به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس گزارشی که برای پروژه هزینه‌های جنگ «دانشگاه براون» (یکی از دانشگاه های برتر آمریکا) همزمان با یک سالگی جنگ در غزه منتشر شد، آمریکا از زمان آغاز این نبرد که منجر به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه شده، رکورد ۱۷.۹ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل را ثبت کرده است.

محققان گردآورنده این گزارش در یافته‌هایی که برای نخستین بار در اختیار این خبرگزاری آمریکایی گذاشته اند، اعلام کردند که از زمان حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) ایالات متحده ۴.۸۶ میلیارد دلار کمک اضافی برای افزایش عملیات نظامی خود در منطقه هزینه کرده است. گفته می شود این هزینه اضافی شامل کارزار نیروی دریایی به رهبری آمریکا برای سرکوب حملات یمن علیه کشتی‌های تجاری است.

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرده است که این گزارش پیش از گشودن جبهه دوم اسرائیل علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) تکمیل شده است.

نویسنده در ادامه یادآور شده است که علاوه بر هزینه های ذکر شده در این گزارش، شمار روز افزون جانباختگان ناشی از حملات اسرائیل به غزه و لبنان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

براساس گزارش وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز جنگ در این باریکه تاکنون بیش از ۴۲ هزار نفر فلسطینی به شهادت رسیده اند. در لبنان نیز دستکم یک هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را در نتیجه حملات پی در پی ماه سپتامبر رژیم صهیونیستی از دست داده اند.

گردآورندگان این گزارش از جمله لیندا بیلز استاد «دانشگاه جان اف کندی هاروارد» و همکارانش ویلیام هارتانگ و استیون سملر معرفی شده اند. مطابق اعلام این پژوهشگران، اسرائیل از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۸ بزرگترین دریافت کننده کمک های نظامی ایالات متحده بوده و از سال ۱۹۵۹ تاکنون ۲۵۱.۲ میلیارد دلار کمک دریافت کرده است.

این گروه از محققان با اینحال تاکید کرده اند که ۱۷.۹ میلیارد دلاری که اسرائیل از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ از سوی آمریکا دریافت کرده، بیشترین کمک نظامی در یک سال بوده است.

آسوشیتدپرس در ادامه به پیمان صلح ۱۹۷۹ میان اسرائیل و مصر، اشاره کرده است که در پی امضای این توافق، آمریکا متعهد شد سالانه میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل و مصر ارائه کند.

این خبرگزاری شرح داده است که بیشترین کمک نظامی آمریکا از زمان حمله ۷ اکتبر تاکنون شامل مهمات از جمله گلوله های توپخانه، بمب های ۲۰۰۰ پوندی و بمب های هدایت شونده دقیق بوده است.

در گزارش منتشر شده همچنین اذعان شده است که برخلاف کمک های نظامی واشنگتن به کی‌یف که جزئیات تمامی هزینه‌ها ذکر می شود، دریافت ریز کمک های ارائه شده آمریکا به اسرائیل از تاریخ ۷ اکتبر به این سو غیرممکن بود. بنابراین ۱۷.۹ میلیارد دلار کمکی که در این گزارش قید شده، تنها بخشی از هزینه هایی است که آمریکا برای جنگ اسرائیل در یک سال اخیر صرف کرده است.

در پایان این مطلب آمده است: روزی که حماس برای حمله به اسرائیل وارد عمل شد، آمریکا ۳۴ هزار نیروی مستقر در خاورمیانه داشت، اما این تعداد در ماه اوت (مرداد) و با هدف آماده باش برای حملات تلافی جویانه ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، به حدود ۵۰ هزار نیرو رسید. گفته می شود در حال حاضر شمار نیروهای مستقر آمریکا در منطقه ۴۳ هزار نفر است.

source