یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با آلاینده‌ها، تصفیه کردن هوا با دستگاه‌های مخصوص است. در این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا، به مهمترین نکاتی که باید پیش از خرید این دستگاه‌ها بدانید، اشاره خواهیم کرد.

با افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و گسترش حساسیت‌های فصلی و آلرژی‌ها، دستگاه تصفیه هوا به یکی از نیازهای مهم خانواده‌ها تبدیل شده است. این دستگاه‌ها با فیلتر کردن ذرات معلق، گرد و غبار، بوهای نامطبوع و حتی باکتری‌ها و ویروس‌ها، محیطی سالم‌تر و هوای پاک‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. ما در این راهنمای خرید پلازا، به بررسی نکات کلیدی برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا خواهیم پرداخت. از تکنولوژی‌های مختلف مانند فیلترهای HEPA، فیلترهای کربنی، و سیستم‌های یونیزه‌کننده تا معیارهایی مانند متراژ تحت پوشش، مصرف انرژی و میزان صدای تولیدی، همه مواردی هستند که در این راهنما بررسی می‌شوند تا به شما در انتخاب مناسب‌ترین دستگاه تصفیه هوا برای نیازهای خاص خود کمک کنند.

فهرست مطالب:

دستگاه تصفیه هوا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

امروزه پنجره‌های دوجداره که به صورت اصولی و با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی ساخته شدند، می‌توانند مانع از ورود آلودگی به داخل خانه شوند، اما در عین حال بسیاری از ذرات مضر معلق در هوا را هم در داخل محیط حبس می‌کنند. به همین دلیل و بر اساس تحقیقات به عمل آمده، میزان برخی از ذرات آلوده در محیط‌های بسته ۲ تا ۵ برابر بیشتر از هوای آزاد است.

این ذرات آلوده می‌توانند حاصل دود دخانیات، چوب در حال سوختن، غذایی که در حال پختن است و همچنین گازهای محصولات تمیزکننده و مواردی مانند گرد و خاک، قارچ‌ها و موی حیوانات خانگی باشند و همگی می‌توانند یک محیط آلوده را تشکیل دهند که برای سلامتی انسان مضر است. از میان آن‌ها ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون که در گرد و خاک و دود یافت می‌شوند بیشتر از همه نگران کننده هستند؛ چراکه می‌توانند به اعماق ریه‌های شما نفوذ کنند.

نفس کشیدن در هوایی که شامل چنین ذراتی است، حتی برای چند ساعت یا چند روز، می‌تواند به ریه‌ها آسیب وارد کند. همچنین، این ذرات در افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، می‌توانند سبب حمله قلبی شوند. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، در صورتی که افراد برای مدت طولانی در چنین هوایی تنفس کنند احتمال بروز برونشیت، کاهش عملکرد ریه و مرگ زودرس در آن‌ها بالا خواهد رفت.

همچنین بخوانید :

در این میان بهترین راهی که برای افزایش کیفیت هوای خانه یا محل کار پیش رویمان قرار دارد خرید دستگاه تصفیه هوا از برندهای مانند شیائومی و سامسونگ است تا با کمک آن بتوانیم ذرات مضر و آلوده را از هوای محیط پاکسازی کنیم.

نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه هوا

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی باید به چندین نکته مهم توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. دستگاه تصفیه هوا را متناسب با اندازه اطاق خریداری کنید

مشخص کردن بزرگی فضایی که می‌خواهید هوای آنجا را تصفیه کنید، اولین قدم در زمان خرید دستگاه تصفیه هوا است. مدل‌های رومیزی و کوچک برای فضاهای بزرگ فایده‌ای ندارند و از طرف دیگر دستگاه‌های تصفیه هوای بزرگ هم مناسب اطاق فرزندتان نیستند. یکی از بهترین راهکارهایی که از طریق آن می‌توانید اندازه مناسب دستگاه را برای محیط پیدا کنید، سرعت تولید هوای پاک یا حجم هوای خروجی است که ممکن است در مشخصات دستگاه به آن اشاره شده باشد.

