اپل ایرپاد ۴ یکی از دیوایس‌های جدیدی است که به تازگی به بازار عرضه شده است و می‌توان آن را یکی از جدیدترین و بهترین ایرپاد‌های غیر پروی بازار دانست که امکانات خوبی را در اختیار کاربران می‌گذارد. در این مقاله از پلازا قرار است در مورد مشخصات، ویژگی ها، طراحی و قیمت AirPods 4 با هم صحبت کنیم.

وقتی اپل برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ ایرپاد‌ها را معرفی کرد، این گجت به عنوان یکی از انقلابی ترین و خاص ترین انواع تکنولوژی در بازار شناخته می‌شد و باید گفت که این موضوع نیز کاملا حقیقت داشت. اکنون برند‌های مختلف با الهام از این طراحی شگفت انگیز هدفون‌های مختلفی را در استایل‌های گوناگون ارائه می‌دهند که با رنج قیمتی زیر ده دلار تا بالای چندین هزار دلار در بازار موجود هستند. اما تعداد آنهایی که می‌توانند از نظر کیفی خود را به ایرپاد‌های اپل نزدیک کنند اصلا زیاد نیستند. اپل ایرپاد ۴ یکی از جدیدترین انواع این دیوایس‌ها است که در دو نسخه ساده و با قابلیت نویز کنسلینگ ارائه شده است. در ادامه در مورد اینکه این دیوایس با چه مشخصاتی ارائه شده است بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

مشخصات اپل ایرپاد ۴

از نظر مشخصات سخت افزاری باید گفت که اپل ایرپاد ۴ با وجود جدید بودن، حرف تازه ای برای گفتن ندارد و خیلی از مشخصات آن با ایرپاد‌های قبلی یکی است. اما هم از نظر طراحی و هم امکانات، تا سطح قابل قبولی بهبود داشته است. همینطور دو نسخه ای که از این ایرپاد داریم در خیلی از موارد کاملا شبیه به هم بوده ولی در مورد نسخه حرفه ای تر آن، که با قابلیت نویز کنسلینگ ارائه شده است، می‌توان تفاوت‌های بسیار جزئی را مشاهده کرد. در صورتی که نگاهی به جدول زیر بیندازید می‌توانید مشخصات مهم این دستگاه را مشاهده کنید:

مشخصات اپل ایرپاد ۴
ابعاد کیس ۵۰ در ۲۱ در ۴۶.۲ میلی متر
وزن همراه با کیس ۳۲ گرم | ۳۴ گرم مدل نویز کنسلینگ
ارتباطات بلوتوث ۵.۳
تراشه Apple H2
آمپدانس اسپیکر ۴۲ اهم
برد بلوتوث ۱۵ متر
نویز کنسلینگ ۲۷ دسی بل
ظرفیت باتری ۵ ساعت | ۴ ساعت با نویز کنسلینگ
قیمت در حدود ۱۰ میلیون تومان | ۱۵ میلیون تومان با نویز کنسلینگ

در ادامه به معرفی کامل اپل ایرپاد ۴ به صورت موردی پرداخته و ویژگی‌های ذکر شده در جدول بالا را برای این دیوایس به صورت موردی بررسی خواهیم کرد.

معرفی اپل ایرپاد ۴

ایرپادهای اپل همواره با کیفیت صدای عالی، طراحی بی نقص و تجربه کاربری بی نظیر شناخته می‌شوند. از نسل اول تا سوم، ایرپادها توانسته اند بازار هدف خود را گسترده تر کنند و حالا با نسل چهارم، اپل سعی کرده است تا مرزهای فناوری خود را به سطحی جدید ارتقا دهد. ایرپادهای سری ۴ با ارائه امکانات بهتر در زمینه اتصال، کیفیت صدا و طراحی، به یک انتخاب برتر برای علاقه مندان به موسیقی و کاربران حرفه ای تبدیل شده اند. اپل ایرپاد ۴ به عنوان جدیدترین نسل از سری محبوب ایرپادها، بهبودهایی چشمگیر نسبت به مدل‌های قبلی خود دارد.

معرفی اپل ایرپاد 4

در حالی که مدل‌های قبلی مانند ایرپاد ۲ و ایرپاد ۳ تجربه ای متمایز از اتصال بی سیم و سهولت استفاده را به کاربران ارائه می‌دادند، اپل ایرپاد ۴ بر این پایه‌ها استوار است و ویژگی‌های جدیدی مانند بهبود عمر باتری، ارتقاء در حذف نویز و طراحی ارگونومیک تر را اضافه کرده است. این نسل جدید از ایرپاد‌ها به نوعی نماد پیشرفت مستمر در زمینه تکنولوژی صوتی و هدفون‌های بی سیم به شمار می‌رود. در ادامه در مورد ویژگی‌هایی که می‌توان از اپل ایرپاد ۴ انتظار داشت در زمینه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد.

