در رویداد وضعیت فصلی بازار کار «جاب‌ویژن» که امروز، سه‌شنبه ۱۷ مهر، برگزار شد، این وب‌سایت کاریابی آمار وضعیت بازار کار مربوط به تابستان ۱۴۰۳را به اشتراک گذاشت. طبق این آمار، فرصت‌های شغلی نسبت به تابستان سال گذشته ۸ درصد و نسبت به بهار امسال ۱۱ درصد کاهش داشته است.

«مقداد ولایی»، هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن، در این رویداد اعلام کرد که این شرکت در پنج سال اخیر توانسته سهم خود در میان پلتفرم‌های تخصصی حوزه استخدام افزایش دهد و اکنون به بازیگر شماره یک این حوزه تبدیل شده است.

او گفت: «نزدیک به۱۰۰ هزار سازمان احراز هویت شده با جاب‌ویژن همکاری می‌کنند. همراهان کارجویی جاب‌ویژن هم از ۳.۵ میلیون نفر عبور کرده و در سال گذشته ۴۰ میلیون بار ارسال رزومه داشته‌ایم. در یک سال اخیر جاب‌ویژن توانسته بیش از ۱۵۰ هزار نفر را به شغل جدیدشان برساند.»

ولایی مدعی شد که در حال حاضر «هیچ شرکت خصوصی معتبر و خوشنامی وجود ندارد که از جاب‌ویژن استفاده نکند». پس از این گفته‌ها، هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن به سراغ خود گزارش وضعیت فصلی بازار کار رفت تا آمار به دست آمده توسط این شرکت را به اشتراک بگذارد.

افت عملکرد بازار کار

گزارش جاب‌ویژن از وضعیت فصلی بازار کار

طبق گزارش جاب‌ویژن، تعداد فرصت‌های شغلی در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به تابستان ۱۴۰۲ افتی ۸ درصدی کرده است. همچنین در مقایسه با بهار امسال، این افت ۱۱ درصد بوده است. اما میانگین حقوق‌های آگهی شده نسبت به بهار امسال با رشدی ۶ درصدی مواجه شده و این افزایش نسبت به تابستان سال گذشته ۳۳ درصد بوده است. به نظر می‌رسد درخواست کارجویان برای اشتغال بیشتر از سال گذشته شده، چرا که رقابت بین کارجویان برای فرصت‌های شغلی ۳۸ درصد از تابستان سال گذشته بیشتر بوده است. البته این مهم می‌تواند به خاطر استفاده بیشتر کارجویان از جاب‌ویژن به عنوان یک پلتفرم هم باشد.

رشد سریع گروه شغلی علوم داده و هوش مصنوعی

گروه شغلی علوم داده و هوش مصنوعی در تابستان امسال با ثبت بیشترین رشد در هر سه شاخه تعداد فرصت‌های شغلی، حقوق و رقابت کارجویان بازار کار گرمی را تجربه کرده است. اما در سوی دیگر گروه شغلی لجستیک، حمل‌و‌نقل و انبارداری بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی را نسبت به تابستان سال گذشته تجربه کرده است. گروه شغلی ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری کمترین رشد حقوق را داشته است. در گروه شغلی مدیر محصول، مالک محصول هم شاهد بیشترین کاهش رقابت میان کارجویان بوده‌ایم.

اگر نگاهی به عملکرد استان‌ها داشته باشیم، می‌بینیم که استان البرز بیشترین کاهش تعداد فرصت‌های شغلی و استان قم بیشترین افزایش فصلی فرصت‌های شغلی را داشته‌اند. همچنین استان تهران بیشترین رشد فصلی حقوق و استان آذربایجان شرقی کمترین رشد فصلی حقوق را تجربه کرده‌اند. بیشترین رشد رقابت برای ورود کارجویان به بازار کار متعلق به استان خراسان رضوی و بیشترین کاهش رقابت برای ورود کارجویان به بازار کار متعلق به استان البرز بوده است.

گروه شغلی توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی

شما می‌تواند گزارش کامل وضعیت فصلی بازار کار جاب‌ویژن برای تابستان سال ۱۴۰۳ را از اینجا دانلود کنید.

source