این عدد که با معیار متر مکعب در ساعت نشان داده می‌شود، ظرفیت دستگاه را به شما اطلاع می‌دهد. برای مثال یک دستگاه تصفیه هوا کوچک شاید بتواند در یک فضای ۳۰ متر مربعی در هر ساعت ۸ بار هوا را تصفیه کند، ولی در یک محیط ۶۵ متر مربعی در هر ساعت این کار را تنها ۴ بار انجام دهد. همچنین نکته مهم بعدی که می‌توانید در نظر داشته باشید آهنگ تحویل هوای پاک یا CADR است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

۲. دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز چه نوع آلودگی هایی را فیلتر می ‌کنند؟

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا نسبت به سایر مدل‌ها عملکرد بهتری در فیلتر کردن ذرات آلوده کننده دارند و برخی از آن‌ها نیز تنها برای ذرات به خصوص کاربرد دارند. برای مثال، اگر می‌خواهید دود سیگار را در محیط فیلتر کنید، به یک دستگاه تصفیه هوا به خصوص نیاز دارید و اگر حیوانات خانگی فراوانی دارید به یک مدل به خصوص دیگر.

Air Purifier / خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی

دستگاه‌های تصفیه هوا بر اساس نحوه عملکردشان در فیلتر کردن ذرات آلوده طبقه‌بندی می‌شوند. البته بیشتر آن‌ها عملکرد یکسانی دارند، ولی برخی مدل‌ها نیز هستند که گرد و غبار را بهتر از دود فیلتر می‌کنند یا برعکس. یا مثلا اگر از بابت عطر و بوهای مختلف نگرانی دارید، باید به سراغ دستگاهی بروید که دارای فیلتر کربن فعال باشد.

۳. آهنگ تحویل هوای پاک یا CADR چیست؟

بیشتر دستگاه‌های تصفیه هوا دارای عددی به نام آهنگ تحویل هوای پاک هستند؛ استانداردی که سازمان تولیدکنندگان لوازم خانگی آمریکا آن را وضع کرده است. عددی که تحت عنوان آهنگ تحویل هوای پاک یا CADR در مشخصات یک دستگاه تصفیه هوا به آن اشاره می‌شود به خریداران نشان می‌دهد که هر دستگاه تا چه اندازه در فیلتر ذرات مختلف در یک فضای معین کارایی دارد.

برای مثال اگر نرخ CADR دستگاهی ۲۰۰ باشد به این معنی است که آن دستگاه می‌تواند غلظت آلودگی‌ها را به اندازه افزودن ۲۰۰ فیت مکعب (۵.۶ متر مکعب) هوای تازه در هر دقیقه کاهش دهد. به طور کلی هر چقدر این عدد بیشتر باشد، دستگاه علاوه بر اینکه می‌تواند ذرات آلوده بیشتری را پاکسازی کند، محیط بیشتری را هم پوشش می‌دهد.

سازمان محیط زیست آمریکا برای هر متر مکعب فضا دستگاهی با CADR زیر را توصیه کرده است:

متر مربع حداقل CADR پیشنهادی (متر مکعب در دقیقه)
۹.۳۰ ۱.۷
۱۸.۵ ۳.۶
۲۷.۸ ۵.۵۲
۳۷.۱ ۷.۳
۴۶.۴ ۹.۲
۵۵.۷ ۱۱.۰۴

البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا، عدد CADR مختلفی برای ذرات مختلف مثل دود یا گرد و غبار یا ذرات بزرگتر دارند، در حالی که برخی از آن‌ها تنها یک عدد CADR دارند. همچنین این مورد را با هم باید در نظر بگیرید که اعداد اعلام شده برای دستگاه در شرایط کنترل شده و آزمایشگاهی بدست آمدند و ممکن است متغیرهایی مثل رطوبت بر عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارند.

