سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یخچال از اصلی‌ترین لوازم برقی در منزل است که بدون آن، نگهداری از مواد غذایی غیرممکن خواهد بود. در هر منزل و هر آشپزخانه‌ای، یک یخچال وجود دارد که به طور مداوم در حال کار کردن و خنک کردن مواد غذایی است. در واقع ما همیشه در حال استفاده از یخچال هستیم؛ پس باید برای انتخاب و خرید یخچال حساس باشیم. در هنگام خرید یک یخچال مناسب، باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه این مطلب، راهنمای خرید یخچال را دنبال کنید تا با مهم‌ترین نکات و توصیه‌ها برای خرید یخچال آشنا شوید.

انواع یخچال

اگر در فروشگاه‌های حضوری یا اینترنتی لوازم خانگی بگردید، با مدل‌های مختلفی از یخچال‌ها روبه‌رو می‌شوید که طراحی، ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن‌ها متفاوت است. انواع یخچال را می‌توان به شیوه زیر طبقه‌بندی کرد که در ادامه به طور مفصل با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • یخچال فریزر در بالا
  • یخچال فریزر در پایین
  • یخچال فریزر به سبک فرانسوی
  • یخچال ساید بای ساید
  • یخچال فریزر دو قلو

۱. یخچال فریزر در بالا

یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین شیوه‌های طراحی یخچال است که در آن، فریزر در قسمت بالا و یخچال در قسمت پایین قرار دارد. اغلب یخچال‌هایی که به صورت فریزر در بالا طراحی می‌شوند، فضای زیادی دارند که می‌توان مقدار و حجم زیادی از مواد غذایی را در آن‌ها جای داد. معمولا این یخچال‌ها، قیمت کمتری در مقایسه با دیگر مدل‌ها دارند و تمامی برندها نیز مدل‌های از یخچال‌های فریزر در بالا را طراحی کرده‌اند. البته یکی از معایب این یخچال‌ها، پایین بودن قسمت یخچال است که باید برای برداشتن مواد غذایی موردنیاز خود، هر بار خم شوید.

۲. یخچال فریزر در پایین

این مدل یخچال‌ها، سبک به روزتری هستند که در سال‌های اخیر نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در طراحی این یخچال‌ها، فریزر در بالا و یخچال در پایین قرار دارد تا هر بار برای برداشتن مواد غذایی، نیازی به خم شدن نداشته باشید. یخچال‌های فریزر در پایین، فضای خوب و کاملی دارند که می‌توانید مواد غذایی مختلفی را در آن جای دهید. محبوبیت یخچال‌های فریزر در پایین موجب شده است تا برندهای مختلف، تنوعی از این مدل یخچال‌ها را توسعه دهند.

۳. یخچال فریزر به سبک فرانسوی

یخچال‌هایی که به سبک فرانسوی طراحی می‌شوند؛ چیزی شبیه به یخچال‌های فریزر در پایین هستند؛ با این تفاوت که بخش یخچال با دو درب طراحی شده و درها مانند پنجره از وسط باز می‌شوند. یخچال فریزر به سبک فرانسوی را می‌توان از جمله جادارترین یخچال‌ها معرفی کرد که فضای خوبی در بخش فریزر و یخچال دارد؛‌ البته این یخچال‌ها فضای بیشتری را در آشپزخانه شما اشغال می‌کنند.

۴. یخچال ساید بای ساید

یخچال ساید بای ساید ، تقسیم‌بندی فریزر و یخچال به صورت عمودی است و به همین دلیل، میزان دسترسی به دو بخش تفاوتی نخواهد داشت. دو بخش یخچال و فریزر نیز به یکدیگر متصل هستند و یک موتور، هر دو بخش را خنک می‌کند. طراحی مدرن و زیبای یخچال‌های ساید بای ساید موجب می‌شود تا طرفداران زیادی داشته باشند؛ اما حجم فضای داخلی یخچال از قسمت عرضی، کمتر خواهد بود.

