مستند Shoah کلود لانزمن، یک مستند برجسته است که چندین ویژگی متمایز دارد که آن را از دیگر مستندها متمایز می‌کند و از آن‌ ویژگی‌های کلیدی نام می‌بریم:

طول و گستره: این فیلم مستند بیش از نه ساعت است و ساخت آن یازده سال طول کشیده است و از طریق شهادت‌های شخصی و مصاحبه‌ها، به‌بررسی عمیق هولوکاست می‌پردازد.

بر پایه مصاحبه: این فیلم مستند به‌طور کامل بر مصاحبه‌ها با بازماندگان، شاهدان و نازی‌های سابق تکیه دارد و از هیچ‌گونه تصاویر آرشیوی استفاده نمی‌کند و سازندگان در این زمینه دست به‌ابتکار زده‌اند، حال آنکه می‌توانستند بر انبوهی از تصاویر آرشیوی و استفاده از راوی روی تصاویر کار را پیش ببرند و این رویکرد دیدگاهی می‌توان گفت خام و شخصی‌شده نسبت به‌وقایع ارائه می‌دهد.

لوکیشن‌ها: لانزمن در لوکیشن‌های مهم مربوط به‌هولوکاست مراحل فیلم‌برداری پروژه را انجام داده است، ازجمله اردوگاه‌های مرگ مانند تربلینکا، آشویتس-بیرکناو و گتوی ورشو.

سبک روایی: این مستند به‌صورت غیرخطی روایت می‌شود و داستان‌ها و دیدگاه‌های مختلف را به‌هم گره می‌زند تا تصویری جامع از واقعه و فاجعهٔ هولوکاست برای ‌تماشاچی مشتاق به‌تاریخ و حقیقت خلق کند.

تأثیر احساسی: قدرت و کیفیت غایی این مستند در زیر پوست توانایی سازندگانش برای انتقال وحشت و رنج انسانی هولوکاست از طریق صدای افرادی که آن را تجربه کرده‌اند، نهفته است و تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که «شوآه» به‌یک مستند عمیق و تأثیرگذار در تاریخ سینما و زیرشاخهٔ آن که مستندسازی در اینجا باشد تبدیل شود که روایتی منحصربه‌فرد و بسیار احساسی از یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ ارائه می‌دهد.

کلود لانزمن پس از پیشنهاد الوف هارون، یکی از مقامات وزارت امور خارجه سرزمین تحت امر یهودیان و یکی از دوستانش، در سال ۱۹۷۳ بود که سرانجام تصمیم به‌ساخت مستند «شوآه» گرفت. لانزمن پیش از این مستند، فیلمی ساخته بود که درنهایت آن فیلم زمینه‌ساز ‌این پروژه جدید مستندی شد. ایدهٔ اولیه لانزمن این بود که یک مستند جامع دربارهٔ هولوکاست ساخته شود که بر شهادت‌های شخصی تمرکز کند و نه بر تصاویر آرشیوی و مستند پس از پروسهٔ ساخت یازده ساله‌اش، همین هم از کار درآمد. لانزمن بیش از یک دهه را صرف تحقیق، مصاحبه و فیلم‌برداری از بازماندگان، شاهدان و عاملان کرد تا تمام ابعاد هولوکاست را به‌تصویر بکشد. هدف او این بود که «یادبودی علیه فراموشی» خلق کند تا اطمینان حاصل شود که وحشت‌های هولوکاست در یاد نسل‌های آینده، چه یهود و چه غیریهود، مانده و درک شود، شاید درسی شده و جلوگیری شود.

source