۴. مدل های مختلف دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز

دستگاه‌های تصفیه هوا از فناوری‌های مختلفی برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. برخی از این فناوری‌ها از سایرین بهتر هستند و برخی از آن‌ها نیز می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند. در ادامه به ۲ نمونه از بهترین مدل‌ها اشاره می‌کنیم.

فیلترهای مکانیکی

بیشتر این دستگاه‌ها از فیلترهای مکانیکی استفاده می‌کنند. این مدل‌ها با کمک یک یا چندین فن، هوا را از بین شبکه متراکمی از الیاف مختلف که ذرات را جذب می‌کنند عبور می‌دهند. از میان فیلترهای مکانیکی آن‌هایی که بهترین کیفیت را دارند از فیلترهای HEPA بهره می‌برند. این فیلترها می‌توانند ۹۹.۹۷ درصد از ذرات ۰.۳ میکرون مثل دود یا رنگدانه‌های رنگ را فیلتر کنند. فیلترهای HEPA همچنین ذرات بزرگتر مثل غبار، گرده گل و برخی‌ هاگ‌ها را تا زمانی که در هوا معلق باشند جذب می‌کنند.

همچنین بخوانید :

افزون بر این، ممکن است به دستگاه‌هایی بر بخورید که دارای برچسب HEPA-type باشند. این برچسب به این معنی است که فیلترهای آن‌ها مورد سنجش قرار نگرفته و دارای استاندارد HEPA نیستند. فیلترهایی که دارای این استاندارد باشند با برچسب HEPA like یا True HEPA به فروش می‌رسند. فیلترهای مکانیکی برای فیلتر گازها یا عطر و بو کارایی ندارند. همچنین هزینه نگه‌داری از آن‌ها نیز زیاد است؛ چرا که شما باید فیلترهای آن‌ها را هر ۶ تا ۱۲ ماه تعویض کنید.

Air Purifier / راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای کربن فعال

فیلترهای جذبی برخلاف نمونه‌های مکانیکی، از کربن فعال برای جذب مولوکول‌های عطر و بو استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برخی از گازها را نیز فیلتر کنند، ولی تاثیر چندانی در جذب گازهایی مثل فرمالدهید، آمونیاک و نیتروژن اکسید ندارند. همچنین از آنجایی که این فیلترها نمی‌توانند ذرات معلق هوا را فیلتر کنند، بسیاری از تولیدکنندگان در کنار فیلترهای مکانیکی از این فیلترها نیز در دستگاه خود استفاده می‌کنند. با این حال، عمر فیلترهای کربن فعال بسیار کوتاه است و باید زودتر از فیلترهای مکانیکی و هر ۳ ماه یک بار تعویض شوند. این فیلترها بیشتر برای کسانی که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند یا حیوانات خانگی دارند مفید است، اما آن‌ها توانایی محدودی دارند و زیاد نباید رویشان حساب باز کنید.

همچنین بخوانید :

دستگاه‌های یون‌ساز

برخی مدل‌ها با یونیسازیون آلاینده‌ها را از هوای محیط پاک‌سازی می‌کنند. در این روش، دستگاه یون‌های منفی را در هوا پخش می‌کند که می‌توانند به ذرات معلق موجود در هوا بچسبند و آن‌ها را به زمین بکشانند یا به کل از بین ببرند؛ با این وجود، برخی از این دستگاه‌ها با تولید گاز ازن این کار را انجام می‌دهند که این گاز برای ریه انسان، به خصوص افراد مبتلا به آسم، خطرناک است و می‌تواند سبب بدتر شدن علایم تنفسی شود؛ به همین دلیل، پیش از خرید این نوع دستگاه‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

