اعلام شماره کنتور گاز 🔥 در زمانی که شما در محل حضور ندارید برای جلوگیری از قطعی گاز ضرروی است.

در ادامه این مطلب انزل وب ۵ روش اعلام کنتور گاز و نحوه پیدا کردن شماره کنتور و روش های ارسال عدد کنتور را به صورت تصویری آموزش میدهیم.

نحوه اعلام شماره کنتور گاز

How to Declare Gas Meters in Iran?

به طور خلاصه، روش‌های اعلام کنتور گاز را می‌توانیم به صورت زیر طبقه‌بندی کنیم:

  • اعلام شماره کنتور گاز از طریق پیامک
  • اعلام رقم کنتور از طریق تلفن گویای ۱۵۹۴
  • مراجعه به سایت شرکت گاز استان
  • استفاده از برنامه‌های موبایل برای ثبت رقم کنتور
  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت

توجه به این نکته ضروری است که برخی روش‌های ذکرشده در ادامه شاید در تمام استان‌ها فعال نباشد. به همین جهت مشترکین لازم است طبق اطلاعیه‌های ارائه‌شده توسط شرکت گاز استان خود در زمینه نحوه اعلام شماره کنتور گاز عمل کنند یا با شماره تلفن شرکت گاز استان خود جهت دریافت اطلاعات تماس بگیرند.

آگاهی از روش‌های فعال اعلام رقم کنتور با مراجعه به سایت اداره گاز هر استان یا تماس با روابط عمومی آن شرکت امکان‌پذیر است. در ادامه به بررسی این روش‌ها و راهنمایی کامل در خصوص هر کدام می‌پردازیم.

۱- نحوه اعلام شماره کنتور گاز از طریق پیامک (SMS)

ساده‌ترین روش برای اعلام مصرف کنتور گاز استفاده از روش پیامکی است. در این روش مشترکین می‌توانند شماره اشتراک کنتور گاز و ارقام ثبت‌شده کنتور را بر اساس شیوه اعلامی توسط شرکت گاز هر استان در قالب SMS ارسال نمایند. شما می‌توانید برای اطلاع از شماره پیامکی شرکت گاز منطقه خود به سایت اداره گاز استان مورد نظر رجوع کنید. برای مثال، جهت اعلام کنتور گاز برای استان تهران، عبارت زیر را به صورت کامل به شماره ۴۰۴۰۱۰۲۰۰۳۰۳ پیامک نمایید.

(حرف انگلیسی D) + (شماره اشتراک ۱۲ رقمی) + (*) + (ارقام مشکی رنگ کنتور)

شیوه وارد کردن ارقام مشکی رنگ کنتور به این صورت است که مشترک باید ارقام روی کنتور را به غیر از ارقامی که با علامت قرمز مشخص شده‌اند، بخواند و داخل پیامک وارد کند. برای استفاده از روش‌های دیگر ثبت کارکرد کنتور نیز همین ارقام به عنوان شماره کنتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه، ارقام مورد نیاز در کنتور تصویر زیر ۱۶۲۶۵ است.

نحوه اعلام شماره کنتور گاز با خواندن ارقام سیاه رنگ کنتور گاز

۲- اعلام رقم کنتور گاز از طریق تلفن گویا (۱۵۹۴)

شما می‌توانید با تماس با تلفن گویای ۱۵۹۴ (بدون کد و پیش‌شماره) از رقم کنتور خود آگاهی یابید. پس از تماس با این شماره لازم است عدد ۲ را وارد کنید و شماره اشتراک و شماره کنتور خود را وارد کنید. همچنین برای دریافت خدمات دیگر مانند اطلاع از صورتحساب و پرداخت آن یا پیگیری قطعی گاز می‌توانید با همین شماره تماس بگیرید.

۳- مراجعه به سامانه ثبت شماره کنتور گاز در اینترنت

در سایت شرکت ملی گاز ایران بخشی تحت عنوان پنجره واحد خدمات هوشمند درنظر گرفته شده تا مشترکین بتوانند به سادگی و تنها ظرف چند دقیقه اقدام به اعلام رقم کنتور گاز خود نمایند. این بخش از منوی میز خدمت در صفحه اصلی سایت قابل دسترسی است.

نحوه اعلام شماره کنتور گاز در سایت شرکت ملی گاز ایران

با ورود به این بخش لازم است از سمت چپ و بالای صفحه اقدام به ورود به سایت نمایید.

ورود به حساب کاربری در سایت گاز

در بخش بعدی، تلفن همراه را برای دریافت رمز یکبار مصرف وارد کنید. اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده‌اید، باید از همان شماره قبلی استفاده کنید. در غیر این صورت، برای اولین بار از همین صفحه اقدام به ثبت نام نمایید.

ثبت نام در سایت شرکت گاز و اعلام کارکرد کنتور

پس از ورود، شماره اشتراک گاز شما در بالا و سمت چپ صفحه نمایان می‌شود. برای وارد کردن اشتراک خود از همان بخش می‌توانید اقدام کنید. سپس روی گزینه ثبت درخواست در بخش ثبت رقم کنتور کلیک نمایید.

نحوه اعلام شماره کنتور گاز

در اینجا اطلاعات مشترک نمایش داده می‌شود. این صفحه را به پایین اسکرول کنید تا بخش مربوط به اعلام شماره کنتور را ببینید.

ثبت کارکرد کنتور گاز آذربایجان غربی در سایت شرکت گاز

در قسمت مشخص‌شده، رقم فعلی کنتور خود را که شامل ارقام سیاه رنگ کنتور گاز هستند، وارد کنید. در صورت تمایل می‌توانید فایل ضمیمه از تصویر کنتور خود را نیز در این بخش آپلود نمایید. سپس روی ثبت درخواست کلیک کنید.

