سونی و جی بی ال دو غول صنعت صدا و اسپیکر سازی هستند که در تلاشند با تولید محصولات با کیفیت، سایر رقبا را از این میدان به در کنند. نوآوری‌های این دو شرکت باعث پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده در اسپیکرها شده است و فارغ از اینکه طرفدار کدام باشید، حتما از تکنولوژی‌های شرکت رقیب هم استفاده کرده‌اید. رقابت سونی و جی بی ال هر چند باعث پیشرفت و تولید اسپیکرهای با کیفیت‌تر خواهد شد؛ اما به همان اندازه هم می‌تواند انتخاب را برای ما سخت‌تر کند. برای خلاص کردن شما از این دو دلی به مقایسه اسپیکر جی بی ال با سونی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم برتری‌های هر یک بر دیگری را بیان کنیم.

نقش سونی در نوآوری و پیشرفت تکنولوژی صدا

سونی یکی از شرکت‌های پیشگام صوت و تصویر است که حوزه‌های مختلفی از کنسول بازی گرفته تا تلویزیون، دوربین، گوشی موبایل و اسپیکر‌ را پوشش می‌دهد.

این شرکت با ارائه محصولات نو‌آورانه و با کیفیت توانسته استانداردهای جدیدی در این حوزه ایجاد کند. فناوری‌هایی مانند LDAC، صدای فراگیر 360 درجه و DSEE همگی برای اولین بار توسط سونی معرفی شده‌اند. برای درک نوآوری سونی به خاطر داشته باشید که این شرکت در سال 2014 برخی از واکمن‌های خود را داخل بطری‌های آب به خریداران عرضه کرد. وجود چنین تکنولوژی‌هایی باعث می‌شوند قیمت اسپیکر سونی نسبت به رقبا کمی بالاتر باشد که کاملا ارزش خرید دارند.

نقش جی بی ال در نوآوری و پیشرفت تکنولوژی صدا

برخلاف سونی که همه چیز تولید می‌کند، جی بی ال مجموعه‌ای است که به صورت تخصصی اسپیکر و بلندگو‌های با کیفیت تولید کرده و از اسپیکر ماشین گرفته تا اسپیکرهای قابل حمل و هدفون‌های بلوتوثی همگی جزو محصولات این برند محسوب می‌شوند.

این برند هم در دنیای اسپیکرهای حرفه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با معرفی فناروی‌هایی مانند JBL Connect (اتصال چند اسپیکر به همدیگر) و Party Boost (برای ایجاد صدای فراگیر در محیط‌های باز) توانسته خود را به پای ثابت مهمانی‌ها و دورهمی‌ها تبدیل کند. اسپیکر جی بی ال اصل امکاناتی را در اختیار شما قرار خواهد داد که هیچ برند دیگری مشابه آن را ندارد.

اسپیکر سونی بهتره یا جی بی ال؟

طرفداران سونی، اسپیکرهای آن را بهترین محصولات بازار می‌دانند و طرفداران جی بی ال هم همین نظر را در مورد محصولات شرکت دلخواهشان دارند. از طرفی دیگر در برخی از موارد سونی عملکرد بهتری دارد و در برخی از موارد محصولات جی بی ال مناسب‌تر هستند. به همین خاطر انتخاب سخت است و نمی‌توان یکی از آن‌ها را برنده این دوئل دانست. راهکار این است که ببینیم در هر حوزه‌ای جی بی ال بهتر عمل کرده است یا سونی:

1- کیفیت صدا

کیفیت و بلندی صدا ویژگی‌های بسیار مهمی هستند که هنگام خرید اسپیکر باید به آن‌ها توجه کافی نشان دهید. اسپیکرهای سونی معمولا بر ایجاد صدای فراگیر و دقیق تمرکز دارند و از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند LDAC و DSEE استفاده می‌کنند که کیفیت صدای فشرده شده را به صورت بی‌سیم بهبود می‌بخشند. علاوه بر آن تکنولوژی 360 Reality Audio که به صدای فراگیر 360 درجه مشهور است، برای اولین بار توسط سونی معرفی شد.