دستگاه‌های با فیلتر فوتوکاتالیز

نوع دیگری از دستگاه‌ها هستند که با واکنش‌های شیمیایی نور و کاتالیزگر عمل می‌کنند. در این فناوری، فیلترهای فوتوکاتالیز با استفاده از موادی مانند دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2) و قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش (UV)، واکنش‌هایی را آغاز می‌کنند که باعث تجزیه و اکسیداسیون آلاینده‌های موجود در هوا می‌شوند. این فرآیند قادر است ترکیبات آلی فرار (VOCها)، گازهای سمی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و حتی برخی بوهای نامطبوع را به مواد بی‌ضرری مانند دی‌اکسید کربن و آب تبدیل کند. این ویژگی به‌ویژه در محیط‌هایی که آلودگی شیمیایی بالایی دارند یا برای افرادی که به آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی حساس هستند، مفید است.

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV از فناوری نور فرابنفش (UV) برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، و قارچ‌ها استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها هوای آلوده را از داخل خود عبور می‌دهند و به کمک لامپ UV که داخل آن تعبیه شده، آنها را غیرفعال یا نابود می‌کند. از آنجایی که بسیاری از این میکروارگانیسم‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که ممکن است از فیلترهای مکانیکی مانند HEPA عبور کنند، لامپ UV یک لایه حفاظتی اضافی برای بهبود کیفیت هوا فراهم می‌کند.

همچنین بخوانید :

این نوع دستگاه‌ها اغلب با دیگر فیلترها ترکیب می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند؛ به عنوان مثال، ابتدا ذرات بزرگ‌تر توسط فیلتر HEPA یا فیلتر کربن فعال حذف می‌شوند و سپس نور UV برای از بین بردن میکروب‌های باقی‌مانده به کار می‌رود. این سیستم‌ها به‌ویژه در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و خانه‌هایی که افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی زندگی می‌کنند، مفید هستند؛ با این حال، نور UV به‌تنهایی برای حذف کامل همه آلاینده‌های هوا کافی نیست و بیشتر به عنوان یک مکمل در دستگاه‌های تصفیه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. صدای تولید شده توسط دستگاه را مدنظر قرار دهید

دستگاه‌های تصفیه هوا بدون سر و صدا نیستند و هنگام فعالیت، صدا تولید می‌کنند؛ از همین رو، اگر می‌خواهید از این دستگاه‌ها در اتاق خواب استفاده کنید، بهتر است به دنبال مدلی باشید که کمترین میزان صدا را تولید می‌کند. اکثر تولیدکنندگان، حداکثر و حداقل صدای تولیدی توسط دستگاه خود را در صفحه مشخصات محصول با یکای دسی‌بل ذکر می‌کنند. اما چگونه از روی میزان صدای تولید متوجه شویم که صدای دستگاه چقدر بلند است؟

  • صدا ۳۰ دسی‌بل: صدایی در حد زمزمه کردن
  • صدا ۴۱ دسی‌بل: بلندی صدا در حد سر و صدای عادی داخل خانه
  • صدا ۵۱ دسی‌بل: بلندی صدا در حد بارش آرام باران
  • صدا ۶۲ دسی‌بل: بلندی صدا در حد مکالمه عادی بین دو فرد
  • صدا ۷۰ دسی‌بل: بلندی صدا در حد یک دفتر کاری

هر چقدر سرعت فن دستگاه را بالاتر ببرید، سر و صدا نیز افزایش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل، اگر دستگاهی که خریداری می‌کنید، صدای زیادی داشته باشد، ممکن است در هنگام خواب یا حتی استفاده در طول روز، شما را اذیت کند.

