برای پرینت کردن، ایجاد و طراحی فایل‌های متنی ورد در اندازه های محتلف لازم است روش تغییر اندازه کاغذ در این نرم‌افزار را بدانید.

📑 در این مطلب از انزل وب روش تنظیم پیش فرض اندازه کاغذ در ورد و تغییر سایز صفحه در این نرم‌افزار را توضیح می‌دهیم.

تنظیم پیش فرض اندازه کاغذ در ورد

How to Change the Paper Size in Microsoft Word

به طور خلاصه، برای تغییر سایز کاغذ برای تولید اسناد مختلف، مانند بروشور یا فرم در ورد باید مراحل زیر را طی کنید:

  • منوی Layout در بالای صفحه ورد را باز کنید.
  • روی گزینه Size کلیک کنید.
  • ابعاد مورد نظر خود را از این لیست انتخاب نمایید.
  • برای وارد نمودن ابعاد دلخواه یا در صورتی که بخواهید تنها ابعاد کاغذ در بخشی از فایل ورد (نه تمام صفحات) را تغییر دهید باید گزینه More Paper Sizes را انتخاب کنید.
  • اگر از منوی Apply to، گزینه This Point Forward را انتخاب کنید، اندازه صفحه از محل قرارگیری نشانگر موس در فایل به بعد تغییر می‌کند.
  • اگر گزینه Set As Default را انتخاب کنید، ابعاد پیش فرض اندازه کاغذ برای تمام فایل‌های ورد که پس از این ایجاد شوند، اعمال می‌شود.

در ادامه به بررسی جزئی‌تر مراحل تغییر اندازه کاغذ در ورد همراه با آموزش تصویری این مراحل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه اندازه کاغذ پیش فرض را در ورد ۲۰۲۳ تغییر دهیم؟

اندازه صفحه استاندارد در ورد ۲۰۲۳ به طور پیش فرض روی Letter و ابعاد ۸.۵ در ۱۱ اینچ (۲۱.۵۹ در ۲۷.۹۴ سانتیمتر) تنظیم شده است. اگر برای فایل‌های خود معمولا از اندازه‌های دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید ابعاد پیش فرض را برای تمام فایل‌های جدید ورد تغییر دهید. برای انجام این کار، فایل ورد مورد نظر را باز کنید و به دنبال تب Layout در منوی بالای صفحه بگردید. در این بخش روی گزینه Size کلیک کنید تا منوی مربوط به آن باز شود.

تغییر سایز کاغذ در ورد 2016

پس از انجام این کار یک منوی بازشونده را مشاهده می‌کنید که شامل تعدادی گزینه برای تنظیم پیش فرض اندازه کاغذ در ورد است. پایین این لیست، گزینه More Paper Sizes را انتخاب نمایید.

تغییر سایز صفحه در ورد

در باکس Page Setup تب Paper را باز کنید و به سراغ منوی Paper Size بروید. در این منوی بازشونده، اندازه مورد نظر خود را برای تمام فایل‌های جدید در آینده انتخاب کنید. همچنین می‌توانید اندازه‌های مورد نظر خود را به صورت دستی در باکس‌های Width و Height که به ترتیب نشان‌دهنده عرض و طول کاغذ هستند، وارد کنید. برای مثال، سایز کاغذ a5 در ورد به سانتی متر ۱۴.۸ در ۲۱ است که می‌توانید آن را در این دو باکس وارد کنید. در پایین باکس، روی دکمه Set As Default کلیک کنید.

چگونه اندازه کاغذ پیش فرض را در ورد 2023 تغییر دهیم؟

پیامی روی صفحه ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد تغییرات انجام‌شده را تایید کنید. روی دکمه Yes و سپس OK کلیک کنید. به این روش در دفعات بعدی که نرم‌افزار ورد را باز کنید و فایل جدیدی بسازید، اندازه کاغذ مطابق با ابعاد انتخابی شما خواهد بود.

توجه داشته باشید که این روش تنظیم پیش فرض اندازه کاغذ در ورد تنها بر روی فایل‌های جدیدی که پس از آن ایجاد می‌کنید اعمال می‌شود. بنابراین اندازه صفحه در فایل‌های ورد قبلی که پیش از آن وجود داشتند، تغییری نمی‌کند. این قابلیت ورد در نسخه‌های پیشین نرم‌افزار ورد و سیستم‌های عامل دیگر مانند Mac نیز وجود دارد. برای مثال، شما برای تغییر اندازه پیش فرض کاغذ به A4 در ورد ۲۰۰۸ در سیستم عامل Mac می‌توانید این کار را البته به روشی متفاوت انجام دهید.

مراحل تغییر اندازه صفحه در تمام صفحات فایل ورد

داخل فایل ورد از تب Layout، منوی Size را باز کنید. اگر ابعاد مورد نظر شما در لیستی که می‌بینید وجود دارد، تنها کافی است آن را انتخاب کنید تا اندازه صفحه در تمام فایل ورد به اندازه دلخواه تغییر کند. در صورتی که اندازه مورد نظر شما در این لیست موجود نباشد، چنانچه گفتیم می‌توانید آن را به صورت دستی وارد کنید. به این منظور لازم است در انتهای این منو گزینه More Paper Sizes را انتخاب کنید.

در باکس باز شده (Page Setup) اندازه‌های مورد نظر خود را در باکس‌های Width و Height وارد کنید (مثلا سایز کاغذ a5 در ورد به سانتی متر).