در زمینه کیفیت صدا،‌ جی بی ال به هیچ وجه حریف دست و پا بسته‌ای نیست و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اسپیکرهای این شرکت با بیس قوی و صدای پرقدرت شناخته می‌شوند که باعث می شود برای فضاهای باز و مهمانی‌ها یک گزینه عالی باشد. با توجه به ویژگی‌های بالا نمی‌توان در بخش کیفیت صدا، اسپیکر سونی یا جی بی ال را از دیگری برتر دانست و در این مورد بهتر است از هر برند یک محصول را انتخاب کرده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

2- طراحی و مقاومت

سونی به طراحی‌های شیک و مینیمالیستی علاقه دارد و از این ساختار در اکثر اسپیکرهای خود استفاده کرده است. محصولات این برند از مقاومت و دوام خوبی هم برخوردار هستند و برخی از مدل‌های آن در برابر آب و گرد وغبار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. طراحی زیبا و مقاومت بالا باعث می‌شود که محصولات این برند برای فضاهای داخلی مانند خانه و دفتر کار گزینه مناسب‌تری باشد.

جی بی ال بیشتر به طراحی‌های کاربردی و مقاومت در برابر آب و ضربه توجه نشان می‌دهد. مدل‌های قابل حمل این برند برای طبیعت‌گردها و افرادی که زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری می‌کنند، مناسب است.

با این توضیحات می‌توان گفت که اسپیکرهای سونی طراحی زیباتری دارند و جلوه بهتری به خانه شما خواهند بخشید در حالیکه محصولات جی بی ال بیشتر طراحی کاربردی دارند و برای جابجایی‌های زیاد مناسب‌تر هستند.

3- قابلیت اتصال

از نظر قابلیت‌ها اتصال هر دو شرکت به خوبی عمل کرده و محصولات آن‌ها به راحتی به همدیگر و پخش کننده صوتی متصل خواهند شد؛ اما جی بی ال با بهره گیری از دو قابلیت  JBL Connect و Party Boost امکان متصل کردن چندین اسپیکر به همدیگر را فراهم خواهد کرد تا به راحتی بتوانید صدایی 360  و فراگیر را ایجاد کنید. در مورد قابلیت‌های اتصال می‌توانیم با قاطعیت بیشتری سوال «اسپیکر جی بی ال بهتره یا سونی؟» را پاسخ بدهیم و جواب آن هم جی بی ال است.

4- عملکرد باتری

عوامل مختلفی مانند ظرفیت باتری، بلندی صدای خروجی، قابلیت‌های هوشمند و نورپردازی بر عملکرد باتری اسپیکرها تاثیر خواهند گذاشت. در این زمینه هم برتری با محصولات جی بی ال است و به دلیل تمرکز این برند بر اسپیکرهای مناسب فضای باز، باتری آن‌ها قوی‌تر بوده و عمر طولانی‌تری خواهند داشت. البته در نظر داشته باشید که محصولات سونی هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و این گونه نیست که ارزش خرید نداشته باشند.

5- قیمت

هر دو شرکت جی بی ال و سونی انواع اسپیکر در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف تولید می‌کنند و به طور کلی در هر بازه قیمتی تقریبا می‌توانید از هر کدام از این برندها محصولی را پیدا کنید. از طرفی دیگر محصولات جی بی ال قیمت مناسب‌تری دارند و با یک بودجه مشخص می‌توانید اسپیکر جی بی ال با ویژگی‌های بهتری خریداری کنید. البته در نظر داشته باشید که نسبت به قیمت اسپیکر هارمن کاردن، محصولات جی بی ال و سونی بسیار خوش قیمت محسوب می‌شوند و ارزش خرید بالایی دارند.

سخن پایانی

اسپیکر سونی بهتر است یا جی بی ال؟ این سوالی بود که ابتدای مطلب مطرح کردیم و هنوز هم برای آن جواب روشنی نداریم؛ چرا که هر کس با توجه به بودجه، نیازها و سلیقه خود می‌تواند محصول مناسبی را از هر دو برند پیدا کند.

در واقع رقابت این دو به گونه‌ای است که برتری‌های محسوسی نسبت به همدیگر ندارند. فقط توصیه می‌کنیم که برای فضاهای بسته سراغ محصولات سونی بروید و برای فضاهای باز و مهمانی‌ها محصولات JBL را خریداری کنید تا تجربه شنیداری متفاوتی را کسب کنید.

منتخب کاربران

source