۵. یخچال فریزر دو قلو

یخچال‌های دو قلو، تا حدودی شبیه به مدل‌های ساید بای ساید هستند؛ با این تفاوت که دو بخش یخچال و فریزر، کاملا از هم جدا بوده و موتور یا کمپرسور جداگانه دارند. یخچال‌های دو قلو، در عین تقسیم‌بندی عمودی، فضای زیادی را در دسترس شما قرار می‌دهند و می‌توانید مقدار و حجم زیادی از مواد غذایی را در دو بخش یخچال و فریزر آن جای دهید. جابه‌جایی یخچال‌های دو قلو نیز راحت‌تر است؛ اما فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال می‌کنند.

نکات مهم برای انتخاب یخچال

پس از شناخت انواع یخچال، باید به نکات دیگری نیز توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خرید یخچال داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به سایز یخچال، برچسب انرژی، فضای آشپزخانه و… اشاره کرد که در ادامه به طور مفصل با این نکات آشنا می‌شوید.

سایز و ابعاد یخچال

هر مدل یخچال، با ابعاد و اندازه‌های مشخصی تولید می‌شود که توجه به آن اهمیت زیادی دارد. شما باید ابعاد یخچال را با فضای خود در آشپزخانه تطبیق دهید تا مطمئن شوید که سایز یخچال متناسب با فضای شما در آشپزخانه است. مثلا یخچال‌های دوقلو به فضای بیشتری نیاز دارند و گاهی ابعاد آن‌ها بزرگتر از فضای در نظر گرفته شده برای یخچال در بین کابینت‌ها خواهد بود. همچنین امکان باز شدن درب یخچال نیز اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کنید.

فضا برای تهویه یخچال

اطراف یخچال باید یک فضای خالی برای تهویه هوا وجود داشته باشد و نمی‌توان یخچال را به طور کامل به دیواره آشپزخانه و کابینت چسباند. زمانی که سایز یخچال را با فضای آشپزخانه خود تطبیق می‌دهید، باید از هر طرف یک فاصله خالی نیز در نظر بگیرید. در ضمن، سیم و اتصالات یخچال نیز در این فضای خالی قرار می‌گیرند.

فضای داخلی یخچال

علاوه بر اندازه و سایز یخچال، ابعاد فضای داخلی آن نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا یخچال‌های ساید بای ساید، فضای کافی برای نگهداری مواد غذایی حجیم مانند یک کیک یا هندوانه خیلی بزرگ را ندارند. رعایت این نکته به خود شما بستگی دارد و توجه به فضای داخلی بدین معنا نیست که حتما یخچال باید فضای خیلی بزرگی را در اختیار شما قرار دهد! معمولا خانواده‌های بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر به یخچال‌های با فضای داخلی بیشتر و بزرگ‌تر نیاز دارند.

برچسب انرژی یخچال

با توجه به اهمیت مصرف بهینه انرژی، یکی از نکات مهم در هنگام خرید یخچال، بررسی برچسب انرژی محصول است. مصرف برق توسط یخچال، در حدود ۱۵ درصد کل میزان مصرف برق را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل، توجه به برچسب انرژی، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. برچسب انرژی، کیفیت یخچال را نشان می‌دهد و هرچه برچسب بالاتر و به سمت رنگ سبزتر باشد، راندمان دستگاه بهتر و میزان مصرف آن کمتر خواهد بود.

گارانتی و خدمات پس از فروش یخچال

همیشه احتمال بروز مشکل پس از خرید وجود دارد و به همین دلیل، تنها باید به سراغ برندهایی رفت که محصولات خود را با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند. با وجود این خدمات، در صورت بروز خرابی و نیاز به تعویض قطعات، تنها کافی است تا به نمایندگی مراجعه کنید که بدون دریافت هزینه، به مشکل شما رسیدگی کنند.

ویژگی‌ها و امکانات یخچال

انواع یخچال‌ها با ویژگی‌ها و امکانات متنوعی تولید می‌شوند که از جمله این امکانات می‌توان به فضای بار، آب سرد‌کن، یخ‌ساز، قفل کودک، نمایشگر لمسی، امکان دسترسی بدون باز کردن درب اصلی یخچال و… اشاره کرد. این امکانات، قابلیت‌های یخچال شما را ارتقا می‌دهند؛ اما به تناسب بیشتر شدن امکانات یخچال، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. پس در هنگام خرید یخچال باید به طور کامل از ویژگی‌های آن آگاه شوید.

