فضای ابری تلگرام‌، بخش مهمی از این پیام‌رسان محسوب‌می‌شود که کاربران نه‌تنها می‌توانند در آن اقدام به ذخیره پیام‌های دلخواه خود نمایند؛ بلکه امکانات و کاربردهای بسیار گسترده‌تری را هم در اختیار آنها قرار می‌دهد. برای آشنایی با ویژگی‌های کلود تلگرام و نحوه استفاده از قابلیت‌های مختلف، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

فضای ابری تلگرام چیست؟

قسمت Saved Messages در پیام‌رسان تلگرام، از نسخه ۴.۵ این اپلیکیشن که در اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر شد، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. هدف اصلی از توسعه چنین بخشی، ارائه قابلیت ذخیره‌سازی پیام‌ها و نوشتن یادداشت‌ها توسط کاربران بوده است؛ اما ویژگی‌های کاربردی و مهم دیگری هم به‌مرور زمان به این قسمت اضافه شدند که موجب می‌شوند بتوان از آن استفاده‌های مختلف دیگری هم کرد.

کلود تلگرام
ذخیره پیام در فضای ابری تلگرام با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است

فضای ابری تلگرام، یکی از برگ‌های برنده آن در مقایسه با بسیاری از رقبا مثل واتس‌اپ در سال‌های گذشته به‌شمار رفته است و اکنون اغلب پیام‌رسان‌ها، ویژگی مشابه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. اگرچه مدیریت پیام‌ها در قسمت Saved Messages کار بسیار آسانی است، اما با دانستن برخی ترفندها می‌توانید بهره بیشتری از آن ببرید.

فضای ابر‌ی تلگرام کجاست؟

فضای ابری تلگرام، از طریق روش‌های مختلفی در این اپلیکیشن قابل دسترس است که نه‌تنها استفاده از آن را آسان‌تر کرده است؛ بلکه می‌تواند ذخیره سریع پیام‌ها و موارد دلخواه را برای کاربران فراهم سازد. جهت استفاده از ابزار مذکور می‌توانید از روش زیر بهره بگیرید.

  • ابتدا وارد اپلیکیشن تلگرام، نسخه دسکتاپ یا تحت وب آن شوید.
  • روی آیکون همبرگری در گوشه بالایی صفحه بزنید.
  • از پنل باز شده، گزینه Saved Messages را انتخاب کنید.
فضای ابری تلگرام
نحوه دسترسی به فضای ابری تلگرام در کامپیوتر و موبایل یکسان است

پس از طی کردن مسیر بالا، می‌توانید به فضای ابری تلگرام دسترسی داشته‌باشید و اقدام به ذخیره‌سازی پیام‌ها، نوشتن یادداشت یا بارگذاری فایل در آن نمایید. این قسمت در آینده هم از همان مسیر قابل دسترس است و تمامی موارد قرار گرفته در آن، ذخیره می‌شوند و پس از بستن برنامه، حذف نخواهند شد.

چگونه فضای ابری تلگرام را فعال کنیم؟

احتمالاً مشاهده کرده باشید که اغلب کاربران برای دسترسی به قسمت Saved Messages در تلگرام، مسیر بالا را دنبال نمی‌کنند؛ بلکه راه دسترسی سریع‌تری به آن دارند. برای فعال نمودن دسترسی سریع به فضای ابری تلگرام، می‌توانید یکی از راهکارهای گفته شده در پایین را دنبال کنید.

  1. طبق مراحل بخش قبلی، وارد قسمت Saved Messages شوید و یک پیام در آن بنویسید یا یک عکس در آن بارگذاری نمایید.
  2. وارد یکی از گفتگوهای خود شوید و پس از انتخاب کردن یکی از پیام‌ها، گزینه Forward را بزنید. اکنون پیام انتخاب شده را به Saved Messages ارسال کنید.

هر دو راهکار بالا، باعث می‌شود تا بخش Saved Messages در اپلیکیشن تلگرام یا نسخه دسکتاپ و تحت وب آن فعال شود. از این پس می‌توانید گزینه مربوط به آن را، در میان چت‌ها مشاهده کنید و به‌آسانی پیام‌ها و فایل‌های ذخیره شده را در اختیار داشته‌باشید. اگر می‌خواهید این قسمت در بالای سایر چت‌ها نمایش داده شود، تنها کافی است تا در لیست چت‌ها، انگشت خود را روی نام آن نگهدارید و سپس گزینه Pin را انتخاب نمایید.

حجم فضای ابر‌ی تلگرام چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بخش Saved Messages در تلگرام که موجب شده کاربران از آن استفاده بسیار زیادی کنند، حجم نامحدود آن است. در واقع شما هرچقدر پیام، عکس، ویدئو، فایل صوتی و سایر فایل‌ها را بخواهید، می‌توانید در این قسمت بارگذاری نمایید. البته هر فایل با محدودیت حجم مواجه است؛ اما مقدار آن نسبتاً زیاد در نظر گرفته شده است و احتمالاً در استفاده روزمره برای بارگذاری فایل‌های خود روی فضای ابری تلگرام با مشکلی مواجه نخواهید شد.

