موبایل‌های میان‌رده جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار هستند. اما کدام یک از این گوشی‌ها برای عکاسی انتخاب مناسبی به حساب می‌آیند؟ در این مقاله، با بهترین گوشی‌های میان‌رده از نظر دوربین آشنا خواهیم شد.

این روزها عکاسی با گوشی طرفداران زیادی پیدا کرده است و با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کیفیت دوربین گوشی‌ها، بسیاری از کاربران به دنبال دستگاه‌هایی هستند که با قیمتی مناسب، تجربه‌ای عالی در زمینه عکاسی فراهم کنند. در این میان، بهترین گوشی‌های میان‌رده از نظر دوربین، توانسته‌اند توجه علاقه‌مندان به عکاسی را جلب کنند؛ چرا که این گوشی‌ها قیمت نسبتا مناسبی دارند و در عین حال در بخش دوربین، حرف‌های زیادی برای زدن دارند. اما کدام میان‌رده‌ها برای عکاسی انتخاب بهتری هستند؟ برای پاسخ به این سوال، با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب:

بهترین گوشی‌های میان‌رده از نظر دوربین

لیست گوشی های میان رده با دوربین عالی را از دست ندهید که در این زمینه به گوشی های خوبی اشاره شده است. با ما در ادامه مطلب برترین گوشی میان رده از نظر عکس همراه باشید.

۱. شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

+Xiaomi Redmi Note 13 Pro
تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا
دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.7 و فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه
قیمت از ۲۰ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد بسیار خوب در فیلمبرداری و عکاسی، کیفیت بالای تصاویر در زوم ۲ برابر
  • نقاط ضعف: رنگ‌ها کمی بیش از اندازه اشباع شده‌اند

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس یکی از میان‌رده‌های محبوب شیائومی در بازار به حساب می‌آید که توانسته با ارائه مشخصات خوب و قیمت مناسب، نظر کاربران زیادی را جلب کند. این گوشی بالاترین امتیاز دوربین گوشی‌های میان‌رده را دارد و حتی می‌تواند با موبایل‌هایی با قیمت بالاتر نیز رقابت کند. شیائومی از یک دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی برای ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس استفاده کرده است که تصاویر را با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل ذخیره می‌کند. عکس‌های این لنز کیفیت بسیار بالایی دارند و از جزئیات زیاد، کنتراست بالا و رنگ‌های شاداب بهره می‌برند. مهمتر این که نویز در آن‌ها وجود ندارد و دامنه داینامیک نیز قابل قبول است؛ افزون بر این، در زوم ۲ برابر هم عکس‌ها کیفیت قابل قبولی دارند و قابل استفاده هستند.

همچنین بخوانید :

دوربین فوق‌عریض عملکرد قابل قبولی دارد و جزئیات کافی را همراه با دامنه داینامیک که از گستردگی کافی بهره‌مند است، ثبت می‌کند. رنگ‌ها در این دوربین کمی کمتر اشباع شده‌اند و تعادل بیشتری دارند؛ با این حال، نوردهی آن‌ها بیش از اندازه بالا است و به همین دلیل، عکس‌ها بیش از حد روشن هستند. در مجموع، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در این بازه قیمتی یکی از بهترین موبایل‌هایی است که می‌توانید برای عکاسی کردن خریداری کنید.

