با در نظر گرفتن این که به احتمال زیاد طراحی این محصولات به مرحله نهایی خود رسیده است، از زمان رونمایی از این کارت‌ها در CES 2025، چند ماهی طول می‌کشد تا این محصولات آماده‌ی عرضه در بازار شوند. به عنوان مثال، کارت‌های گرافیک RTX 40 که در ماه سپتامبر معرفی شده بودند، تا ماه اکتبر و نوامبر در بازار قابل دسترس نبودند. از طرفی بسیاری از فروشگاه‌های عرضه کننده، اقدام به اعمال تخفیف‌های ویژه برای محصولات نسل فعلی کردند تا فضا برای ورود محصولات جدید آماده شود.

تراشه گرافیکی به کار رفته در مدل پرچمدار سری Blackwell، یک نسخه Cut-Down از پردازنده GB202-300 است که از ۲۱ هزار و ۷۶۰ هسته‌ی FP32 CUDA برخوردار است. یعنی ۱۳ درصد کمتر از ۲۴ هزار و ۵۷۶ هسته‌ای است که برای ظرفیت کامل آن در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود که این کارت ۶۰۰ وات توان مصرفی داشته باشد. البته در اینجا به TBP یا TGP بودن این عدد اشاره نشده است.

نکته جالب توجه این است که باوجود افزایش توان مصرفی این GPU از ۴۵۰ به ۶۰۰ وات، در نسخه‌ی رفرنس این کارت همچنان از یک کولر ۲ اسلاته استفاده می‌شود. این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که انویدیا از یک سیستم خنک کننده غیرمعمول مثل سیستم‌های خنک کننده مایع در ساختار این کارت گرافیک استفاده می‌کند.

اما در خصوص کارت گرافیک RTX 5080 نیز به تراشه GB203-400 اشاره شد که از ۱۰ هزار و ۷۵۲ هسته برخوردار است و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR7 با رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت در ساختار آن تعبیه شده است. جا دارد به این نکته اشاره داشته باشیم که مشخصات فنی تراشه GB203 عملا نصف GB202 است و این موضوع شامل حجم حافظه گرافیکی و رابط گذرگاه حافظه آن نیز می‌شود. همچنین توان مصرفی این کارت ۴۰۰ وات بیان شده است که کارت گرافیک RTX 4080 با ۳۲۰ وات توان مصرفی بالاتر است.

اما فارغ از مشخصات فنی این محصولات، به نظر می‌رسد که انویدیا یک سری ویژگی‌های جدید از جمله پشتیبانی از رابط PCIe 5.0 را به این محصولات اضافه کرده است. به این ترتیب این محصولات می‌توانند به اولین پردازنده‌های گرافیکی تبدیل شوند که به این استاندارد مجهز می‌شوند. PCIe 5.0 با بهره گیری از پورت‌های پرسرعت به کار رفته در نسل جدید مادربردهای اینتل و AMD، تا دو برابر سرعت و پهنای باند بیشتری را نسبت به PCIe 4.0 در اختیار داشته باشند.

source