فضای ابری تلگرام

باید اشاره کنیم که تنها خودتان به فضای ابری اختصاص داده شده به شما در تلگرام دسترسی دارید و سایر کاربران نمی‌توانند محتوای آن را مشاهده کنند. خوشبختانه گزینه Saved Messages به‌صورت کراس‌پلتفرم همگام‌سازی می‌شود؛ یعنی اگر پیام یا فایلی در آن ارسال کنید، می‌توانید روی سایر دستگاه‌های متصل به اکانت خود هم آنها را در اختیار داشته‌باشید. بسیاری افراد از همین قابلیت به‌عنوان روشی برای جابه‌جایی فایل‌های نسبتاً سبک میان گوشی و کامپیوتر خود استفاده می‌کنند. همچنین تمامی فایل‌ها و پیام‌های قرار گرفته درون فضای ابری تلگرام، به‌شکل نامحدود ذخیره می‌مانند و تاریخ انقضا ندارند. حذف شدن موارد ذخیره شده تنها هنگام پاک کردن آنها به‌شکل دستی یا حذف کامل حساب کاربری انجام می‌گیرد.

مدیریت و مرتب‌کردن پیام‌ها در Saved Messages

همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسیاری از کاربران اقدام به بارگذاری فایل‌های متنوع در فضای ابری تلگرام می‌کنند و این قسمت را به‌عنوان محل ذخیره‌سازی تحت وب با حجم نامحدود می‌دانند. طبیعی است که به‌مرور زمان، حجم پیام‌های ذخیره شده زیاد شود و امکان دسترسی به یک پیام خاص را سخت نماید. خوشبختانه پیام‌رسان تلگرام اقدام به ارائه امکانات مختلفی می‌کند که می‌توان از آنها برای مرتب‌کردن و دسته‌بندی پیام‌ها استفاده نمود.

کلود تلگرام

اولین و ساده‌ترین راه برای دسترسی سریع به یک پیام خاص، پین کردن آن در همان قسمت Saved Messages است. برای این کار، تنها لازم است تا انگشت خود را روی پیام مورد نظر نگه‌دارید تا به‌حالت انتخاب شده تبدیل شود و سپس گزینه Pin را انتخاب نماید. با استفاده از هشتگ‌ها در داخل متن پیام‌ها هم می‌توانید آنها را دسته‌بندی کنید و تنها با وارد کردن نام یک هشتگ، به‌تمامی پیام‌های حاوی آن، دسترسی داشته‌باشید.

جدیدترین راهکاری که تلگرام جهت مرتب‌کردن پیام‌ها در Saved Messages برای کاربران ارائه کرده است؛ قابلیت تگ‌ها (Tags) نام دارد. برای این کار، می‌توانید یک پیام را انتخاب کنید و با زدن یک ایموجی، به آن ری‌اکشن نشان دهید. هر ایموجی بیانگر یک دسته خاص است و دارندگان تلگرام پرمیوم حتی می‌توانند نام دلخواه خود را هم برای آنها انتخاب نمایند. همچنین امکان اختصاص چندین تگ به یک پست وجود دارد.

فضای ابری تلگرام
قابلیت پشتیبانی از تگ‌ها به‌تازگی در فضای ابری تلگرام ارائه شده است

آیا فضای ابری تلگرام قابل اطمینان است؟

بدون شک قسمت Saved Messages در تلگرام، می‌تواند اهمیت بسیار بالایی برای کاربران ایرانی داشته‌باشد؛ زیرا محلی برای ذخیره‌سازی آنلاین فایل‌ها بدون محدودیت حجمی است که هیچ هزینه‌ای در پی ندارد و می‌توان به‌شکل دائمی و کاملاً رایگان از آن بهره گرفت. البته حجم هر فایل نباید بیشتر از ۲ گیگابایت باشد؛ اما با بهره‌مندی از سرویس پولی تلگرام می‌توانید محدودیت هر فایل در کلود تلگرام را به ۴ گیگابایت افزایش دهید.

فضای ابری اختصاص داده شده به شما در تلگرام، به‌شکل پیش‌فرض قابل دسترس برای دیگر کاربران نیست؛ اما اگر در صورت علاقه می‌توانید فایل‌های بارگذاری شده در آن را برای دیگر کاربران هم ارسال کنید. همین قضیه، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فضای ابری تلگرام است؛ زیرا این پلتفرم از نرخ نفوذ بالایی میان کاربران ایرانی برخوردار است و اشتراک‌گذاری فایل‌ها با دیگر افراد از طریق آن، بسیار آسان و سریع خواهد بود.


سؤالات متداول کاربران درباره کلود تلگرام

فضای ابری اختصاص داده شده به شما در تلگرام چقدر است؟

قسمت Saved Messages تلگرام محدودیت حجمی کلی ندارد؛ اما حجم هر فایل نباید بیشتر از ۲ گیگابایت برای کاربران معمولی و ۴ گیگابایت برای کاربران پرمیوم باشد.

چگونه به فضای ابری تلگرام دسترسی داشته باشیم؟

با زدن گزینه Saved Messages از منوی همبرگری در اپلیکیشن تلگرام یا نسخه تحت وب آن می‌توانید به کلود تلگرام دسترسی داشته باشید.

محدودیت حجم فضای ابری تلگرام چقدر است؟

هر فایل با محدودیت ۲ گیگابایتی همراه است؛ اما فضای کلی هیچ محدودیتی ندارد.

ابر تلگرام چیست؟

فضای ابری تلگرام یا کلود تلگرام، به بخشی گفته می‌شود که می‌توانید پیام‌ها و فایل‌ها را در آن ذخیره کنید.

source