فیلم ماریا (Maria) اثری در ژانر بیوگرافی و درام با بازی آنجلینا جولی است که به زودی اکران خواهد شد. این فیلم داستان آخرین روزهای زندگی ملکه اپرا، ماریا کالاس، را به تصویر کشیده است.

آخرین فیلم از سه‌گانه پابلو لارن (Pablo Larraín) درباره زنان شاخص قرن بیستم منتشر شد. فیلم ماریا (Maria) اثری به کارگردانی پابلو لارن است که به زندگی خواننده اپرا یعنی ماریا کالاس می‌پردازد. دو فیلم قبلی این سه‌گانه فیلم Jackie (2016) و فیلم Spencer (2021) بودند. ژانر فیلم سینمایی ماریا بیوگرافی، درام و روانشناختی است. استیون نایت (Steven Knight) نویسندگی فیلمنامه را برعهده داشته و آنجلینا جولی (Angelina Jolie) در نقش ماریا بازی کرده است. فیلم سینمایی ماریا اولین بار در جشنواره فیلم بین‌المللی ونیز به نمایش درآمد. تاریخ اکران فیلم Maria در سینماهای آمریکا 27 نوامبر 2024 (7 آذر 1403) اعلام شده است. شبکه نتفلیکس نیز در 11 دسامبر (‌21 آذر) این فیلم را بر روی پلتفرم خود قرار خواهد داد.

بررسی فیلم سینمایی ماریا که یکی از بهترین فیلم‌های 2024 است، موضوع این مقاله از پلازا است. با هم داستان فیلم را می‌خوانیم، با بازیگران آن آشنا می‌شویم و سپس مروری بر نظرات منتقدین و نمرات فیلم Maria خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی ماریا

فیلم Maria داستان فیلم ماریا

داستان فیلم ماریا روایتی پرفراز و نشیب، زیبا و تراژیک از زندگی ملکه اپرای قرن بیستم، در آخرین روزهای زندگی‌اش در پاریس دهه 1970 است. ماریا کالاس، بزرگترین خواننده زن اپرا در جهان، یک خواننده یونانی-آمریکایی در محدوده صدایی سوپرانو بود. وی در تاریخ 2 دسامبر 1923 (10 آذر 1302) در نیویورک، در یک خانواده مهاجر یونانی، چشم به جهان گشود. ماریا در یونان تحصیل کرد و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، یونانی و ایتالیایی تسلط داشت. او یکی از مشهورترین خوانندگان آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم است.

عمده تفاوت وی با خوانندگان اپرای پیش از او، در این است که ماریا علاوه بر صدای پرقدرت و باشکوه، استعداد خیره‌کننده‌ای در ایفای نقش روی صحنه داشت. درحالی که بقیه خوانندگان اپرا صرفا دست‌هایشان را تکان می‌دادند و یا روی صحنه چند قدم راه می‌رفتند، ماریا با تمام روح و جسم خود، به همراه صدای شگفت‌انگیزش، سعی در انتقال احساساتش به تماشاگر داشت. ماریا در تاریخ 16 سپتامبر 1977 (25 شهریور 1356)، در حالی که فقط 53 سال داشت، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم ماریا

در اکتبر 2022 خبر رسید که آنجلینا جولی نقش اصلی فیلم ماریا را بازی خواهد کرد. وی برای آماده شدن برای این نقش، 7 ماه آموزش خواندن اپرا دید. تخمین زده می‌شود حدود 90 تا 95 درصد صحنه‌هایی که دوران اوج کالاس را نشان می‌دهد، از ضبط‌های اصلی این خواننده استفاده شده و آنجلینا جولی فقط لب‌هایش را هماهنگ با موسیقی تکان می‌دهد. در این بخش با بازیگران فیلم سینمایی Maria آشنا می‌شویم.

آنجلینا جولی در نقش ماریا کالاس

بازیگران فیلم ماریا خلاصه فیلم سینمایی ماریا

آنجلینا جولی وویت (Angelina Jolie Voight)، بازیگر و فیلمساز آمریکایی، متولد 4 ژوئن 1975 (14 خرداد 1354) در لس‌آنجلس است. او بازیگری را از سال 1982، به عنوان یک بازیگر کودک در کنار پدرش جان وویت، در فیلم Lookin’ to Get Out، آغاز کرد. وی پس از کسب جایزه اسکار برای نقش‌آفرینی در فیلم درام Girl, Interrupted (1999)، با حضور در آثاری نظیر فیلم آقا و خانم اسمیت (2005)، و فیلم نمک (2010) تبدیل به بازیگری مشهور در هالیوود شد. آنجلینا جولی طی بیش از 4 دهه فعالیت، 150 نامزدی و 62 برد را وارد کارنامه هنری خود کرده است. یک نامزدی و 2 برد جایزه اسکار، دو نامزدی جایزه بفتا، و 5 نامزدی و 3 برد جایزه گلدن گلوب از مهم‌ترین این جوایز هستند.