ظاهر و طراحی اپل AirPods 4

از نظر ظاهر و طراحی می‌توان گفت که اپل ایرپاد ۴ رسماً پایان دوران ایرپاد‌هایی با ساقه‌های بلند در فروشگاه‌های اپل استور را اعلام کرده است. این هدفون‌ها شباهت بیشتری به ایرپاد ۳ دارند و یا می‌توان گفت بیشتر شبیه به نسخه ای از ایرپاد پرو بدون بالشتک‌های سیلیکونی هستند. هر هدفون ایرپاد ۴ دارای ابعادی به اندازه ۳۰.۲ در ۱۸.۳ در ۱۸.۱ میلی متر است و وزنی معادل ۴.۳ گرم دارد که آنها را سبک و جمع وجور ساخته است. طراحی به روز شده این هدفون‌ها با کاهش طول ساقه ها، ظاهری شیک تر و مدرن تر به خود گرفته که به راحتی با سایر دستگاه‌های اپل همخوانی دارد.

از لحاظ راحتی، ایرپاد ۴ برای استفاده طولانی مدت بسیار مناسب است. یکی از ایراداتی که خیلی از کاربران از آیپد‌ها می‌گرفتند وجود بالشتک‌های سیلیکونی در گوشی بود که می‌توانست آزار دهنده باشد و کمی در گوش ایجاد فشار کند. استفاده از طراحی باز یا همان Open-Ear در اپل ایرپاد ۴، که به معنی حذف این بالشتک‌ها است، می تواند این مشکل را برای کاربران حل کند. این طراحی مینیمالیستی می‌تواند یک حس ناپیدا بودن در گوش را داشته باشد که البته شاید برای برخی از کاربارن برند اپل جذاب نباشد! همینطور خط‌های سیاه رنگ روی هدفون نیز تغییراتی را داشته و جای میکروفون‌ها نیز در آنها تغییر کرده است.

ظاهر و طراحی اپل AirPods 4

کیس شارژ ایرپاد ۴ نیز با ابعاد ۵۰.۱ در ۴۶.۲ در ۲۱.۲ میلی متر و وزن‌های مختلفی بسته به وجود یا عدم وجود قابلیت حذف نویز فعال (ANC) عرضه شده است. بدون قابلیت ANC، کیس وزنی معادل ۳۲.۳ گرم دارد، در حالی که با وجود ANC این وزن به ۳۴.۷ می‌رسد. دلیل این افزایش وزن اضافه شدن شارژ بی سیم و اسپیکر داخلی برای قابلیت Find My و یا زنگ گوشی است که می‌توان آنها را از ویژگی‌های محبوب و البته پرمیوم ایرپاد پرو ۲ دانست که اکنون در این مدل ارزان تر نیز در اختیار کاربران قرار گرفته اند.

در یک ارزیابی کلی از وضعیت طراحی و ظاهر اپل ایرپاد ۴ باید گفت که این گجت قرار است ایرپاد‌ها را وارد مسیر جدیدی کند و جهت تغییرات به سوی استفاده بهتر و راحتی کاربران بوده است.

پرفورمنس و کیفیت صدا در اپل ایرپاد ۴

اپل ایرپاد ۴ با بازطراحی معماری آکوستیک، تجربه شنیداری کاملاً بهتری نسبت به ایرپادهای قبلی ارائه می‌دهد. در این مدل، اپل بر بهبود بیس غنی تر و افزایش وضوح در صدای بالا تمرکز کرده است. این موضوع می‌تواند اپل ایرپاد ۴ را به گزینه مناسبی برای گوش دادن به موسیقی تبدیل کند که لایه‌های مختلف صدا و همینطور صدای خواننده در آن به خوبی احساس می‌شود. همینطور صدای وکال، به ویژه در هنگام گوش دادن به پادکست‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، در Apple Airpods 4 به طور فوق العاده ای قوی است. این ویژگی باعث می‌شود که ایرپاد ۴ نه تنها برای گوش دادن به موسیقی، بلکه برای مصرف محتوای صوتی مثل کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها نیز انتخاب مناسبی باشد.

