فیلم ماده یکی از فیلم‌های وحشت بدنی سال 2024 که با واکنش‌های خوبی در سراسر دنیا روبه‌رو شد. در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم این اثر همراه شما هستیم‌.

وحشت بدنی (Body Horror) یکی از گونه‌های فیلم ترسناک است که کارگردانان مشهوری همچون دیوید پل کراننبرگ (David Paul Cronenberg)، فرانک هننلاتر (Frank Henenlotter) و برایان یوزنا (Brian Yuzna) در این نوع فیلم می‌ساختند. در این نوع فیلم های ترسناک معقوله ترس اساسا با نابودی اعضای بدن به مخاطب انتقال داده می‌شود‌. قطع عضو، پوسیدگی، بیماری، جهش و یا ابتلا به انگل در این نوع آثار به مخاطب حس ترس و وحشت انتقال می‌دهد.

فیلم The Substance به کارگردانی و نویسندگی کورالی فارژا (Coralie Fargeat) در سال 2024 ساخته شد. این اثر محصول کمپانی Working Title Films است و توانست برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن شود. نوع وحشتی که این فیلم انتقال می‌دهد، وحشت بدنی است و بیانی طنز انتقادی دارد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم The Substance 2024 همراه شما هستیم‌.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم The Substance

ژانر فیلم سینمایی ماده ترسناک، کمدی سیاه و درام است. این اثر نخست در 19 مه 2024 (30 اردیبهشت 1403) در جشنواره کن اکران شد و سپس در 20 سپتامبر 2024 (30 شهریور 1403) در سینماهای آمریکا توسط Mubi توزیع و اکران عمومی شد. مدت زمان این اثر 141 دقیقه است.

داستان فیلم ماده

داستان فیلم ماده

خلاصه فیلم سینمایی ماده درباره الیزابت اسپارکل یک بازیگر برنده اسکار زیبا و معروف است که در یک شو تلویزیونی فعالیت می‌کند. روزی رئیس او بخاطر اینکه الیزابت میانسال شده و زیبایی و جوانی سابق را ندارد، او را تحقیر و از کارش بیرون می‌کند. الیزابت نیز سرشکسته از اتفاقی که برای او افتاده، حواسش پرت شده و تصادف می‌کند. در بیمارستان یکی از پرستاران درباره یک داروی جوان کننده به نام ماده صحبت می‌کند که فرد استفاده کننده طی شرایطی با این از آن بهره ببرد تا تبدیل به نسخه جوان‌تر و بی‌نقص‌تر خود شود. اما چیزی که الیزابت نمی‌داند، اثرات وحشتناک ماده است…

بازیگران فیلم ماده

در این بخش شما را دعوت می‌کنیم تا با هنرپیشگان فیلم آشنا شوید.

دمی مور در نقش الیزابت اسپارکل

خلاصه فیلم سینمایی ماده

دمی مور (Demi Moore) بازیگر اهل آمریکا متولد 11 نوامبر 1962 (20 آبان 1341) است. او ابتدا کار مدلینگ انجام می‌داد و سپس با سریال بیمارستان عمومی (General Hospital) وارد عرصه بازیگری شد. بعد از آن نیز با ایفای نقش در فیلم تقصیر ریو است (Blame It on Rio) به شهرت رسید. رفته رفته دمی مور تبدیل به یکی از بهترین بازیگران زن زمان خود شد و فیلم‌هایی همچون چند مرد خوب (A Few Good Men)، پیشنهاد بی‌شرمانه (Indecent Proposal)، افشاگری (Disclosure)، استریپ‌تیز (Striptease) و داغ ننگ (The Scarlet Letter) را بازی کرد. در سال 1995 دمی مور پردرآمدترین بازیگر زن دنیا بود. او تا کنون یکبار نامزد جایزه امی و سه بار نامزد جایزه گلدن گلوب شده است.

همچنین بخوانید :

مارگارت کوالی در نقش سو

بازیگران فیلم ماده

مارگارت کوالی (Margaret Qualley) هنرپیشه اهل آمریکا متولد 23 اکتبر 1994 (1 آبان 1373) است. او دختر اندی مک‌دوول (Andie MacDowell) بازیگر است و از کودکی به عنوان یک رقاص باله آموزش دید. این بازیگر در سال 2011 به عنوان مدل کار خود را آغاز کرد و پس از آن در سال 2013  با فیلم پالو آلتو (Palo Alto) مقابل دوربین حاضر شد و توجه‌ها را سمت خود جلب کرد. سپس با نقش‌آفرینی در سریال بازماندگان (The Leftovers) توانست دیده شود. از جمله آثار مشهور او باید به مردان خوب (The Nice Guys)، روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood)، فاسی/وردون (Fosse/Verdon)، خدمتکار (Maid)، بیچارگان (Poor Things) و انواع مهربانی (Kinds of Kindness) اشاره کنیم.