۲. شیائومی پوکو X6 پرو

مشخصات گوشی پوکو x6 پرو

Xiaomi Poco X6 Pro
تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا
دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.7
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه
قیمت از ۱۸ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد عالی دوربین‌ها، درخشش مثال‌زدنی دوربین اصلی در شب
  • نقاط ضعف: لرزش بیش از اندازه تصویر در هنگام ضبط ویدیو

گزینه دیگری که در بین میان‌رده‌ها یک گزینه ارزشمند برای عکاسی به حساب می‌آید، موبایل پوکو X6 پرو است. این گوشی با یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی در کنار یک لنز فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی روانه بازار شده است و شاید بتوان گفت از ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نیز عملکرد بهتری دارد. لنز اصلی پوکو X6 پرو عکس‌های باکیفیتی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ جزئیات در سطح بسیار خوبی قرار دارند و رنگ‌ها هم از شادابی و سرزندگی کافی برخوردار هستند. از سمت دیگر، در شب نیز عملکرد خوب این دوربین ادامه دارد؛ تصاویر نوردهی کافی دارند و در سایه‌ها جزئیات کافی در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین جزئیات نیز به اندازه زیادی در تصاویر وجود دارد و نویز هم به خوبی مدیریت شده است. عملکرد دوربین فوق‌عریض در حد دیگر رقبا است و با توجه به اینکه این لنز رزولوشن بالایی ندارد، سطح جزئیات در تصاویر آن کافی هستند؛ با این وجود، از آنجایی که دامنه داینامیک محدود است، رنگ‌ها سرزندگی کمتری دارند.

۳. سامسونگ گلکسی A55

بهترین دوربین در گوشی های میان رده

Samsung Galaxy A55
تراشه اگزینوس ۱۴۸۰
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8
دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه
قیمت از ۱۸ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد خوب دوربین‌ها، کیفیت بالای ویدیوهای ضبط شده
  • نقاط ضعف:

گوشی گلکسی A55 از همان دوربین مدل قبلی خود یعنی گلکسی A54 استفاده می‌کند ولی با این وجود، در بحث پردازش تصویر، این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. گلکسی A55 تصاویر را با وضوح بالاتری نسبت به قبل ذخیره می‌کند و رنگ‌ها نیز تعادل بهتری دارند. لنز اصلی گلکسی A55 دامنه داینامیک بسیار عالی دارد و کنتراست آن نیز بالا است. همچنین، دوربین فوق‌عریض این گوشی نیز نسبت به سایر رقبا عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد و عکس‌ها را با جزئیات کافی و وضوح بالایی در اختیار شما قرار می‌دهد. در حقیقت می‌توان گفت گلکسی A55 در بین بهترین گوشی‌های میان رده برای عکاسی، از بهترین دوربین فوق‌عریض برخوردار است.

همچنین بخوانید :

این گوشی در نور کم به لطف حالت شب عملکرد خوبی دارد و تصاویر را با جزئیات زیاد، وضوح کافی و نویز کم در اختیار شما می‌گذارد. نکته قابل توجه این است که دوربین فوق‌عریض در شب عملکرد به مراتب ضعیف‌تری از روز دارد و عکس‌های آن گذشته از اینکه تار هستند، نویز زیادی دارند و دامنه داینامیک آن‌ها هم محدود است. البته که کیفیت تصاویر آن باز هم از بسیاری از دوربین‌های فوق‌عریض گوشی‌های رقیب، بهتر است.

۴. سامسونگ گلکسی A35

امتیاز دوربین گوشی های میان رده

Samsung Galaxy A35
تراشه اگزینوس ۱۳۸۰
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه
قیمت از ۱۴ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد خوب دوربین‌ها در عکاسی و فیلمبرداری
  • نقاط ضعف: از ضبط ویدیو HDR پشتیبانی نمی‌کند

سامسونگ گوشی گلکسی A35 را با یک دوربین جدید وارد بازار کرده است که از رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این دوربین عملکرد بسیار عالی دارد و بهترین گزینه در این بازه قیمتی به حساب می‌آید. تصاویر گرفته شده با لنز اصلی جزئیات زیادی دارند و برخلاف اکثر موبایل‌های سامسونگ، رنگ‌ها تا حد زیادی نزدیک به واقعیت هستند و تعادل مناسبی دارند. همچنین، در زوم ۲ برابر نیز با وجود اینکه عکس‌ها جزئیات کمتری دارند، کیفیت آن‌ها قابل قبول است و از دامنه داینامیک گسترده و کنتراست کافی بهره‌مند هستند.

