شرکت AMD انتشار آپدیت‌های بایوس برای بهبود عملکرد و کاهش تأخیر پردازنده‌های رایزن 9600X و 9700X را آغاز کرده است.

به گزارش ورج، عرضه این آپدیت بعد از آن آغاز شد که کاربران و وب‌سایت‌های نقدوبررسی از عملکرد ضعیف پردازنده‌های Zen 5 خبر دادند. به گفته وب‌سایت‌های نقدوبررسی، تأخیر هسته-به-هسته در پردازنده‌های سری رایزن ۹۰۰۰ بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است. AMD حالا امیدوار است که با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بتواند عملکرد پردازنده‌های خود را بهبود دهد و انتقادات را به حداقل برساند.

به‌روزرسانی جدید تا ۱۰ درصد عملکرد پردازنده‌ها را بهبود می‌دهد

همچنین عرضه این بسته به‌روزرسانی از سوی AMD با انتشار به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۱ برای بهبود عملکرد پردازنده‌های Zen 4 و Zen 5 هم‌زمان شده است. اگر شما نیز از جمله کاربران این سری از پردازنده‌ها هستید می‌توانید بررسی کنید که آیا این بسته‌های به‌روزرسانی برای دستگاه شما نیز منتشر شده است یا خیر.

آخرین به‌روزرسانی AMD برای مادربردهای AM5 شامل فرم‌ور AGESA PI 1.2.0.2 است که مشکل نیاز به دو جابه‌جایی برای خواندن و نوشتن در هنگام به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را رفع می‌کند. به گفته AMD، آن‌ها موفق شده‌اند که با عرضه این آپدیت، تعداد جابه‌جایی‌ها را به نصف کاهش دهند که به کاهش تأخیر هسته-به-هسته در مدل‌های Multi-CCD کمک می‌کند.

به‌روزرسانی بایوسی که از سوی AMD منتشر شده، همچنین شامل گزینه cTDP جدیدی با توان 105 وات نیز می‌شود که برای افزایش توان طراحی حرارتی پردازنده‌های رایزن 9600X و 9700X کاربرد دارد. به گفته AMD، این سری از پردازنده‌ها در زمان عرضه با توان ۱۰۵ وات تأیید شده‌اند. این شرکت همچنین اعلام کرده است که این بهبود به‌ویژه برای بارهای کاری چندرشته‌ای مفید است، اما ممکن است کاربران در اپلیکیشن‌های ساده‌تر نیز بهبودهایی را مشاهده کنند.

برای فعال‌کردن حالت ۱۰۵ وات باید در ابتدا مطمئن شوید که خنک‌کننده مناسبی دارید. AMD می‌گوید که این به‌روزرسانی می‌تواند باعث بهبود ۱۰ درصدی عملکرد پردازنده‌های رایزن 9600X و 9700X شود.

source