امروز شرکت مایکروسافت از نسخه پیش‌نمایش مجموعه کتابخانه‌ های هسته‌ای .NET با نام Microsoft.Extensions.AI رونمایی کرد که به توسعه‌ دهندگان در ساخت برنامه‌ های هوش مصنوعی کمک می‌کند. این کتابخانه‌ ها یک رابط کاربری برنامه‌ نویسی (API) یکپارچه برای سرویس‌های هوش مصنوعی از جمله مدل‌ های زبان کوچک و بزرگ (SLM و LLM)، جاسازی (embedding) و میان‌ افزار (middleware) ارائه می‌دهند. همچنین، این کتابخانه‌ ها پیاده‌سازی‌ های استانداردی برای کش (cache)، تله‌متری (telemetry)، فراخوانی ابزار (tool calling) و سایر کارهای رایج ارائه می‌دهند.

 

.NET به هوش مصنوعی نزدیک‌ تر شد

 

در این فاز پیش‌ نمایش، مایکروسافت پیاده‌ سازی‌ های مرجعی برای OpenAI، Azure AI Inference و Ollama ارائه کرده است. مایکروسافت مزایای اصلی Microsoft.Extensions.AI را به شرح زیر برجسته می‌کند:

  1. رابط کاربری برنامه‌ نویسی یکپارچه: مجموعه ثابتی از APIها و قراردادها برای ادغام سرویس‌ های هوش مصنوعی در برنامه‌ های کاربردی .NET ارائه می‌دهد.
  2. انعطاف‌ پذیری: به سازندگان کتابخانه‌ های .NET اجازه می‌دهد تا بدون محدود شدن به یک ارائه‌ دهنده خاص، از سرویس‌ های هوش مصنوعی استفاده کنند و امکان تطبیق‌ پذیری با هر ارائه‌ دهنده‌ای را فراهم می‌کند.
  3. سهولت استفاده: توسعه‌ دهندگان .NET را قادر می‌سازد تا با استفاده از همان تجریدهای اساسی با بسته‌ های مختلف آزمایش کنند و یک API واحد را در سراسر برنامه‌ های خود حفظ کنند.
  4. اصل ماژولار بودن: افزودن قابلیت‌ های جدید و تسهیل ماژولار کردن و تست برنامه‌ ها را ساده می‌کند.

 

توسعه‌ دهندگان کتابخانه می‌توانند در نظر بگیرند که رابط‌ های Microsoft.Extensions.AI را در کتابخانه‌ های خود پیاده‌ سازی کنند تا کاربران بتوانند به راحتی بسته NuGet خود را از طریق تجریدها ادغام کنند. کتابخانه‌ هایی که از خدمات هوش مصنوعی استفاده می‌کنند می‌توانند به جای سخت‌ کدگذاری (hardcoding) به یک سرویس هوش مصنوعی خاص، از تجربه های جدید استفاده کنند و به توسعه‌ دهندگان نهایی انعطاف‌ پذیری برای انتخاب سرویس ترجیحی خود را ارائه دهند. توسعه‌ دهندگان برنامه می‌توانند از این تجربه ها برای ساده‌ سازی ادغام در برنامه‌ های خود و اطمینان از قابلیت حمل (portability) در سراسر مدل‌ ها و سرویس‌ ها استفاده کنند.

مایکروسافت پیش‌ بینی می‌کند که کتابخانه Microsoft.Extensions.AI تا زمان انتشار .NET 9 در فاز پیش‌ نمایش باقی بماند. تیم Microsoft.Extensions.AI قصد دارد با Semantic Kernel برای ادغام Microsoft.Extensions.AI به عنوان لایه بنیادی آن همکاری کند.

Microsoft.Extensions.AI یک افزوده امیدوارکننده به اکوسیستم .NET است که توسعه‌ دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌ های مبتنی بر هوش مصنوعی را با کارآمدی بیشتری بسازند. تمرکز آن بر انعطاف‌ پذیری و سهولت استفاده به احتمال زیاد مورد استقبال جامعه توسعه‌ دهندگان قرار خواهد گرفت.

source