دوربین فوق‌عریض این گوشی نیز با توجه به مشخصاتی که دارد، عملکرد راضی کننده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. عکس‌های این دوربین در مقایسه با رقبا، از جزئیات کافی، کنتراست بالا و دامنه داینامیک مناسبی برخوردار هستند و رنگ‌های آن نیز مانند دوربین اصلی، بیش از اندازه اشباع نشده‌اند.

۵. سامسونگ گلکسی A25

بهترین گوشی میان رده از نظر دوربین

Samsung Galaxy A25
تراشه اگزینوس ۱۲۸۰
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه
قیمت از ۱۱ میلیون تومان
  • نقاط قوت: کیفیت بالای تصاویر، قابلیت ضبط ویدیو 4K، عکس‌های باکیفیت در زوم ۲ برابر
  • نقاط ضعف: عملکرد ضعیف دوربین در نور کم

گزینه دیگری که می‌توانید برای خرید گوشی میان رده با دوربین عالی در نظر داشته باشید، گلکسی A25 است؛ البته در صورتی که قصد عکاسی در شب را نداشته باشید. لنز اصلی این گوشی در روز عملکرد بسیار خوبی دارد و عکس‌ها را با جزئیات کافی، نویز کم و دامنه داینامیک گسترده در اختیار شما قرار می‌دهد. البته برخلاف گلکسی A35، رنگ‌ها در این گوشی کمی بیشتر اشباع شده‌اند و شاداب‌تر هستند. همچنین، اگر کمی روی تصاویر زوم کنید، می‌بینید که کمی تاری در برخی نقاط تصویر وجود دارد که با توجه به قیمت گلکسی A25، قابل چشم‌پوشی است. نکته قابل توجه این است که عکس‌هایی که لنز اصلی در زوم ۲ برابر می‌گیرد، کیفیت چندان پایینی ندارند و قابل مقایسه با عکس‌های ۱ برابر هستند. از سمت دیگر، دوربین فوق‌عریض این موبایل، یک دوربین جدید است که رزولوشن بالاتری نسبت به قبل دارد. این دوربین از کنتراست و دامنه داینامیک رضایت‌بخشی بهره‌مند است و رنگ‌های آن هم از شادابی کافی برخوردار هستند.

همچنین بخوانید :

با این همه، در شب عکس‌های گلکسی A25 افت محسوسی از نظر کیفیت دارند و با وجود اینکه جزئیات زیادی در اختیار شما می‌گذارند، نویز آن‌ها نیز بیش از حد بالا است. این موضوع در قبال دوربین فوق‌عریض هم صادق است؛ این لنز عکس‌های جالبی در نور کم نمی‌گیرد و تصاویر آن تار هستند و نویز زیادی دارند.

۶. شیائومی ردمی نوت ۱۳ 4G

بهترین گوشی های میان رده برای عکاسی

Xiaomi Redmi Note 13 4G
تراشه اسنپدراگون ۶۸۵
دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه
قیمت از ۹ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد عالی دوربین اصلی
  • نقاط ضعف: ضبط ویدیو از 1080p فراتر نمی‌رود

گوشی ردمی نوت ۱۳ 4G یکی از ارزان‌ترین موبایل‌های با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی است که می‌توانید خریداری کنید. به لطف رزولوشن بالایی که لنز اصلی دارد، عکس‌های آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. جزئیات به اندازه کافی در صحنه وجود دارد و رنگ‌ها نیز به شکل طبیعی و نزدیک به واقعیت، به تصویر کشیده می‌شوند؛ با این حال، دامنه داینامیک و کنتراست جای پیشرفت دارند. نکته قابل توجه این است که در زوم ۳ برابر، تصاویر دوربین از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و جزئیات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهند. این دوربین در شب نیز راضی کننده ظاهر می‌شود و تصاویر را با نوردهی مناسب و نویز نه چندان زیاد، ذخیره می‌کند. از سمت دیگر، دوربین فوق‌عریض این دستگاه کیفیت قابل قبولی ندارد و عکس‌های آن جزئیات کم و نویز زیادی دارند؛ این موضوع در قبال عکس‌هایی که این لنز در شب می‌گیرد هم صادق است با این تفاوت که در شب، نویز تصاویر به مراتب بالاتر خواهد بود.