در میان جدیدترین آثار او می‌توانیم فیلم Those Who Wish Me Dead (2021) و فیلم Eternals (2021) را نام ببریم. فیلم Without Blood به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی آنجلینا جولی نیز در سال 2024 اکران شد.

کدی اسمیت-مک‌فی در نقش مندراکس

تاریخ اکران فیلم Maria هنرپیشه های فیلم ماریا

کدی اسمیت-مک‌فی (Kodi Smit-McPhee) بازیگر استرالیایی، متولد 13 ژوئن 1996، برابر با 24 خرداد 1375، در شهر ادلاید است. او بازیگری را از سال 2005 به عنوان یک بازیگر کودک آغاز کرد و با فیلم The Road (2009) و فیلم Let Me In (2010) شناخته شد. بازی او در فیلم قدرت سگ (2021) در نقش پیتر گوردون، تحسین منتقدین را برانگیخت و جوایزی نظیر جایزه گلدن گلوب و نامزدی جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن وی کرد. این بازیگر جوان در آثاری نظیر فیلم X-Men: Apocalypse (2016)، فیلم Alpha (2018) و فیلم Dark Phoenix (2019) بازی کرده است.

آلبا رورواچر در نقش برونا

نمرات فیلم Maria ژانر فیلم سینمایی ماریا

آلبا کاترینا رورواچر (Alba Caterina Rohrwacher) بازیگر ایتالیایی، متولد 27 فوریه 1979 (8 اسفند 1357) در فلورانس است. پدر او آلمانی و مادرش ایتالیایی است، خواهر کوچکترش آلیس نیز به کارگردانی مشغول است. آلبا از 17 تا 21 سالگی مشغول تحصیل در رشته پزشکی بود، ولی در 21 سالگی به رم نقل مکان کرده و به تحصیل در رشته بازیگری در مرکز تجربی سینماتوگرافی مشغول شد. وی از سال 2004 با فیلم L’amore ritrovato قدم به دنیای بازیگری گذاشت. نقش‌آفرینی آلبا در فیلم Giovanna’s Father (2009) و فیلم Hungry Hearts (2014) بسیار موردتوجه قرار گرفت و وی را به چهره‌ای شناخته شده در میان بازیگران تبدیل کرد. آخرین اثر وی که به روی پرده سینماها رفته فیلم Out of Season (2023) است و آلبا در فیلم نقش آلیس را دارد.

همچنین بخوانید :

پیرفرانچسکو فاوینو در نقش فروچیو

معرفی فیلم Maria 2024 نقد فیلم ماریا

پیرفرانچسکو فاوینو (Pierfrancesco Favino) یک بازیگر، صداپیشه و تهیه‌کننده ایتالیایی است. وی متولد 24 آگوست 1969، برابر با 2 شهریور 1348، در شهر رم است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1991 آغاز کرده است. این بازیگر ایتالیایی تاکنون در بیش از 50 فیلم و سریال اروپایی و آمریکایی بازی کرده است. در میان مشهورترین فیلم‌های اونام فیلم شب در موزه (2996)، فیلم World War Z (2013) و فیلم The Traitor (2019) به چشم می‌خورد. فاوینو در سال 2020 برنده جام ولپی بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم بین‌المللی ونیز برای بازی در فیلم Padrenostro شد.

