اگر به خاطر داشته باشید انویدیا در خصوص کارت گرافیک RTX 4080 نیز رویکرد مشابهی را دنبال کرد و این GPU را همراه با حافظه‌های ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی روانه بازار کرده بود. اما بعد از انتقادات زیادی که به حجم حافظه پایین نسخه ۱۲ گیگابایتی آن شد، نهایتا انویدیا تصمیم به لغو ساخت این کانفیگ گرفت تا در ادامه آن را به عنوان کارت گرافیک RTX 4070 Ti روانه بازار کند. البته در این مورد، این دو کارت مشخصات فنی کاملا متفاوتی داشتند. بنابراین این انتقادات منطقی به نظر می‌رسید. به هرحال اگر فرض را براین بگیریم که شایعات مربوط به RTX 5080 حقیقت داشته باشند، نسخه‌ی ۲۴ گیگابایتی آن یک ارتقا نسبت به نسخه ۱۶ گیگابایتی محسوب شده و دیگر انتقادی به آن وجود نخواهد داشت.

نکته قابل ذکر دیگر این است که RTX 5080 از تراشه GB203-400 استفاده می‌کند و اگر روش مرسوم نامگذاری محصولات انویدیا را در نظر بگیریم، این تراشه، نسخه کامل این GPU خواهد بود و از تمام ظرفیت آن استفاده شده است. در نتیجه این شرکت در صورت استفاده از همین GPU در نسخه‌ی دیگر، قادر به ارائه تعداد هسته‌های بیشتر نخواهد بود.

البته که این موارد هنوز در حد یک شایعه هستند و با اطلاعاتی که تاکنون توسط انویدیا به شرکای تجاری این شرکت ارائه شدند، چندان همخوانی ندارند. ضمن این که ممکن است جزئیات این برنامه هرلحظه تغییر کند و تا زمانی که تأییدیه‌ای برای آن منتشر شود، چند ماه یا چند سال طول بکشد. به طور مثال کارت گرافیک RTX 4090 Ti که هیچ وقت هم به بازار عرضه نشد، درحالی که وارد فرایند تولید هم شده بود؛ اما این محصول هرگز به دست مصرف کنندگان نرسید.

در نهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میام بگذارید.

source