۷. آنر ۹۰

بهترین گوشی میان رده از نظر دوربین

Honor 90
تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱ Accelerated Edition
دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.9
دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۱۲ درجه
قیمت از ۱۹ میلیون تومان
  • نقاط قوت: عملکرد خوب دوربین اصلی، پشتیبانی لنز فوق‌عریض از فوکوس خودکار
  • نقاط ضعف:

آنر ۹۰ یکی از موبایل‌های نسبتا تازه وارد بازار است. گوشی که گران‌ترین میان‌رده آنر در بازار به‌حساب می‌آید و با یک دوربین اصلی بسیار بزرگ ۲۰۰ مگاپیکسلی همراه شده است. این دوربین از سنسور سامسونگ ایزوسل HP3 استفاده می‌کند ولی دارای دیافراگم f/1.9 است و لرزش‌گیر اپتیکال هم ندارد؛ با این وجود و با توجه به تعداد بسیار زیاد پیکسل‌ها، گوشی قادر است تصاویر را با کیفیت قابل قبولی ثبت کند. در نور کافی عکس‌ها جزئیات بالایی دارند و رنگ‌ها نیز شاداب و سرزنده هستند. البته کمی نویز در تصاویر وجود دارد و دامنه داینامیک نیز می‌توانست بهتر باشد. نکته قابل توجه این است که زوم دیجیتال دوربین تا ۲ برابر، کاملا قابل مقایسه با تصاویر ۱ برابر است و هیچ افت کیفیتی در آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر دوربین اصلی، دوربین فوق‌عریض نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند جزئیات را حفظ کرده و رنگ‌ها را نیز با شادابی رنگ‌های دوربین اصلی به تصویر بکشد.

همچنین بخوانید :

۸. شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس

گوشی میان رده با دوربین عالی

+Xiaomi Redmi Note 12 Pro
تراشه دایمنسیتی ۱۰۸۰
دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.7
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه
قیمت از ۱۸ میلیون تومان
  • نقاط قوت: دوربین اصلی با کیفیت مثال‌زدنی، عملکرد خوب در فیلمبرداری
  • نقاط ضعف:

ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس در بخش دوربین نسبت مدل قبلی خود پیشرفت قابل توجهی داشته است. در این گوشی دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی جای خود را به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل قبلی داده و دوربین‌های فوق عریض و ماکرو نیز به ترتیب ۸ و ۲ مگاپیکسلی هستند.

بیشترین تغییر و پیشرفت را در عکس‌های همین دوربین اصلی جدید مشاهده خواهید کرد. گوشی قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ذخیره کند و باید گفت این تصاویر واقعا عالی هستند. جزییات زیادی در آن‌ها پیدا خواهید کرد و خبری هم از نویز در این عکس‌ها نیست. از طرف دیگر دامنه داینامیک تصاویر در حد بسیار خوبی است و عکس‌ها بیش از حد مصنوعی نیستند. شاید تنها ایراد این باشد که کنتراست تصاویر کمی بالا است و به همین خاطر هم سایه‌ها کمی تاریک و تار هستند.

