نخعی در گفت وگو با «انرژی پرس» از سناریوهای احتمالی قیمت بنزین خبر داد

به گزارش اختصاصی «انرژی پرس» مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در دولت جدید با توجه به اظهارات رئیس جمهور و معاون اول او مبنی بر ارزان تر بودن یک لیتر بنزین از آب معدنی، به «انرژی پرس» گفت: بعید می دانم منظور آقایان پزشکیان و عارف، افزایش قیمت بنزین به آن معنا و مفهوم معمول باشد.

او در گمانه زنی خود درباره تصمیم جدید دولت درباره نرخ بنزین، اظهار کرد: یکی از سناریوهای قوی و محتمل دولت برای بنزین، تعیین نرخ سوم است. سناریویی که در اتاق های فکر دولت در حال بررسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم افزود: در تعیین سیاست قیمتی دو سناریو وجود دارد. اول اینکه یا نرخ سوم تعیین شود؛ به این معنا که سهمیه دو نرخی ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان مردم محفوظ باشد اما یک نرخ سوم با کارت جایگاه و با قیمت بالاتر اعلام شود.

او ادامه داد: سناریوی دوم هم که در حال بررسی است، اینکه سهمیه ۱۵۰۰ تومانی را حذف و بنزین با نرخ ۳هزار تومان سهمیه ای ارائه شود و نرخ دوم با رقم بالاتری به صورت آزاد با کارت جایگاه باشد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجالس یازدهم و دوازدهم با ابراز نگرانی از قیمت نرخ سوم احتمالی بنزین پیش بینی کرد: به اعتقاد من نرخ سوم بنزین تفاوت قابل توجه و معناداری در مقایسه با نرخ قبلی سهمیه ای دارد که می تواند کمی نگران کننده باشد.

نخعی همچنین اظهار کرد: اگر چه کشور با مشکلات زیادی مواجه است، اما دارای منابع معدنی و انرژی زیادی هستیم و از طرفی بیشترین ذخایر هیدروکربری (ذخایر زیرزمینی نفت خام و گاز طبیعی ) دنیا را در اختیار داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دوازدهم اضافه کرد: در بحث معادن هم ۷ درصد معادن دنیا در ایران قرار دارد، در حالی که تنها یک درصد جمعیت دنیا را دارا است. اما وقتی این موارد را در یک کفته ترازو و در کفه دیگر وضعیت رفاهی مردم را قرار می دهیم، اصلا با یکدیگر همخوانی ندارند. در حالی که باید این منابع برای خدمت به مردم به کار گرفته شود؛ اما باز به فکر یا تغییراتی در میزان سهمیه یا افزایش قیمت به روش های متنوع هستیم.

source