۶. هزینه نگهداری دستگاه را فراموش نکنید

علاوه بر هزینه اولیه‌ای که برای خرید دستگاه پرداخت می‌کنید، باید هزینه نگهداری را هم در نظر داشته باشید. همانطور که پیش‌تر گفته شد، فیلترهای دستگاه باید حداکثر هر 12 ماه یک بار تعویض شوند و از همین رو، باید به طور مداوم هزینه جداگانه برای خرید فیلترهای جایگزین کنار بگذارید. برخی فیلترها کیفیت پایینی دارند و با قیمت کمتری به فروش می‌رسند اما فیلترهای باکیفیت، می‌توانند تا یک سال نیز دوام بیاورند. هزینه تعویض فیلتر بستگی به مدل دستگاه متغیر است و از همین رو، باید پیش از خرید، ببینید فیلترهای دستگاه باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند.

۷. مصرف برق اهمیت زیادی دارد

یکی دیگر از نکات مهمی که در این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی به آن اشاره می‌کنیم، مصرف برق است. دستگاه تصفیه هوا مانند یخچال، باید به صورت مداوم روشن باشد تا بتواند هوای پاک در اختیار شما قرار دهد. اما مصرف برق هم بستگی به مدل انتخابی دارد؛ دستگاه‌های کوچک مصرف انرژی پایینی دارند و مدل‌های بزرگ نیز بیشتر برق مصرف می‌کنند. همچنین، مصرف انرژی بستگی به میزان سرعت فن، به صورت زیر، متغیر است:

  • سرعت ۱: ۱۲ وات
  • سرعت ۲: ۱۸ وات
  • سرعت ۳: ۳۲ وات
  • سرعت ۴: ۴۹ وات

۸. امکان نمایش کیفیت هوا در لحظه

نکته مهم دیگری که پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا ایرانی یا خارجی باید مدنظر داشته باشید، بهره‌مندی دستگاه از قابلیت نمایش کیفیت هوا به صورت لحظه‌ای است. به این ترتیب شما در هر لحظه می‌توانید ببینید دستگاه تا چه اندازه در پاک‌سازی هوای محیط، موثر عمل کرده است. بیشتر مدل‌هایی که دارای این ویژگی هستند، از یک حالت خودکار هم بهره می‌برند که بسته به کیفیت هوا، سرعت عملکرد را تنظیم می‌کند.

۹. ویژگی‌های اضافی که ممکن است برای شما کاربردی باشند

علاوه بر موارد بالا، دستگاه‌های تصفیه هوا بسته به مدل، دارای ویژگی‌های اضافی هستند و تجربه کاربری بهینه‌تری در اختیار شما قرار می‌دهند؛ برای مثال، برخی مدل‌ها از وای‌فای پشتیبانی کرده و دارای یک اپلیکیشن هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا حتی در مواقعی که در منزل نیستید، دستگاه را کنترل کنید. برخی مدل‌ها دارای نشانگرهایی هستند که زمان تعویض فیلتر را به اطلاع شما می‌رسانند.

همچنین بخوانید :

۱۰. محل قرارگیری دستگاه را مشخص کنید

آخرین نکته‌ای که باید در مورد دستگاه‌های تصفیه هوا بدانید، به محل قرارگیری آن‌ها مربوط می‌شود. اینکه دستگاه در چه نقطه‌ای از منزل جای گرفته است، تاثیر مستقیمی بر نحوه عملکرد آن دارد؛ برای مثال شما با انتخاب یک مکان درست، می‌توانید عملکرد دستگاه را تا بیش از ۲۰ درصد، بهبود ببخشید.

از همین رو، تلاش کنید دستگاه را در محلی قرار دهید که بیشترین زمان را در آنجا می‌گذرانید. برای بیشتر کاربران، اتاق خواب بهترین جا است اما اگر بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانید، بهتر است دستگاه را در آنجا بگذارید.

بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا

در انتهای این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی نوبت به معرفی مدل‌های مختلف ساخته شده توسط برندهای معتبر می‌رسد. اکثر این مدل‌ها در بازار موجود هستند. با این حال اگر قیمت آن‌ها برایتان بالا است، می‌توانید با خرید دستگاه تصفیه هوا از بانه یا دیگر مناطق آزاد در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید.