پرفورمنس و کیفیت صدا در اپل ایرپاد 4

تمامی این ویژگی‌ها به لطف پردازنده جدید Apple H2 فراهم شده است که معرفی آن در اپل ایرپاد 4 اتفاق افتاده و می‌تواند ویژگی‌های بسیار ایده آلی را در اختیار کاربران بگذارد. این چیپ طراحی شده تا کیفیت صوتی بهتری را نسبت به نسل‌های قبلی ارائه دهد و قابلیت‌های جدیدی مانند حذف نویز فعال (ANC) و حالت شفافیت صوتی را با کارایی بالاتری انجام دهد؛ علاوه بر این، می‌تواند به کاربران امکان تعامل بهتر با دستیار هوشمند صوتی اپل، یعنی سیری، را بدهد و کاربران بتوانند با نگه داشتن قسمت لمسی روی ایرپاد، گفتن عبارت هی سیری و یا تنها با گفتن سیری، این دستیار هوشمند را فعال کرده و خواسته‌های خود را مطرح کنند. همینطور چیپ H2 به بهینه سازی مصرف باتری کمک می‌کند و تجربه کاربری بهتری از نظر اتصال بی سیم و تاخیر کمتر ارائه می‌دهد.

مدل ایرپاد ۴ با قابلیت حذف نویز فعال (ANC) این امکان را به کاربران می‌دهد تا دنیای اطراف خود را بی صدا کنند یا با استفاده از حالت شفافیت، صداهای محیط را به طور طبیعی بشنوند. همچنین قابلیت Adaptive Audio این ایرپاد با ترکیب تنظیمات مختلف، به کاربران اجازه می‌دهد که بر اساس شرایط محیط، از بهترین کیفیت صدا بهره مند شوند. هرچند حذف نویز این مدل به اندازه ایرپاد پرو ۲ یا گجت‌های دیگری مانند هندزفری بلوتوثی ردمی بادز 5 قوی نیست، اما برای یک هدفون با طراحی باز کاملا تحسین برانگیز است و تجربه شنیداری بسیار لذت بخشی را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های ویژه برای AirPods 4

در این خصوص باید گفت که اپل ایرپاد ۴ با کوله باری از ویژگی‌های سطح پرو و حرفه ای به بازار عرضه شده است و میتوان امکانات بسیار جذابی را برای استفاده راحت تر در اختیار کاربران بگذارد. یکی از مهمترین امکانات آن صدای فضایی شخصی شده یا همان Personalized Spatial Audio است؛ این ویژگی امکان تنظیم صدای فضایی را به طور خودکار متناسب با نحوه شنیدن کاربر فراهم می‌کند. با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، ایرپاد ۴ می‌تواند تجربیات شنیداری را شخصی سازی کند تا کاربر احساس کند که صدا از زوایای مختلف به گوش او می‌رسد. این ویژگی به ویژه در گوش دادن به موزیک و محتوای صوتی متنوع، تجربه ای فراگیر ایجاد می‌کند.

مورد بعدی قابلیت Conversation Awareness است که برای اولین بار در ایرپاد ۲ پرو ارائه شد. با فعال سازی این ویژگی، ایرپاد ۴ قادر است زمانی که کاربر شروع به صحبت می‌کند، حجم صدا را به صورت خودکار کاهش دهد. این قابلیت کمک می‌کند تا کاربر بدون اینکه نیاز به دستکاری صدا داشته باشد، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. این ویژگی به ویژه در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا بسیار مفید است. دستور گرفتن به کمک حرکات سر یا همان Head Gestures نیز از ویژگی‌های جذاب اپل ایرپاد ۴ است. این ویژگی جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا با تکان دادن سر خود، تماس‌ها را پاسخ دهند یا رد کنند. این قابلیت، استفاده از ایرپاد را آسان تر و کاربردی تر می‌کند و نیاز به لمس هدفون را کاهش می‌دهد. حرکات سر به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی در حین انجام کارهای دیگر، با تماس‌ها ارتباط برقرار کنند.

ویژگی‌های ویژه برای AirPods 4

علاوه بر این، سیری به عنوان دستیار صوتی نیز به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی ایرپادهای خود را کنترل کنند. همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم، این دستیار قادر است اعلان‌ها را اعلام کند، پیامک‌ها ارسال کند، و پخش صوت را مدیریت کند. به علاوه، انتظار می‌رود که سیری به لطف به روزرسانی‌های اپل در آپدیت iOS 18 برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۶ پرو، توانایی‌های بیشتری در درک زمینه مکالمات از طریق ایرپاد ۴ به دست آورد.

