٔ سه‌بعدی از CityEngine غوطه‌ور شوند و به‌طور مؤثرتر به بررسی و اصلاح سناریوهای توسعه بپردازند. قابل ذکر است که نسخهٔ ارائه‌شده، از هدست‌های Oculus Rift نیز پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از این نرم‌افزار، کاربران می‌توانند مدل‌های شهری پیچیده را به‌سرعت و به‌طور مؤثر ایجاد کنند و از قابلیت‌های پیشرفتهٔ آن برای تجسم و تحلیل پروژه‌های مختلف شهری بهره‌مند شوند. این نرم‌افزار به‌طور ویژه برای معماران، طراحان شهری و برنامه‌ریزانی که به دنبال مؤثرترین راهکارها برای طراحی و تحلیل شهرهای سه‌بعدی هستند، بسیار مناسب است.

source