پیش‌تر در مطلب «چگونه بفهمیم در تلگرام هک شده‌ایم» به توضیح راه‌هایی برای جلوگیری از هک‌شدن در تلگرام پرداختیم. حالا در این مطلب با فرض بر اینکه حساب ما هک‌شده، نحوه بازگردانی اکانت تلگرام هک شده و کارهایی که باید بعد از آن انجام بدهیم را آموزش می‌دهیم.

تلگرام هک شده را چگونه برگردانیم؟

اگر به‌هردلیلی مشکوک هستید که حساب تلگرام شما هک‌شده یا به‌خطر افتاده است، برای محافظت و بازپس‌گیری حساب خود باید کارهای زیر را انجام بدهید.

1. موضوع را به پشتیبانی تلگرام اطلاع بدهید

اطلاع‌رسانی هک‌شدن حساب به پشتیبانی تلگرام اولین کاری است که باید انجام بدهید. برای انجام این کار:

  • ابتدا اپلیکیشن تلگرام را اجرا کنید و به تنظیمات (Settings) بروید.
  • در پایین صفحه تنظیمات روی Ask a question ضربه بزنید. (بسته به دستگاه شما این گزینه ممکن است Contact Us باشد.)
  • پس از آن به صفحه چت با پشتیبانی هدایت خواهید شد. از بین گزینه‌های بات، ابتدا Skip and proceed to volunteers و سپس Yes, redirect me را انتخاب کنید.
  • سپس می‌توانید مشکل هک‌شدن اکانت خود را گزارش کنید. پاسخ این درخواست ممکن چندین روز بعد ارسال شود.

علاوه‌براین، از طریق ایمیل نیز می‌توانید مشکل را با تیم تلگرام مطرح کنید. متن ایمیل شما باید به آدرس recover@telegram.org ارسال شود.

2. بررسی دستگاه‌های مشکوک

کار مهم دیگری که باید انجام دهید، بررسی دستگاه‌های مشکوک از طریق قسمت Active Sessions است. برای دسترسی به این بخش باید وارد تنظیمات تلگرام شوید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در تنظیمات روی Privacy and Security ضربه بزنید.
  • در بخش «Security» روی Active Sessions (یا Devices) ضربه بزنید.
  • در این صفحه جدید، لیستی از دستگاه‌هایی که به حساب شما دسترسی دارند نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که هرکدام از دستگاه‌ها را نمی‌شناسید، روی دکمه Terminate Session قرارگرفته کنار آن ضربه بزنید.

3. رمزعبور تلگرام خود را تغییر دهید

اگر به هک‌شدن تلگرام خود مشکوک هستید، شاید باید تغییر رمز عبور خود را نیز در نظر بگیرید. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به Settings بروید.
  • روی گزینه Privacy and Security ضربه بزنید.
  • گزینه Passcode Lock را انتخاب کنید.
  • اگر از قبل یک رمز عبور انتخاب کرده‌اید، ابتدا باید یک بار آن را وارد کنید. در غیر این‌صورت می‌توانید رمز عبور جدیدی تنظیم کنید.
  • درصورتی‌که از قبل یک رمز عبور دارید نیز باید روی گزینه Change Passcode ضربه بزنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود که رمز عبور ایمیل خود را نیز تغییر دهید، چرا که هکر ممکن است از طریق آن به حساب شما دسترسی پیدا کرده باشد.

4. تنظیمات حریم خصوصی خود را تقویت کنید

در مطلب بازگردانی اکانت تلگرام هک شده، بهتر است اشاره‌ای به تنظیمات حریم خصوصی این سرویس پیام‌رسان داشته باشید. در واقع از طریق تنظیمات تلگرام می‌توانید برخی ویژگی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی خود را تقویت کنید.

برای دسترسی به این بخش ابتدا به تنظیمات بروید و روی گزینه Privacy and Security ضربه بزنید. در زیر بخش حریم‌خصوصی، چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید برای محدودکردن افرادی که می‌توانند اطلاعات شخصی شما را ببینند از آن‌ها کمک بگیرید.

به‌عنوان مثال، اگر برای شماره تلفن (Phone Number) گزینه Nobody را انتخاب کنید، هیچ‌کس قادر نخواهد بود شماره شما را مشاهده کند.

5. حساب خود را حذف کنید!

در نهایت، اگر هیچ‌یک از راه‌های بالا مؤثر نبود و همچنان مشکوک هستید که حساب شما هک شده باشد، شاید بهتر است یک بار حساب خود را حذف کنید.

برای حذف حساب تلگرام:

  • از طریق یک مرورگر به آدرس my.telegram.org/auth بروید.
  • شماره خود را وارد کنید.
  • یک کد تأیید در تلگرام دریافت خواهید کرد که باید آن را وارد کنید.
  • در نهایت روی Delete My Account ضربه بزنید.

توجه داشته باشید که با انجام این کار تمام داده‌های شما حذف خواهند شد، بنابراین بهتر است از آن‌ها بکاپ تهیه کنید. در مطلب «چگونه چت‌های حذف‌شده تلگرام را بازیابی کنیم؟» بازیابی داده‌های تلگرام را آموزش داده‌ایم.

بازگردانی اکانت تلگرام هک شده امکان‌پذیر است؟

هرچند هک‌شدن برای عموم کاربران ممکن است بسیار دردسرساز به‌ نظر برسد (که البته در بسیار مواقع چنین چیزی صادق است) اما با موارد اشاره‌شده در این مطلب می‌توانید برای بازیابی اکانت هک شده تلگرام خود تلاش کنید.

پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که احساس می‌کنید حساب شما هک‌شده، تمام دستگاه‌های متصل به آن را قطع‌اتصال کنید و یک بار رمز عبور خود را تغییر دهید. درصورتی‌که پس از انجام این موارد، همچنان شاهد فعالیت‌های مشکوک بودید، بهتر است موضوع را به تیم پشتیبانی تلگرام اطلاع‌رسانی کنید.

سؤالات متداول

از کجا بفهمیم حساب تلگرام ما هک شده است؟

فعالیت‌های مشکوک مانند پیام‌هایی که شما ارسال نکرده‌اید می‌تواند دلالت بر هک‌شدن حساب شما داشته باشند.

بعد از هک‌شدن حساب تلگرام باید چه کاری انجام بدهیم؟

در این شرایط بهتر است اولین کار قطع اتصال تمام دستگاه‌های متصل و تغییر رمز عبور باشد.

با انجام تمام مراحل همچنان تلگرام من هک‌شده است، چه کاری انجام دهم؟

اگر با تغییر رمز عبور و قطع اتصال دستگاه‌ها، همچنان احساس می‌کنید تلگرام شما هک شده است، باید موضوع را به تیم پشتیبانی آن انتقال دهید.

source