سامانه ثبت شماره کنتور گاز

همچنین مشترکین برخی استان‌ها می‌توانند با مراجعه به وب سایت شرکت گاز استان خود اقدام به ثبت رقم کنتور نمایند. در این روش ورود شماره اشتراک و سایر اطلاعات مورد نیاز مانند شماره سریال کنتور گاز لازم است. به طور مثال، نحوه اعلام شماره کنتور گاز برای مشترکین تهرانی از طریق مراجعه به سایت شرکت گاز استان تهران طبق مراحل زیر انجام می‌گیرد:

در صفحه اصلی سایت به آدرس tehrangasco.ir روی بخش اعلام رقم کنتور کلیک کنید.

اعلام رقم کنتور گاز تهران

از منوی سمت راست، گزینه ثبت شماره کنتور را انتخاب نمایید.

ثبت شماره کنتور در سایت گاز تهران

اطلاعات خواسته شده را در قسمت مربوط وارد کنید و گزینه ثبت شماره کنتور را بزنید.

ورود شماره اشتراک کنتور گاز برای اعلام کنتور

سایت به شما پیغام می‌دهد که رقم کنتور شما با موفقیت ثبت شده است.

سایت گاز استان تهران

۴- استفاده از برنامه موبایل برای اعلام کنتور گاز

نحوه اعلام شماره کنتور گاز از طریق اپلیکیشن موبایل با نصب برنامه‌های مختلف امکان‌پذیر است. مشترکین برخی استان‌ها می‌توانند با نصب برنامه مربوط به استان خود اقدام به ارسال شماره اشتراک کنتور گاز نمایند. برای مثال، آن گروه از مشترکین که ساکن شهر تبریز هستند برای اعلام کارکرد کنتور گاز تبریز لازم است برنامه خدمات گاز آذربایجان شرقی را روی تلفن همراه خود نصب کنند.

برنامه موبایل برای اعلام کارکرد کنتور گاز تبریز

همچنین ساکنان شهر مشهد برای اعلام رقم کنتور گاز می‌توانند برنامه گاز من را که مختص اعلام شماره کنتور گاز خراسان رضوی است، دانلود و استفاده نمایند. این برنامه به طور اختصاصی برای اعلام کنتور گاز مشهد و سایر شهرهای این استان طراحی شده است.

دانلود برنامه گاز من برای اعلام کنتور گاز مشهد خراسان رضوی

مشترکینی که برنامه اختصاصی برای استان آنها وجود ندارد (مثلا مشترکین اصفهانی که می‌خواهند به این روش اقدام به اعلام شماره کنتور گاز اصفهان نمایند) لازم است از روش‌های دیگر و سایر برنامه‌های مدیریت قبض گاز استفاده کنند.

۵- مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و نحوه اعلام شماره کنتور گاز

در نهایت اگر استفاده از روش‌های بالا برای مشترک فراهم نباشد، می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به اعلام شماره اشتراک کنتور گاز خود و ثبت ارقام کنتور گاز اقدام کند. توصیه می‌شود افراد پیش از مراجعه با دفتر مورد نظر تماس بگیرند و از جزئیات ارائه این خدمات مطلع شوند.

سوالات متداول

کدام ارقام کنتور گاز را پیامک کنیم؟

برای ارسال پیامک تنها لازم است ارقام سیاه کنتور گاز را پیامک کنید و از ارسال ارقامی که روی کنتور با علامت قرمز مشخص شده‌اند، بپرهیزید.

شماره اشتراک کنتور گاز قدیمی کجاست؟

برای دریافت شماره اشتراک لازم است از طریق مراجعه به حساب کاربری خود در سایت شرکت گاز ایران یا رویت قبض گاز اقدام کنید.

شماره اشتراک کنتور گاز کجاست؟

شماره اشتراک کنتور گاز را می‌توانید بر روی قبض گاز مشاهده نمایید یا با مراجعه به اداره گاز استان خود آن را دریافت کنید.

جمع بندی

از سال ۱۳۹۸ شرکت گاز اقدام به معرفی روش‌های غیر حضوری جهت ثبت کارکرد کنتور نمود. بر اساس این روش‌ها، مشترکین گاز می‌توانند خود ارقام مشکی رنگ روی کنتور را بخوانند و از طریق پیامک، تلفن گویا، سایت شرکت یا اپلیکیشن‌های موبایل رقم کنتور خود را ثبت کنند. مشترکین تمام استان‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران نسبت به اعلام رقم کنتور گاز اقدام نمایند. لازم به ذکر است که بازدید حضوری مامورین قرائت کنتور به صورت دوره‌ای همچنان برای نظارت و راستی‌آزمایی این فرآیند انجام می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اعلام کنتور در تهران، نحوه ثبت کارکرد کنتور گاز آذربایجان غربی، اعلام رقم کنتور گاز خوزستان، اعلام کارکرد کنتور گاز گیلان، اعلام شماره کنتور گاز شیراز و… می‌توانید با شماره تماس شرکت گاز استان‌های یادشده که در ابتدای این مطلب آورده‌ایم، تماس حاصل کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب انزل وب به بررسی روش‌های مختلف برای اعلام رقم کنتور گاز تهران و سایر استان‌ها پرداختیم. شما می‌توانید سوالات، پیشنهادات و تجربیات خود را در مورد هریک از این روش‌ها یا روش‌های جایگزین دیگر در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

source