فیلم تسخیر

فیلم Possession

  • کارگردان: آندره ژژوافسکی
  • بازیگران: ایزابل آجانی، سم نیل
  • سال انتشار: ۱۹۸۱

خلاصه داستان: مارک بعد از اتمام سفر جاسوسی‌اش به خانه می‌آید و متوجه می‌شود که همسرش آنا دیگر نمی‌خواهد با او زندگی کند. اما اوضاع به‌همین سادگی‌ها نیست و آنا رازهای وحشتناکی را همراه خود دارد.

آندری ژوافسکی یکی از کارگردانان مهم و صاحب سبک سینمای لهستان است. او فیلمسازی خارج از جریان اصلی بود و توانست در میان منتقدان و مخاطبان هنری‌پسند جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. فیلم‌های او در ژانرهای روانشناختی، وحشت، علمی‌تخیلی و درام اتفاق می‌افتند و برای مخاطب تجربه‌ای تازه را رقم خواهند زد. آثار این کارگردان مخاطب خاص خود را می‌طلبد، چراکه هم از ویژگی‌های ژانر استفاده می‌کند و هم اینکه پارادایم‌های هنری را در فیلم‌هایش بکار می‌گیرد.

تسخیر درامی روانشناختی با ایده‌های یک فیلم علمی‌تخیلی و ترسناک است که در زمان اکران در گیشه شکست خورد اما در جشنواره کن به نمایش درآمد و ایزابل آجانی توانست جایزه بهترین بازیگر زن را ببرد. با اینحال تسخیر مدت‌ها بعد در جایگاه یک فیلم «کالت» قرار گرفت و توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. این فیلم از لحاظ نوع ژانر اثری بلاتکلیف است و بخاطر ایده‌های ژانری زیادی که در آن استفاده شده، منتقدان هنوز نتوانسته‌اند که ژانر به خصوصی برایش پیدا کنند. تسخیر روایت زندگی زن و شوهری است که با خیانت و جدایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما داستان به‌همین سادگی‌ها نیست و زندگی‌شان به چیزی کابوس‌آور، تب‌آلود و هولناک تبدیل می‌شود، چراکه شخصیت زن داستان با تاریکی همراه است. این فیلم برای بازیگران اینقدر مالیخولیایی و ترسناک بود که آن‌ها تا مدت‌ها دچار کابوس‌های بسیار ناراحت‌کننده‌ای می‌شدند. جالب اینجاست که بخشی از روایت فیلم نیز زیست حقیقی ژژوافسکی بوده است.

فیلم تسخیر سرشار از زیرمتن‌های سیاسی و اجتماعی است. فیلمی استعاره‌ای که فیلمساز از وحشت و ماورالطبیعه کمک می‌گیرد تا دیدگاه‌های سیاسی خود را به‌نمایش درآورد. این فیلم محصول مشترک آلمان غربی و فرانسه است و در دوران جنگ سرد اتفاق می‌افتد. Possession نشان‌دهنده‌ی کشوری در حال تجزیه است و کشمش‌های شخصیت اصلی فیلم برای طلاق نیز استعاره‌ای از دیوار برلین خواهد بود. آندژی ژژوافسکی نیز برای هرچه بهتر طراحی شدن فضاسازی فیلم‌اش، لوکیشن را به برلین برد جائی که بیشترین نزدیکی را با دنیای کمونیست داشته باشد.

source