به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای هفته دوم مهرماه، وارد روندی نزولی شده بود، در بازار امروز و به لطف رشد قیمت نمادهای شاخص‌ساز، صعودی شد. شاخص هم‌وزن بورس اما به روند کاهشی خود ادامه داد. همچنین در بازار امروز وضعیت نمادهای پتروشیمی دگرگون شد و حدود نیمی از نمادهای این صنعت سبزپوش شدند. نمادهای گروه نفتی اما سراسر نزولی بودند.

نماگر اصلی بازار سهام در روز جاری سه هزار و ۴۲۲ واحد، معادل ۰.۱۶ درصد رشد کرد و روی پله دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن اما با افتی ۰.۰۸ درصدی مواجه شد.

معامله‌گران در بازار امروز ۶ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به رقم دو هزار و ۸۱ میلیارد تومان برسد. خروج پول حقیقی از بازار نیز ادامه یافت و حقیقی‌ها حدود ۱۹۵ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

۱۲ نماد پتروشیمی در مدار صعودی قرار گرفتند

نمادهای گروه پتروشیمی در بازار امروز بهبود محسوسی را تجربه کردند و حدود نیمی از نمادهای این صنعت توانستند به روند نزولی خود پایان دهند. بررسی تابلوی معاملات این گروه حاکی از آن است که ۱۲ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و ۱۴ نماد متحمل افت قیمت شدند. نماد پتروشیمی آبادان نیز بدون تغییر قیمت پایانی به استقبال معاملات روز آینده رفت.

نمادهای پتروشیمی نوری (نوری)، پتروشیمی قائدبصیر (شبصیر) و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با قرارگیری روی سقف قیمتی مجاز خود، بیشترین بازدهی این گروه را به خود اختصاص دادند. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم)، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) و پتروشیمی شازند (شاراک)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۰.۷۱ درصد، ۰.۶۹ درصد و ۰.۵۳ درصد شاهد بودند.

گفتنی است که سهامداران حقیقی سهام پتروشیمی شازند در بازار امروز بیشترین خروج پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد شاراک در بازار امروز شاهد خالص خروج پول چهار میلیارد تومانی بود. در سوی دیگر اما حقیقی‌های پتروشیمی نوری (بوعلی) ۱۰.۲ میلیارد تومان پول در معاملات این نماد تزریق کردند.

سرخ‌پوشی گروه پالایشی ادامه دارد

معاملات بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که همچون روزهای گذشته، حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعودی قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران پالایش نفت لاوان (شاوان) با یک درصد، شرکت پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۹۸ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۹۶ درصد افت، بیشترین کاهش ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۷۴ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش فقط ۱۷۳ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی حدود ۶۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

لازم به ذکر است که بیشترین خروج پول حقیقی از صنعت پالایشی در بازار امروز به نماد پالایش نفت اصفهان اختصاص یافت. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام شپنا بیش از ۲۰ میلیارد تومان بود.

source