باتری اپل ایرپاد ۴

ظرفیت باتری برای این دیوایس به صورت شفاف معرفی نشده است، اما بر اساس گفته‌های اپل، ایرپاد ۴ معمولی با یک بار شارژ حدود ۵ ساعت زمان گوش دادن و ۳۰ ساعت با استفاده از کیس شارژ بی سیم را ارائه می‌دهد. اما در مدل‌هایی که دارای حذف نویز فعال (ANC) هستند، این زمان به ۴ ساعت گوش دادن و ۲۰ ساعت با کیس شارژ کاهش می‌یابد. عمر باتری ایرپاد ۴ به عنوان یکی از نقاط ضعف این هدفون‌ها شناخته می‌شود. در واقع این کاهش عمر باتری باعث می‌شود که برای سفرهای طولانی مانند پروازهای بین المللی نتوان به راحتی از ایرپاد ۴ استفاده کرد و ممکن است کاربران به دنبال گزینه‌های بهتری باشند.

برای مثال، ایرپاد پرو ۲ تا ۶ ساعت زمان گوش دادن با ANC را ارائه می‌دهد که یک اختلاف قابل توجه با ایرپاد ۴ به شمار می‌آید. در مقایسه با رقبای دیگر از سایر برند‌های معروف، هدفون سامسونگ گلکسی بادز ۳ پرو تا ۷ ساعت زمان پخش را با قیمتی در همین رنج و حتی پایین تر از اپل ایرپاد ۴، ارائه کند.

باتری اپل ایرپاد 4

در کنار این موارد کیس شارژ ایرپاد ۴ با درگاه USB-C طراحی شده است که بهبود خوبی در مقایسه با درگاه لایتنینگ نسل‌های قبلی به شمار می‌رود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مواقع اضطراری با ۵ دقیقه شارژ، حدود ۱ ساعت زمان گوش دادن اضافه کنند. همینطور قابلیت شارژ بیسیم نیز در اپل ایرپاد ۴ نسخه دارای نویز کنسلینگ وجود دارد که می‌تواند یک مزیت نسبت به نسخه پایه آن به حساب بیاید. در کل می‌توان وضعیت باتری را در این دستگاه به این صورت ارزیابی کرد که هر چند بهبود‌هایی در باتری آن صورت گرفته است و برای کاربرد‌های عمومی می‌تواند جوابگو باشد، اما در مقایسه با رقبا هنوز هم باتری یک نقطه ضعف برای آن به حساب می‌آید.

تاریخ عرضه و قیمت اپل ایرپاد ۴

اپل ایرپاد ۴ یکی از گجت‌های جدیدی است که در سال ۲۰۲۴ و به همراه آیفون‌های سری ۱۶ توسط اپل معرفی و روانه بازار شد. اپل قیمت ۱۲۹ دلار برای ایرپاد ۴ بدون نویز کنسلینگ و ۱۷۹ دلار برای اپل ایرپاد ۴ دارای نویز کنسلینگ در نظر گرفته است. البته باید گفت که فروشندگان مختلف در سراسر دنیا تخفیف‌هایی را برای این کالا در نظر گرفته و قیمت ایرپاد‌ها در بازار همیشه از قیمت ارائه شده توسط اپل پایین تر بوده اند!

در حال حاضر این دستگاه در بازار ایران نیز با قیمت‌های ۱۰ میلیون تومان برای نسخه پاسه و ۱۵ میلیون تومان برای نسخه دارای نویز کنسلینگ موجود است و به فروش می‌رسد. اما در مورد اینکه آیا خرید اپل ایرپاد ۴ یک خرید مقرون به صرفه است یا نه باید گفت که اگر به دنبال محصولی از همین برند می‌گردید، باید گفت که ایرپاد پرو نسل ۲ می‌تواند با همین رنج قیمت امکاناتی بهتر را ارائه کند. همینطور محصولات برند‌های دیگر  از جمله هندزفری‌های بی‌سیم سامسونگ، می‌توانند پیشنهادات بهتری را برای شما داشته باشند.

تاریخ عرضه و قیمت اپل ایرپاد 4

نتیجه گیری

اپل ایرپاد ۴ یکی از دیوایس‌های جدید طراحی شده و ارائه شده توسط اپل است که می‌تواند ویژگی‌های خوبی را ارائه کند. طراحی این دستگاه بهبود‌های قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی داشته و استفاده از تراشه H2 اپل کیفیت صدا و ویژگی‌هایی مانند Conversation Awareness برای کم و زیاد کردن خودکار صدا در زمان صحبت کردن، Personalized Spatial Audio برای تنظیم صدا بر اساس شلوغی محیط، و همینطور فرمان پذیری با حرکات سر را به آن اضافه کرده است. باتری نیز در این گجت بهبود یافته اما باز هم می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف مطرح شود. در صورتی که در مورد اپل ایرپاد ۴ سوال و یا نظری داشتید خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source