ساعت 24 – شهر طبس که در ما‌ه‌های اخیر شاهد چندین حادثه ریلی، معدنی و صنعتی بوده است، درگیر مشکلات زیرساختی و توسعه‌ای است که مسئولان وعده حل آنان را داده‌اند.

آن‌طور که رئیس وقت دیوان محاسبات کشور در سال ۱۳۹۳ در دیدار از طبس اعلام کرده بود: امام خمینی در دهه شصت در فرمانی اعلام کردند که باید دو درصد از درآمد شرکت‌ها، کارخانه‌ها، مراکز تولیدی و معادن در شهرهای معدن‌خیز کشور (از جمله شهرستان طبس) به منطقه استقرار این واحدها اختصاص یابد و در راستای توسعه همان شهرها هزینه شود.

البته درحالی که سهم بخش معدن در اقتصاد ایران چندان قابل اعتنا نیست، اما حجم ظرفیت تولید معدنی و میزان ظرفیت صادرات محصولات معادن شهرستان طبس و حومه به حدی است که سود آن سالانه بیش از هزار میلیارد تومان می‌تواند برای کل این منطقه آورده داشته باشد. بدین ترتیب، از آنجا که نسبت تراکم منابع معدنی این منطقه و مناطقی مانند بافق نسبت به سایر شهرهای کشور بالاتر بوده و در عین حال این مناطق، جزء مناطق نسبتاً محروم بودند، در ابتدای پیروزی انقلاب این تصمیم از سوی مسئولان و در راس آن رهبری نظام برای اختصاص عایدی‌های منابع معدنی گرفته شده است.

حمیدرضا حجازی (خبرنگار رسانه‌های بومی طبس) در این رابطه توضیح داد: امام خمینی و همچنین مقام معظم رهبری درباره اجرای این حکم تاکید ویژه‌ای روی شهرستان‌هایی مثل بافق و طبس داشتند اما اختصاص دو درصد سود صنایع و معادن درباره شهر بافق استان یزد اجرا می‌شود و درباره شهر طبس هرگز اجازه طرح موضوع اختصاص ۲ درصد از سهم معادن و صنایع برای توسعه شهری داده نشد.

از همان بدو ورود به منطقه هر بیننده‌ای با چالش‌های متنوعی از جمله کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل درون شهری و بین شهری، کمبود شدید تعداد حرکت قطارها و هواپیماها با وجود هزینه بالای احداث ایستگاه‌های مربوطه در شهر مواجه می‌شود.

شهری که روزگاری هر دو روز یکبار محل عبور و مرور یک دو فروند هواپیما و دو قطار بوده، امروزه تنها از رفت و برگشت یک قطار و یک هواپیما در هفته بهره‌مند است. در کنار این معضل، بحث زیرساخت‌های جاده‌ای منطقه نیز قابل توجه است. شبکه جاده‌ای نسبتاً فرسوده بخصوص در محیط‌های بین شهرستانی و جاده‌های منتهی به معادن و کارخانه‌ها، ایمنی را علاوه بر معادن، از جاده‌های این منطقه سلب کرده است.

کمبودهای حمل و نقل به نحوی جدی است که در این حوزه بسیاری از مسافران، گردشگران و مردم منطقه را دچار مشکل کرده و امکان بهره‌مندی از صنعت توریسم را برای این شهر دشوار ساخته است. مزید بر این کمبودها، نبود امکانات اقامتی و هتلی هم چشمگیر است که علیرغم جاذبه‌های طبیعی شهر در دل کویر و ظرفیت‌های کویرنوردی اطراف آن، عدم بهره‌مندی از این امکانات ظرفیت‌های قابل توجه آن را بلااستفاده ساخته است.

مشاهدات خبرنگار ایلنا حاکی از آن است که تنها طی یک روز دو حادثه جاده‌ای منجر به واژگونی دو کامیون در جاده‌های مواصلاتی نزدیک به شهر در هفته گذشته رخ داده است. این درحالی است که شبکه مواصلاتی این منطقه میزبان فرآیند جابه‌جایی انبوهی از خودروهای سنگین باربر که محصولات معادن و کارخانه‌ها را جابه‌جا می‌کنند، بوده است.

فعالان مدنی این شهر بر این باور هستند که شرکت‌های معدنی و صنعتی منطقه و استان به ویژه در بخش خصوصی با وجود استفاده از امکانات گسترده از زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مخابرات و جاده‌ها و… در این حوزه‌ها برخلاف شرکت‌های دولتی فعال مشارکت کننده، مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه زیرساختی و از جمله جاده‌هایی که در این حوزه معدنی و صنعتی فعال هستند، انجام نمی‌دهند.

شهری صنعتی با ۱۶۰۰ کارگاه که قطب تامین محصول راهبردی خرما و سایر محصولات کشاورزی نیز هست و دارای ۱۰ معدن زغالسنگ و چندین معدن دیگر از جمله سیلیس و… است، هنوز نسبت به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری کارگرنشین آن از امکانات لازم فاصله‌ای قابل توجه دارد.

source