تنظیمات صفحه در ورد

پس از وارد کردن اندازه‌ها، در پایین باکس از منوی Apply to گزینه Whole document را انتخاب کنید و سپس دکمه OK را بزنید. اندازه انتخابی شما در تمام صفحات فایل ورد اعمال خواهد شد.

گاهی اوقات به علل مختلف مانند استفاده از اشکال و جداول خاص، لازم است ابعاد یک یا چند صفحه از فایل ورد تغییر کند. مثلا برای تبدیل a4 به a5 در ورد بدون بهم ریختگی لازم است تنها صفحات مورد نظر انتخاب و ابعاد آنها عوض شود. در بخش بعدی روش این کار را شرح می‌دهیم.

روش تغییر اندازه کاغذ در یک بخش مشخص از فایل ورد

ممکن است نیاز داشته باشید که در یک فایل ورد از دو اندازه کاغذ در بخش‌های مختلف استفاده کنید.

ابتدا نشانگر موس خود را در بخشی از فایل که می‌خواهید تغییر اندازه کاغذ از آن صفحه آغاز شود قرار دهید. در صورتی که نشانگر موس شما به جای ابتدای صفحه در وسط آن قرار بگیرد، محتوای صفحه از آن نقطه به صفحه جدید بعدی منتقل شده و تغییر اندازه کاغذ از آن صفحه آغاز خواهد شد.

از منوی Layout در بالای صفحه گزینه Size را انتخاب کنید. این بار نیز روی گزینه More Paper Sizes در پایین منوی بازشونده کلیک کنید. در باکس بازشده، داخل تب Paper منوی Paper Size را باز کنید و اندازه مورد نظر خود را برای صفحه ورد انتخاب نمایید. اگر ابعاد مورد نظر شما در لیست موجود نیست (مثلا برای تبدیل a4 به a5 در ورد) آن را به صورت دستی در باکس‌های Width و Height وارد کنید.

تغییر اندازه کاغذ در یک بخش مشخص از فایل ورد

پایین باکس، با باز کردن منوی Apply to گزینه This Point Forward را انتخاب و سپس روی دکمه OK کلیک کنید.

صفحه استاندارد در ورد

محلی که پیش از این نشانگر موس خود را قرار داده بودید اکنون به یک صفحه جدید منتقل شده و ابعاد آن صفحه بر اساس تنظیمات شما تغییر می‌کند. ضمنا اگر قصد دارید صفحه جدیدی ایجاد کنید و قبل از ورود محتوا سایز آن را تغییر دهید.

سوالات متداول

تنظیم اندازه کاغذ A4 به‌عنوان پیش فرض در ورد چگونه انجام می‌شود؟

برای تنظیم اندازه کاغذ a4 به عنوان پیش فرض در ورد، مطابق با متن لازم است از داخل تب Layout در بالای صفحه، منوی Size را باز و گزینه More Paper Sizes را انتخاب کنید. سپس در منوی Paper size کاغذ A4 را انتخاب نمایید و در پایین باکس، روی دکمه Set As Default کلیک کنید.

چرا صفحه ورد کوچک شده است؟

کوچک بودن صفحه ورد می‌تواند به علت Zoom Out (کوچک نمایی شدن صفحه) به صورت تصادفی یا تغییر اندازه کاغذ در ورد باشد. شما می‌توانید ابعاد صفحه ورد را از تب Layout و با باز کردن منوی Size بررسی کنید و ابعاد دلخواه خود را انتخاب نمایید.

چرا در ورد سایز A5 نیست؟

در صورتی که در منوی Size نرم‌افزار ورد شما سایز A5 وجود ندارد، می‌توانید ابعاد آن را به صورت دستی در بخش More Paper Sizes وارد کنید. راه دیگر این است که از طریق تنظیمات Control Panel کامپیوتر خود، وارد بخش Devices and Printers شوید و با راست کلیک روی آیکون Microsoft XPS Document Writer گزینه Set as default printer را انتخاب کنید. با یک بار بستن و باز کردن مجدد فایل ورد، سایز A5 در لیست سایز صفحات نمایش داده خواهد شد.

تنظیم اندازه حاشیه صفحه در ورد چگونه است؟

برای تنظیم اندازه حاشیه صفحه در ورد باید در تب Layout از گزینه Margins استفاده کنید.

جمع بندی

تنظیم پیش فرض اندازه کاغذ در ورد از طریق منوی Size در تب Layout در بالای برنامه ورد امکان‌پذیر است. اگر بخواهید از اندازه‌های پیشنهادی برنامه استفاده کنید، تنها کافی است ابعاد مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در غیر این صورت می‌توانید با کلیک بر روی گزینه More page sizes اندازه‌های مورد نظر خود را وارد کنید. همچنین اگر بخواهید تنها اندازه برخی از صفحات فایل ورد را تغییر دهید، ابتدا باید نشانگر موس را در نقطه دلخواه داخل متن قرار دهید. پس از آن در همان تب باید از منوی بازشونده پایین باکس، گزینه This Point Forward را انتخاب نمایید. تنظیم سایز پیش فرض برای فایل‌های جدید ورد با انتخاب ابعاد کاغذ در همین باکس و سپس کلیک بر روی دکمه Set As Default انجام می‌شود.

نظرات و پیشنهادهای شما؟

در این مطلب روش تغییر اندازه صفحه در نرم‌افزار ورد و نحوه تنظیم سایز دلخواه برای فایل‌های ورد جدید را بررسی کردیم. چنانچه در این زمینه پرسشی دارید یا نیازمند راهنمایی بیشتر هستید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید نکات ناگفته، مشکلات یا تجربیات خود را در زمینه کار با این نرم‌افزار با ما در میان بگذارید.

source