در فهرست زیر نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های فیلم ماریا را با هم می‌خوانیم:

  • آگلینا پاپادوپولو (Aggelina Papadopoulou) در نقش ماریا کالاس جوان
  • والذیو گولینو (Valeria Golino) در نقش یاکینتی کالاس
  • هالوک بیلگینر (Haluk Bilginer) در نقش ارسطو اوناسیس
  • الساندرو برسانلو (Alessandro Bressanello) در نقش جیووانی باتیستا منگینی
  • پل اسپرا (Paul Spera) در نقش رونالد
  • کریستینا آلونفتیس (Christiana Aloneftis) در نقش جوانی ماریا کالاس
  • استفن اشفیلد (Stephen Ashfield) در نقش جفری تیت
  • لیدیا کونیوردو (Lydia Koniordou) در نقش لیتسا کالاس

نقد فیلم ماریا

فیلم سینمایی ماریا اولین بار در تاریخ 29 آگوست 2024 (8 شهریور 1403) در هشتادویکمین جشنواره فیلم بین‌المللی ونیز به روی پرده رفت، و یکی از نامزدهای دریافت شیرطلایی بود. این فیلم 124 دقیقه‌ای محصول مشترک کشورهای آمریکا، ایتالیا و آلمان است و در آن به زبان‌های انگلیسی و یونانی صحبت می‌شود. کمپانی توزیع فیلم StudioCanal مسئول توزیع این فیلم در آمریکا است و آن را در 27 نوامبر 2024 (7 آذر 1403) راهی سینماها خواهد کرد. فیلم Maria از 11 آگوست (21 آذر) در شبکه نتفلیکس در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

تاکنون 45 نقد برای فیلم ماریا در وبسایت راتن تومیتوز ثبت شده که 76% آنها نقد مثبت بوده است. کمتر از 500 بیننده نیز در وبسایت IMDb به این فیلم نمره داده و درنهایت امتیاز 6.1 از 10 نصیب آن شده است. در ادامه نگاهی اجمالی به برخی نقدهای منتقدین داریم.

بررسی فیلم سینمایی ماریا معرفی فیلم Maria 2024

Entertainment Weekly/ مورین لی لنکر: 91

فیلم ماریا پرتره‌ای از همه چیزهایی است که یک هنرمند باید برای کار خود فدا کند و راه‌هایی که بیشتر هنرمندان زن از طریق پیمودن آنها به موفقیت می‌رسند. این فیلم افسانه‌ای از کنترل و شهرت است، و در عین حال قصیده‌ای برای زنی است که قلبش تنها با آواز خواندن به آرامش می‌رسد.

The Independent/ کلاریس لافاری: 80

فیلم Maria یک تراژدی است، اما این تراژدی درباره یکی از رویدادهای جانگداز زندگی نیست. در عوض این تراژدی درباره شکست یک زن در التیام دادن زخم‌هایش به وسیله هنر است.

Looper/ آدری فاکس: 70

این فیلم ممکن است برای برخی بسیار ملایم با سرعتی بسیار آرام باشد، پیانویی که به صورت مجازی و به معنای واقعی کلمه بارها و بارها در آپارتمان زیبایی در پاریس جابجا می‌شود. ولی با این حال نمی‌توان قدرت عاطفی جولی در این نقش را انکار کرد.

همچنین بخوانید :

BBC/ نیکولاس باربر: 60

در طول فیلم افراد بسیاری بین ماریا به عنوان یک زن و کالاس به عنوان یک خواننده اپرا مافوق بشری، تمایز قائل می‌شوند. علیرغم عنوان فیلم، فیلم ماریا قطعا درباره کالاس است.

Vanity Fair/ ریچارد لاوسون: 40

فیلم ماریا سبک‌ترین فیلم در این سه‌گانه است. از نظر روانی تصنعی و بیش از حد خوب است. چیزی دلنشین و نامشخص در این فیلم وجود دارد.

The Daily Beast/ بری لویت: 40

فیلم ماریا خاطره‌‌ای چرخان و تکه‌تکه از زندگی ماریا کالاس است، خاطره‌ای که به طرز ناامیدکننده‌ای همه چیز را سطحی نشان می‌دهد.

سخن پایانی

فیلم ماریا فیلم Maria

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم Maria 2024 با شما همراه شدیم. داستان فیلم را خواندیم، با بازیگران آن آشنا شدیم و مروری بر نقدهای منتقدین داشتیم. جالب است بدانید این فیلم در اولین نمایش جهانی خود در سالن سالا گرانده با تشویق ایستاده 8 دقیقه‌ای تماشاگران روبرو شد، تشویقی که آنجلینا جولی را به گریه انداخت. اکنون نوبت به شما خواننده عزیز می‌رسد. نظر شما درباره فیلم ماریا چیست؟ به نظر شما آنجلینا جولی گزینه مناسبی برای این نقش بوده است؟ آیا شما هم بی‌صبرانه در انتظار اکران فیلم و تماشای آن هستید؟ نظرات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source