۱. دستگاه تصفیه هوا شیائومی Smart Air Purifier Elite

پرفروش ترین دستگاه تصفیه هوا

Xiaomi Smart Air Purifier Elite
فضای تحت پوشش ۱۲۵ متر مربع
فناوری پاک‌سازی هوا فرابنفش | یون‌ساز | HEPA | کربن فعال
آهنگ تحویل هوای پاک ۶۰۰ متر مکعب بر ساعت
حداقل بلندی صدا ۲۰.۲ دسی‌بل
قیمت از ۲۵ میلیون تومان

یکی از بهترین دستگاه‌هایی که برای تصفیه هوا می‌توانید خریداری کنید، شیائومی Smart Air Purifier Elite است. این محصول با استفاده از لامپ UV و فناوری پلاسما، می‌تواند ۹۹.۹ درصد ویروس‌های آنفولانزا موجود در هوا را از میان ببرد و در عین به لطف بهره‌مندی از فیلتر کربن فعال، عملکرد خوبی هم در حذف بوهای نامطبوع از محیط دارد. شیائومی در این محصول از یک فیلتر انحصاری استفاده کرده است که به گفته این برند، عملکرد بهتری از فیلترهای HEPA سایر دستگاه‌ها دارد و ۹۹.۹۸ درصد ذرات کوچک‌تر از ۰.۳ میکرون را از بین می‌برد. از سمت دیگر، این محصول می‌تواند هوای یک محیط با حداکثر مساحت ۱۲۵ متر مربع را از بین ببرد و یک انتخاب مناسب برای خانه‌های بزرگ است. صدای بسیار کم، امکان کنترل دستگاه با گوشی و نمایش کیفیت هوا به صورت زنده، از دیگر امکانات شیائومی Smart Air Purifier Elite به حساب می‌آیند.

همچنین بخوانید :

۲. دستگاه تصفیه هوا کارچر AF 30

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی

Karcher AF 30
فضای تحت پوشش ۶۰ متر مربع
فناوری پاک‌سازی هوا HEPA | کربن فعال
آهنگ تحویل هوای پاک ۳۲۰ متر مکعب بر ساعت
حداقل بلندی صدا ۲۹ دسی‌بل
قیمت از ۱۷ میلیون تومان

یکی از پرفروش ترین دستگاه‌های تصفیه هوا موجود در بازار، متعلق به برند شناخته شده کارچر است. دستگاه تصفیه هوا مدل AF 30 این برند، یکی از محصولات نسبتا جدیدی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. این محصول از فیلتر کربن فعال و HEPA بهره‌مند است و می‌تواند ۹۹.۹۵ درصد ذرات کوچک‌تر ۰.۳ میکرون را از هوا پاک‌سازی کند. از سمت دیگر، امکاناتی مانند تایمر، قفل کودک، حالت شب و حالت فعالیت خودکار بسته به کیفیت هوای محیط، از دیگر ویژگی‌های Karcher AF 30 به حساب می‌آیند. این مدل همچنین دارای یک نمایشگر برای نشان دادن کیفیت هوا، میزان رطوبت و همچنین دمای محیط است و حداقل بلندی صدای آن نیز به ۲۹ دسی‌بل می‌رسد.

۳. دستگاه تصفیه هوا سام AP84

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی

Sam AP84
فضای تحت پوشش ۸۴ متر مربع
فناوری پاک‌سازی هوا یون‌ساز | HEPA | کربن فعال
آهنگ تحویل هوای پاک ۷۴۰ متر مکعب بر ساعت
حداقل بلندی صدا
قیمت از ۱۴ میلیون تومان