با توجه به رزولوشن بالای دوربین، تصاویری که در زوم ۲ برابر با آن می‌گیرید هم کیفیت قابل قبولی دارند اما سطح جزییات و وضوح آن‌ها از تصاویر اصلی پایین‌تر است. دوربین فوق‌عریض گوشی نیز عملکرد خوبی دارد و می‌تواند تصاویر را با جزییات بالایی در اختیار شما قرار دهد. نویز این تصاویر نیز بسیار اندک است و کنتراست و دامنه داینامیک نیز هردو در سطح خوبی قرار دارند. در نهایت دوربین اصلی در محیط‌های تاریک نیز قادر است با نوردهی مناسب خود تصاویر واقعا قابل توجهی با توجه به قیمت گوشی در اختیارتان قرار دهد اما لنز فوق‌عریض نمی‌تواند همان عملکردی که در نور روز دارد را در شب تکرار کند.

۹. سامسونگ گلکسی A34

بهترین دوربین گوشی میان رده

Samsung Galaxy A34
تراشه دایمنسیتی ۱۰۸۰
دوربین اصلی 48 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8
دوربین فوق‌عریض ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه
قیمت از ۱۲ میلیون تومان
  • نقاط قوت: دوربین باکیفیت، کیفیت بالای تصاویر در زوم 2 برابر
  • نقاط ضعف:

گلکسی A34 با یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با سنسور سونی IMX582 در کنار دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق‌عریض و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو استفاده می‌کند. دوربین به‌صورت پیش‌فرض تصاویر را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌کند و این تصاویر نیز برای یک گوشی در این بازه قیمتی بسیار عالی هستند و کنتراست و دامنه داینامیک قابل قبولی دارند.

مانند اکثر گوشی‌های سامسونگ در این گوشی نیز رنگ‌ها کمی بیش از اندازه اشباع شده‌اند ولی در عوض سطح جزئیات در آن‌ها نسبت به اکثر رقبا بسیار بالاتر است. به همین ترتیب دوربین فوق‌عریض نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و نکته قابل توجه این است که از نویز هم در آن خبری نیست و مانند دوربین اصلی کنتراست و سطح اشباع رنگ‌ها نیز کمی زیاد است.

سوالات متداول

۱. کدام ویژگی‌های دوربین در گوشی‌های میان‌رده برای عکاسی اهمیت بیشتری دارند؟

ویژگی‌هایی مانند کیفیت سنسور، تعداد مگاپیکسل، دیافراگم، پشتیبانی از حالت شب و همچنین قابلیت‌های نرم‌افزاری مانند HDR اهمیت زیادی دارند.

۲. آیا گوشی‌های میان‌رده می‌توانند با گوشی‌های پرچم‌دار در زمینه عکاسی رقابت کنند؟

بسیاری از گوشی‌های میان‌رده با ارائه دوربین‌های پیشرفته و ویژگی‌های عکاسی می‌توانند نتایجی نزدیک به گوشی‌های پرچم‌دار ارائه دهند، هرچند که در برخی جزئیات مانند عکاسی در نور بسیار کم یا کیفیت زوم ممکن است عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند.

۳. آیا تعداد مگاپیکسل بیشتر به معنی کیفیت بهتر دوربین است؟

تعداد مگاپیکسل یکی از فاکتورها است، اما کیفیت تصویر به عوامل دیگری مانند اندازه سنسور، پردازش تصویر و لنزهای استفاده شده نیز بستگی دارد. گوشی‌هایی با مگاپیکسل‌های پایین‌تر اما سنسورهای بزرگ‌تر و تکنولوژی پردازش تصویر پیشرفته می‌توانند تصاویر بهتری ثبت کنند.

سخن پایانی

در این مطلب با چندین نمونه از بهترین گوشی میان رده از نظر دوربین آشنا شدیم. گوشی‌های میان‌رده حالا بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به سال‌های قبل در زمینه دوربین و عکاسی پیشرفت کرده‌اند و برخی از آن‌ها می‌توانند تصاویری در حد پرچم‌داران بگیرند. از دید شما بهترین گوشی های میان رده برای عکاسی کدام گوشی‌ها هستند؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

source