دنیس کوئید در نقش هاروی

هنرپیشه های فیلم ماده

دنیس کوئید (Dennis Quaid) بازیگر اهل کشور آمریکا در 9 آوریل 1954 (20 فروردین 1333) به دنیا آمد. او در سال 1975 با فیلم مامان دیوانه (Crazy Mama) کار خود را شروع کرد. این بازیگر تا کنون در فیلم‌های گسستن (Breaking Away)، مردان واقعی (The Right Stuff)، اژدهادل (Dragonheart)، پس فردا (The Day After Tomorrow) و نبرد ققنوس‌ها (Flight of the Phoenix) ایفای نقش‌های کلیدی داشته است. مجله گاردین نام او را در میان بهترین بازیگرانی که تا کنون اسکار دریافت نکرده‌اند قرار داد.او برای فیلم دور از بهشت (Far from Heaven) نامزد گلدن گلوب شد.

هوگو دیگو گارسیا در نقش دیگو

تاریخ اکران فیلم The Substance

هوگو دیگو گارسیا (Hugo Diego Garcia) بازیگری فرانسوی-اسپانیایی است که در 30 مارس 1993 (10 فروردین 1372) به دنیا آمد. او در دانشگاه وکالت خواند و رشته بوکس را دنبال می‌کرد تا اینکه در سال 2019 بازیگری را با فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. این هنرپیشه کارگردانی و نویسندگی نیز انجام می‌دهد. او در فیلم قاتل (The Killer) و سریال مرگ و جزئیات دیگر (Death and Other Details) حضور پیدا کرده است.

همچنین بخوانید :

سایر هنرپیشه های فیلم ماده عبارتند از:

  • گور آبرامز (Gore Abrams) در نقش اولیور
  • فیلیپ شرر (Phillip Schurer) در نقش آفای جیغ
  • جوزف بالدراما (Joseph Balderrama) در نقش کریگ سیلور

نقد فیلم ماده

ماده در واقع یک استعاره از دنیای امروز است که اکثر افراد به جای زیبایی درون تنها به فکر این هستند که چه کنند تا جوان‌تر بمانند و زیباتر به نظر برسند. فبلم به سراغ داستان خوبی می‌رود که هماهنگی خوبی با دمی مور (بازیگر نقش الیزابت) دارد. این فیلم اگرچه جز آثار وحشت بدن است اما آنقدر آزاردهنده نیست که نتوانید آن را تماشا کنید. بدون شک می‌توان گفت ماده لایق برنده شدن جایزه کن بهترین فیلمنامه است زیرا تعادل را در همه ابعاد برقرار کرده است. کاری که حقیقتا در ساخت یک فیلم، آن هم فیلم ترسناک به سختی میسر می‌شود.

نقد فیلم ماده

در پایین نمرات فیلم The Substance در سایت‌های مختلف مشاهده کنید‌.

نام سایت امتیاز
سایت آی‌ام‌دی‌بی (IMDb) 7.9/10
سایت راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) 91/100
سایت متاکریتیک (Metacritic) 78/100

از بین 57 منتقدی ‌که به این فیلم در متاکریتیک رای داده‌اند، 49 نفر نظری مثبت، 6 نفر نظری متوسط و دو نفر نظری منفی داشته‌اند. در پایین برخی از این نظرات را مرور می‌کنیم‌.

تیم رابی / The Telegraph نمره: 100

بازی خوب مور که به خوبی ایفای نقش را حتی در سن 61 سالگی به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند، باعث شد که فیلم ماده کاملا با مضمون خود هماهنگ شود. این تعریف تنها بخاطر فعالیت 30 ساله این بازیگر نیست بلکه تماشای او در این نقش شگفت‌انگیز است.

پاتریس ویترسپون / Screen Rant نمره: 100

در حالی که دنیای جدید به شدت وابسته به ایده‌آل‌های مسخره درباره زیبایی شده، فارژا افکار خود را به احساسات مخاطب، شوخی‌های بی‌پروا و وحشت بدنی عجیب و غریب گره می‌زند.

کریس اوانجلیستا / Slashfilm نمره: 90

این فیلم پیامی فراموش نشدنی دارد که نشان می‌دهد زنان و به خصوص زنانی که در رسانه‌ها حضور دارند چه چالش‌هایی را برای زیبایی از سر می‌گذرانند. اما همچنین این فیلم یک بازی مسخره و لذت بخش است که نمایشی هیجان‌انگیز و تکان‌دهنده با قلبی پوچ را نشان می‌دهد. ماده از آن نوع فیلم‌هایی است که فراموش نخواهید کرد.

چاک بوئن / Slant Magazine نمره: 88

انسانیت در نحوه بازیگری دمی مور که یکی از بزرگان بازیگری است، به ایده پیش پا افتاده کورالی فارژا یک تصویر احساسی جذاب داد.

کلاریس لاری / The Independent نمره: 60

ماده آنطور که باید نتوانست عمل کند اما پتانسیل خوبی داشت.

سخن آخر

بررسی فیلم سینمایی ماده

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم سینمایی ماده همراه شما بودیم. این فیلم با توجهات مثبت منتقدان روبه‌رو شد و یکی از بهترین فیلم های 2024 است. نظر شما درباره این اثر چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

source