طرفداری | ژوزه مورینیو یک بار گفته بود موهایش از دست لاسانا دیارا و مدیر برنامه‌های او سفید شده است. حالا به نظر همان روحیه، به جان فیفا افتاده است.

به گزارش گاردین، دیارا سابقه‌ی بازی در تیم‌های مطرحی مانند رئال مادرید، چلسی، آرسنال، پاری سن ژرمن و مارسی را در کارنامه دارد. او همینطور 34 بازی برای تیم ملی فرانسه انجام داده است. لاسانا که حالا 39 ساله است، پنج سال پیش برای همیشه کفش‌ها را در پاریس آویزان کرد. با این حال وقتی به سابقه‌ی او در فوتبال نگاه می‌کنیم، طی فصل 15-2014 بدون باشگاه مانده بود. مسئله‌ی جاری دقیقاً به همان فصل مربوط است. 

دیارا طی فصل 14-2013 در لوکوموتیو مسکو بازی می‌کرد. در آن دوره، رابطه‌ی او با لئونید کوچوک سرمربی تیم به هم خورد. در چنین شرایطی، لوکوموتیو تلاش کرد تا دستمزد بازیکن فرانسوی خود را کاهش دهد. دیارا زیر بار این مسئله نرفت و دیگر سر تمرین تیم حاضر نشد. در جواب، لوکوموتیو قرارداد او را فسخ کرد. مسئله توسط لوکوموتیو به فیفا برده شد و در نتیجه لاسانا محروم شد. همینطور وقتی مسئله به دادگاه داوری ورزش برده شد، دیارا محکوم شد تا 10.5 میلیون یورو به لوکوموتیو جریمه پرداخت کند. لوکوموتیو برای خرید او 20 میلیون یورو به آنژی ماخاچ قلعه پرداخت کرده بود و مبلغ فوق‌الذکر، قرار بود جبران آن خسارت باشد. همان زمان، دیارا در مصاحبه‌ای حکم صادره را پذیرفت و گفت باید گذشته را جبران کند. 

پرونده‌ای که لاسانا مطرح کرده، بیشتر در خصوص اتفاقات پس از موارد بالا است. باشگاهی برای مذاکره با دیارا پا پیش نمی‌گذاشت چون لوکوموتیو قرارداد او را یکطرفه فسخ کرده بود. باشگاه بلژیکی شارلوا پیشنهادی ارسال کرد اما این پیشنهاد مشروط بود. آنها باید این تائید را از فیفا دریافت می‌کردند که برای جذب دیارا، قرار نیست خسارت یا مبلغی جهت خرید دیارا به باشگاه لوکوموتیو پرداخت کنند. چنین تائیدیه‌ای از سوی فیفا داده نشد و در نتیجه شارلوا پیشنهاد خود را پس گرفت.

نام ژان لوئیس دوپونت (از وکلای بوسمن در شکایت علیه فیفا) که رئیس اتحادیه بازیکنان فرانسوی است، در این پرونده نیز به عنوان یکی از شاکیان دیده می‌شود. تیم وکلای دیارا با این استدلال که رفتار فیفا در این پرونده نقض‌کننده‌ی قوانین کار در اروپا است، مسئله را به دعوی حقوقی خود تبدیل کرده‌اند. 

مشکل اصلی با ITC است؛ گواهی انتقال بین‌المللی که صدور آن، لازمه‌ی هرگونه انتقال بین‌المللی در دنیای فوتبال است. هرگونه انتقال بین‌المللی، بدون صدور این اجازه‌نامه از سوی فیفا نمی‌تواند تکمیل شود. در مورد مربوط به دیارا، عدم صدور این اجازه‌نامه سبب آن شد که بازیکن در حالی که 29 ساله بود، نتواند برای یک سال به شغل خود ادامه دهد. گروه وکلا همینطور سراغ این مسئله رفته‌اند که در مذاکرات بین لوکوموتیو و آنژی که در آن رقم 20 میلیون یورویی برای انتقال وی در نظر گرفته شد، بازیکن هیچ نقشی نداشت و حالا چرا باید بر آن مبنا خسارت پرداخت کند؟ حقیقت این است که جابه‌جایی با چنین ارقامی در لیگ روسیه متداول نیست و تنها یک مرتبه، دنی بازیکن پرتغالی با رقمی بیشتر از این بین دو باشگاه روسی جابه‌جا شده است. 

کارت itc

پرونده در حال حاضر در دیوان دادگستری اتحادیه اروپا باز شده است؛ این همان نهادی است که در پرونده مربوط به سوپرلیگ، رای خود را به ضرر نهادهای فیفا و یوفا صادر کرد. نتیجه‌ی این دادگاه ممکن است این باشد که اجازه‌نامه‌ی ITC از فوتبال حذف شود. در حال حاضر، احساسات حاکم بر پرونده و به نظر ناظران، محتمل است که رای به سود دیارا صادر شود. اگر این اتفاق رخ دهد، کنترل فیفا روی نقل‌وانتقالات فوتبال کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه بازیکنان و باشگاه‌ها کنترل بیشتری به دست خواهند آورد. 

چهارم اکتبر یعنی جمعه‌ی پیش‌رو، نتیجه مشخص خواهد شد. 

اهمیت موضوع برای باشگاه‌های ایرانی

رای دادگاه اگر تغییر ساختارهای کنونی باشد، به طور حتم به سود باشگاه‌های ایرانی نیز خواهد بود. طی سال‌های اخیر، بارها باشگاه‌ها به خاطر صدور ITC برای مدتی اجازه‌ی استفاده از بازیکنان خارجی خود را نداشته‌اند. همینطور وقتی بازیکنان ایرانی بخواهند راهی لیگ‌های خارجی شوند، مراحل انتقال تسریع خواهد شد. برای مثال سعید عزت اللهی هافبک ملی‌پوش ایرانی، زمانی که قصد انتقال از اتلتیکو مادرید به روستوف روسیه را داشت، به خاطر مسائل مربوط به صدور ITC یک نیم‌فصل نتوانست بازی کند. طی مدت اخیر نیز باشگاه استقلال برای بازی دادن به دیدیه اندونگ، با مشکل صدور ITC روبرو بود. 

source