قابلیت یخچال‌های مدرن

با پیشرفت تکنولوژی، یخچال‌ها نیز با قابلیت‌های مدرن‌تری تولید می‌شوند. با استفاده از امکانات و تکنولوژی‌های مدرن، یخچال‌ها، کاربردی‌تر شده‌اند و توجه مصرف‌کنندگان را نیز بیشتر جلب می‌کند. در ادامه با برخی از قابلیت‌های یخچال‌های مدرن آشنا خواهید شد:

  • آب سردکن و یخ‌ساز: در فضای بیرونی یخچال، بخش آب سردکن و یخ‌ساز قرار دارد تا برای آب خوردن یا برداشتن یخ، نیازی به باز کردن درب یخچال نداشته باشید.
  • فیلتر هوا: وجود فیلتر هوا از پخش شدن بوی بد داخل یخچال جلوگیری می‌کند و همچنین به باکتری‌ها و کپک‌ها اجازه رشد در داخل یخچال را نمی‌دهد.
  • قسمت بار: این تکنولوژی اغلب در یخچال‌های ساید بای ساید دیده می‌شود که یک درب مجزا کوچک برای قسمت بار دارند. در این بخش می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها و مواد غذایی پرمصرف را قرار دهید.
  • نمایشگر لمسی: دکمه‌های تنظیم دما و حالت یخچال، به صورت لمسی در یک نمایشگر قرار گرفته‌اند که از طریق آن می‌توانید دما و ویژگی‌های یخچال را کنترل کنید و تغییر دهید.
  • نورپردازی: در یخچال‌های قدیمی، تنها یک لامپ در قسمت بالایی یخچال وجود داشت؛ اما در یخچال‌های امروزی نورپردازی ارتقا یافته است و چراغ‌های بیشتری در کناره‌ها وجود دارند.
  • موتور اینورتر: این موتور را می‌توان جدیدترین تکنولوژی موتور لوازم الکتریکی معرفی کرد که مصرف انرژی و صدای کمتری در مقایسه با مدل‌های قدیمی دارد.

نگهداری اصولی از یخچال

بدون شک شما نیز دوست دارید تا یخچالتان برای سالیان طولانی بدون مشکل کار کند و طول عمر زیادی داشته باشد. رعایت نکات زیر برای نگهداری از یخچال، طول عمر آن را افزایش می‌دهد:

  • درب یخچال را برای مدت طولانی باز نگذارید و عادت باز کردن بیهوده درب یخچال را ترک کنید.
  • یخچال را به دیوار یا کابینت نچسبانید و آن را حداقل ۵ سانتی‌متر از کناره‌ها فاصله دهید.
  • هر از چندگاهی داخل یخچال را تمیز کنید و مواد غذایی فاسد را دور بریزید.
  • مواد غذایی زیادی در یخچال قرار ندهید تا گردش هوای داخل یخچال به خوبی انجام شود.
  • برای یخچال یک محافظ برق تهیه کنید تا نوسانات جریان برق، به یخچال آسیب نزند.

بهترین برندهای یخچال

برندهای مختلف ایرانی و خارجی، انواع یخچال‌ها را تولید و روانه بازار می‌کنند. برای خرید یخچال باید به سراغ برندهای معتبر بروید تا درباره کیفیت قطعات و طول عمر یخچال نگرانی نباشید. در ادامه با چند برند محبوب و معروف ایرانی و خارجی برای یخچال آشنا می‌شوید.

