دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، با کشف گونه‌های خاصی از باکتری، گامی مهم در جهت مقابله با آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی پایدار موسوم به PFAS برداشته‌اند. این باکتری‌ها توانایی تجزیه برخی از ترکیبات PFAS را دارند و به عنوان یک راهکار کم‌هزینه برای تصفیه آب‌های آلوده مطرح شده‌اند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، این میکروارگانیسم‌ها که به جنس Acetobacterium تعلق دارند، به طور گسترده در محیط‌های فاضلاب سراسر جهان یافت می‌شوند. PFASها به دلیل پیوندهای شیمیایی قوی کربن-فلوئور، به عنوان مواد شیمیایی پایدار شناخته می‌شوند و به سختی در محیط تجزیه می‌شوند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های کشف شده قادر به شکستن این پیوندهای قوی و تجزیه PFASها هستند. این یافته در مجله Science Advances منتشر شده است.

یوجی من، استادیار مهندسی شیمی و محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، و نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «این اولین بار است که باکتری‌ای کشف می‌شود که توانایی تجزیه احیایی ساختارهای PFAS را دارد.» با این حال، او تاکید می‌کند که این باکتری‌ها تنها بر روی ترکیبات PFAS غیر اشباع موثر هستند.

دانشمندان همچنین آنزیم‌های خاصی را در این باکتری‌ها شناسایی کرده‌اند که نقش کلیدی در فرایند تجزیه PFASها ایفا می‌کنند. با شناسایی این آنزیم‌ها، مهندسان زیستی می‌توانند به دنبال بهبود عملکرد آنها و گسترش دامنه کاربردشان به سایر ترکیبات PFAS باشند. این کشف اهمیت بالایی دارد، زیرا ترکیبات PFAS با مشکلات جدی بهداشتی مانند سرطان مرتبط هستند و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای حضور این مواد در آب آشامیدنی تعیین کرده است.

استفاده از باکتری‌ها برای تصفیه آب‌های آلوده یک روش مقرون‌به‌صرفه و دوستدار محیط زیست است. با تزریق این باکتری‌ها به آب‌های آلوده و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد آنها، می‌توان به طور موثر PFASها را تجزیه کرد. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.