در صورتی که به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا ایرانی هستید، یکی از مدل‌هایی که نسبت به قیمت می‌تواند ارزش خرید بالایی داشته باشد، دستگاه سام AP84 است. این محصول دارای یک نمایشگر برای نمایش کیفیت هوا و اطلاع‌رسانی زمان تعویض فیلتر است و با استفاده از فناوری پلاسما، می‌تواند از یون‌های مثبت و منفی برای پاک‌سازی هوا کمک بگیرد. از سمت دیگر، به لطف بهره‌مندی از فیلتر HEPA امکان حذف آلاینده‌های وجود دارد و با کمک فیلتر کربن فعال نیز می‌توانید بوی نامطبوع محیط را از بین ببرید. این دستگاه قادر به پوشش یک محیط به مساحت ۸۴ متر است و از آهنگ تحویل هوای پاک ۷۴۰ متر مکعب بر ساعت، بهره می‌برد.

همچنین بخوانید :

۴. دستگاه تصفیه هوا شیائومی Smart Air Purifier 4 Pro

پرفروش ترین دستگاه تصفیه هوا

Xiaomi Smart Air Purifier 4 Pro
فضای تحت پوشش ۳۹ متر مربع
فناوری پاک‌سازی هوا یون‌ساز | HEPA | کربن فعال
آهنگ تحویل هوای پاک ۳۰۰ متر مکعب بر ساعت
حداقل بلندی صدا ۳۳.۷ دسی‌بل
قیمت از ۱۲ میلیون تومان

دستگاه Smart Air Purifier 4 Pro شیائومی، می‌تواند ذراتی کوچک‌تر از ۰.۳ میکرون را فیلتر کند و به کمک فیلتر کربن فعال، بوها را از محیط حذف نماید. این محصول برای فضاهایی تا ۶۰ متر مربع مناسب بوده و قادر است به سرعت هوا را پاک‌سازی کند؛ طبق ادعای شیائومی، Smart Air Purifier 4 Pro می‌تواند هوای یک اتاق ۴۰ متر مربعی را در تقریبا ۱۵ دقیقه تصفیه کند. علاوه بر این، دستگاه مجهز به سنسوری برای ارزیابی کیفیت هوا است که با چهار رنگ متفاوت، وضعیت هوا را نشان می‌دهد. از ویژگی‌های کاربردی دیگر این دستگاه می‌توان به اپلیکیشن همراه آن اشاره کرد که امکان کنترل دستگاه از راه دور، تنظیم تایمر، تغییر تنظیمات، مشاهده کیفیت هوا و فعال‌سازی قفل کودک را فراهم می‌آورد.

۵. دستگاه تصفیه هوا شیائومی Air Purifier 4 Lite

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی

Xiaomi Smart Air Purifier 4 Lite
فضای تحت پوشش ۴۳ متر مربع
فناوری پاک‌سازی هوا HEPA | کربن فعال
آهنگ تحویل هوای پاک ۳۶۰ متر مکعب بر ساعت
حداقل بلندی صدا ۳۳.۴ دسی‌بل
قیمت از ۷ میلیون تومان

این مدل نسخه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر از Air Purifier 4 Pro است و با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود. تفاوت عمده بین مدل لایت و مدل پرو در حداکثر فضایی است که می‌توانند پوشش دهند؛ مدل لایت تا ۴۳ متر مربع را پوشش می‌دهد و بنابراین، Smart Air Purifier 4 Lite برای اتاق‌های خانه مناسب است. ویژگی‌های کاربردی دیگری مانند اپلیکیشن موبایل برای کنترل دستگاه، نمایشگر LED برای نمایش کیفیت هوا و فیلتر کربن فعال نیز در این نسخه لایت قابل دسترسی هستند.

سخن پایانی

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید این نکته را در نظر داشته باشید که دستگاهی که مناسب تمام نیازهای شما باشد در بازار وجود ندارد. برای همین ابتدا به نرخ CADR و فیلترهای دستگاه نگاه کنید تا ببینید پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود یا خیر و سپس به سراغ ویژگی‌های اضافی بروید.

منتخب کاربران

source