یخچال برند بوش

بوش (Bosch) یک شرکت چندملیتی آلمانی است که علاوه بر کارخانه اصلی آلمان، در کشورهای دیگر نیز کمپانی فعال دارد. این برند انواع یخچال‌های دو قلو، ساید بای ساید، فریزر در پایین و… را تولید می‌کند که کیفیت زیادی دارند. برند بوش را می‌توان یکی از محبوب‌ترین برندهای یخچال در بازار ایران معرفی کرد. البته برای خرید یخچال‌های بوش باید قیمت بالایی را پرداخت کنید که این قیمت، با توجه به نوسانات ارز در بازار ایران نیز تغییر می‌کند.

یخچال برند سامسونگ

سامسونگ (Samsung) هم از جمله دیگر برندهای خارجی یخچال در بازار ایران است که به کشور کره جنوبی تعلق دارد. تنوع محصولات، زیبایی و کیفیت یخچال‌های سامسونگ موجب محبوبیت این برند شده است. در اغلب فروشگاه‌های لوازم خانگی، یخچال‌های برند سامسونگ نیز عرضه می‌شود و شما می‌توانید متناسب با نیاز، سلیقه و بودجه خود، یک مدل یخچال را انتخاب و خریداری کنید.

یخچال برند امرسان

علاوه بر برندهای خارجی، در سال‌های اخیر، شرکت‌های ایرانی نیز در زمینه تولید انواع لوازم خانگی مانند یخچال، به شیوه موفقی عمل کرده‌اند. امرسان (Emersun) یکی از برندهای قدیمی، محبوب و معروف ایرانی است که مدل‌های متنوع یخچال را به بازار عرضه می‌کند. محصولات ایرانی مانند امرسان در مقایسه با برندهای خارجی، قیمت مناسب‌تری دارند و همچنین این برندها در تلاش هستند تا محصولاتی باکیفیت‌تری را تولید کنند.

یخچال اسنوا

برند ایرانی اسنوا (Snowa) به گروه صنعتی انتخاب تعلق دارد که کارخانه آن در شهرک صنعتی مورچه خورت در استان اصفهان واقع شده است. این برند انواع یخچال‌های ساید بای ساید، دو قلو، فریزر در پایین یا بالا و… را با استفاده از قطعات باکیفیت تولید و روانه بازار می‌کند. طراحی زیبا و جادار، تنوع مدل‌ها، کیفیت بالا و قیمت‌های مناسب را می‌توان از جمله ویژگی‌های یخچال‌های برند اسنوا معرفی کرد. یخچال اسنوا از برترین های بازار به شمار می آید روی این گزینه حساب کنید.

یخچال برند دوو

شرکت دوو (Daewoo)، در اصل یک برند کره‌ای است و محصولات این برند در ایران و تحت لیسانس دوو کره تولید می‌شوند. کارخانه این برند در استان اصفهان است و با توجه به بررسی محصولات آن توسط شرکت کره‌ای، در ایران محبوبیت زیادی دارد. برند دوو انواع یخچال‌های دو قلو، ساید بای ساید، پایین فریزر و… را با کیفیت بالا به بازار عرضه می‌کند و شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود، یک یخچال مناسب انتخاب کنید.

خرید بهترین یخچال‌ها از فروشگاه‌های معتبر

پس از شناخت انواع یخچال و برندهای معتبر آن، حالا شما می‌توانید مدل مناسب خود را پیدا کنید. یکی از دیگر نکات مهم برای خرید یخچال، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و رسمی است. با خرید از فروشگاه‌های معتبر، دیگر نگرانی درباره کیفیت و اصالت کالای خریداری شده نخواهید داشت. فروشگاه‌های معتبر حضوری و آنلاین مختلفی در زمینه فروش انواع لوازم خانگی همچون یخچال فعالیت دارند که وب‌سایت دیجی کالا، یکی از آن‌ها است.

در فروشگاه دیجی کالا، انواع یخچال از برندهای مختلف عرضه می‌شود و شما می‌توانید با خیالی آسوده، خرید خود را انجام دهید. از جمله مزایا خرید از دیجی کالا می‌توان به تنوع محصولات، تضمین اصالت و کیفیت کالا، قیمت‌های مناسب، تخفیف‌های هیجان‌انگیز، سادگی فرایند خرید، خدمات پشتیبانی فروشگاه و ارسال سریع سفارش‌ها اشاره کرد.

source