تصویر معماری دای (die) تراشه‌ اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام فاش شده است و اکنون می‌توانیم نگاهی به هسته‌های عظیم CPU، اندازه پردازشگر گرافیکی ​​و حافظه کش بزرگ آن بیندازیم. البته این تصویر یکی از قطعات مهم این تراشه، یعنی واحد پردازش عصبی 45 TOPS (تریلیون عملیات‌درثانیه) آن را مشخص نکرده است. در تصاویر فاش‌شده همچنین می‌توانیم تراشه کوالکام را با M4 اپل مقایسه کنیم.

به تازگی 2 تصویر دای از پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام و M4 اپل توسط شخصی به نام Piglin در شبکه اجتماعی بایدو منتشر شده است. به ادعای این منبع، اسنپدراگون ایکس الیت 12 هسته‌ای دارای اندازه قالب 169.6 میلی‌مترمربعی است. این مقدار کمی بزرگ‌تر از تراشه 10 هسته‌ای M4 اپل با اندازه 165.9 میلی‌مترمربعی است. بااین‌حال، لازم به ذکر است که اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام برپایه فناوری 4 نانومتری TSMC ساخته شده، درحالی‌که M4 اپل با استفاده از فناوری 3 نانومتری TSMC تولید شده است.

مقایسه معماری تراشه اسنپدراگون ایکس الیت با M4 اپل

معماری اسنپدراگون ایکس الیت و M4 اپل
اسنپدراگون ایکس الیت

هرچند تراشه کوالکام ابعاد بزرگ‌تری دارد، اما فرایند 3 نانومتری M4 به تراشه اپل امکان می‌دهد ترانزیستورهای بیشتری را در هر میلی‌مترمربع بسته‌بندی کند. بنابراین، M4 اپل با وجود هسته‌های مشابه، احتمالاً تعداد ترانزیستورهای بالاتری دارد، که نشان‌دهنده عملکرد و کارایی انرژی بهتر در مقایسه با تراشه کوالکام است؛ البته تفاوت کارایی و عملکرد این دو چندان زیاد نیست. چون علاوه‌بر چگالی ترانزیستورها، دیگر عوامل مثل نوع معماری، اندازه حافظه کش و سرعت کلاک به‌طور قابل‌توجهی بر عملکرد تراشه تأثیر می‌گذارند.

معماری اسنپدراگون ایکس الیت و M4 اپل
M4 اپل

اسنپدراگون ایکس الیت به 12 هسته در پردازنده مرکزی با معماری Oryon (در تصویر با اسم Phoenix مشخص شده‌اند) و با مساحت 2.55 میلی‌مترمربعی مجهز شده است که با فرکانس 3.80 گیگاهرتز کار می‌کنند. این هسته‌ها کمی کوچک‌تر از هسته‌های 3 میلی‌مترمربعی M4 هستند. درحالی که کلاستر CPU این تراشه فضای بیشتری را اشغال می‌کند، پردازشگر گرافیکی آدرنو X1 تنها 24.3 میلی‌مترمربع است که 25 درصد کوچک‌تر از M4 اپل است.

یکی دیگر از نکاتی که در تراشه کوالکام جلب توجه می‌کند، حافظه‌های کش بزرگ آن است. این تراشه دارای سه کلاستر CPU چهارهسته‌ای است که هر کدام دارای 12 مگابایت کش 12 طرفه هستند. GPU آن نیز دارای حافظه کش 12 مگابایتی مخصوص به خود است که در سطوح مختلف پخش شده است.

تراشه کوالکام همچنین دارای یک رابط حافظه 128 بیتی LPDDR5X-8448، یک NPU، یک کنترلر نمایشگر، یک ISP و اجزای مختلف دیگر است که روی تصویر حاشیه‌نویسی نشده‌اند.

source