4 فیلم دوران بلوغ که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تغییر کنار بیایند. این فیلم‌ها بحث‌های دوران دبیرستان را درباره تغییرات بدن دانش‌آموزان و چالش‎‌های دنیای اطرافشان آغاز می‌کنند.

 

دوران دبیرستان برای دانش‌آموزان دوران تحول است. نه تنها بدن آن‌ها به گونه‌ای تغییرمی‌کند که اغلب بر احساسات‌شان تاثیرمی‌گذارد ,بلکه درحال افزایش آگاهی از دنیای اطراف خود هستند، دنیایی با چالش‌های فراوان، بیماری‌های همه‌گیر جهانی، مبارزات عدالت اجتماعی، تغییرات آب وهوا و موارد دیگر.

 

داستان‌های مربوط به دوران بلوغ می‌تواند به دانش‌آموزان دبیرستانی کمک کند تا خود و رابطه‌شان با دنیای اطراف را درک کنند. بسیاری از مربیان درحال حاضر از کتاب‌های مربوط به دوران بلوغ در کلاس درس استفاده می‌کنند و افزودن فیلم‌های مربوط به دوران بلوغ به عنوان ابزار یادگیری می‌تواند موثر و مثمر ثمر باشد.

 

1. اعجوبه (Wonder)

86

 

  • کارگردان: استیون شباسکی
  • بازیگران: جولیا رابرتس,اوون ویلسون,جیکوب ترمبلی
  • تاریخ اکران: 2017
  • امتیاز IMDB به فیلم : 7.9 از10

اعجوبه با الهام از کتابی به همین نام ساخته شده‌ است و روایتگر  داستان آگی, پسری با ظاهری متفاوت را دنبال می‌کند که وارد کلاس پنجم می‌شود. جولیا رابرتز و اوون ویلسون نقش والدین آگی را بازی می‌کنند که وقتی برای اولین بار وارد یک مدرسه دولتی می‌شود، در سفر کشف و مبارزه‌اش به او می‌پیوندند.

ازطریق این فیلم دانش‌آموزان می‌توانند در مورد معمولی یا عادی بودن بحث کنند و معنی متفاوت بودن را در نظر بگیرند .محققان آزمایشگاه X-Media در دانشگاه هاروارد باتوجه به  این کتاب و فیلم به شدت بر اهمیت یادگیری اجتماعی وعاطفی در نوجوانان تاکید می‌کنند.

 

2. آکیلا و مسابقه کلمات (Akeelah and the Bee)

87

  • کارگردان: داگ آچیسون
  • بازیگران: کیکه پالمر,لارنس فیشبرن,آنجلا باست
  • تاریخ اکران: 2006
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.4 از10

دراین فیلم آکیلا یازده ساله با بازی کیکه پالمر عاشق هجی کردن کلمات می‌شود و این عشق ناشی ازبازی‌های اسکربل است که پدرش قبل از مرگ با او انجام می‌داد. مرگ پدرش و تصمیم برادر بزرگترش برای پیوستن به ارتش , تغییرات عمیقی را در زندگی آکیلا ایجاد می‌کند .مادر آکیلا ساعت‌های طولانی کار می‌کند و خواهربزرگتر او، دخترش را در خانه با آکیلا و مادرش بزرگ می‌کند و برادر دیگرش جذب زندگی تبهکاری می‌شود. چالش‌ها همواره با تغییرات می‌آیند و هنگامی‌که آکیلا وارد مسابقه هجی کردن کلمات درمدرسه ‌اش می‌شود و با یکی دیگر از شرکت کنندگان ملاقات می‌کند زندگی او به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر می‌کند.

معلمی به‌نام دکتر لارابی با هنرپیشگی لارنس فیشبرن وارد زندگی او می‌شود و آکیلا ,دوستان جدید، جوامع جدید و انتظارات جدید را جست‌وجو می‌کند و سرانجام در این ماجراها او یاد می‌گیرد که خود را باور داشته باشد.

در دوران بلوغ  اغلب تغییرات بر زندگی دانش‌آموزان تحمیل می‌شود و در زندگی خود با موانعی رو به رو می‌شوند. این فیلم فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا نقشی را که موانع در زندگی‌شان ایفا می‌کنند در نظر بگیرند و منابع در دسترس خود را برای تغییر در بیرون بررسی کنند.

3. سوارکارنهنگ (Whale Rider)

88

  • کارگردان: نیکی کارو
  • بازیگران: کیشا کاستل-هیوز,کلیف کرتیس,ریچل هاوس
  • تاریخ اکران: 2002
  • امتیاز IMDB به فیلم: 7.5 از10

در این فیلم رئیسان قبیله وانگارا در نیوزلند رسم دارند اولین فرزندشان را به عنوان رئیس بعدی قبیله انتخاب کنند. برادر دوقلوی پای دوازده ساله در صف ریاست بود که در بدو تولد مرد و پای براین باور است که باید به عنوان رهبر بعدی قبیله انتخاب شود اما پدر بزرگ او بر اساس رسوم مجبور است یک پسر را برای جانشینی انتخاب کند.با این‌حال پای با کمک مادربزرگش راه‌های اجدادش را می‌آموزد و تلاش می‌کند ثابت کند که می‌تواند مردمش را رهبری کند .

این فیلم به بررسی نقش جنسیت می‌پردازد وفرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا نقشی را که جنسیت درزندگی‌شان ایفا می‌کند درنظربگیرند. آن‌ها می‌توانند پاسخ‌های خود را به تغییرات مرتبط با هویت جنسیتی بررسی کنند و در مورد سنت‌های خانواده وجامعه بحث کنند.

4. بچه‌های آسمان (CHildren of Heaven)

  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: رضا ناجی,میر فرخ هاشمیان,بهاره صدیقی
  • تاریخ اکران: 1997
  • امتیاز IMDB به فیلم: 8.2 از10

این فیلم زیبای ایرانی داستان خواهر وبرادری را روایت می‌کند که مجبور می‌شوند یک جفت کفش را به اشتراک بگذارند .علی به طوراتفاقی تنها  کفش خواهرش را گم می‌کند. او که مصمم است همه چیزرا درست ‌کند , وارد یک مسابقه دو می‌شود تا یک جفت کفش ارزنده برای خواهرش برنده شود .

این فیلم فرصتی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا راه‌هایی را که عوامل اقتصادی بر زندگی خود واطرافیان‌شان تاثیرمی‌گذارد،  بررسی کنند. ازدست دادن کفش‌های علی و زهرا می‌تواند زمینه‌ای برای بحث پیرامون تاثیر تغییرات اقتصادی باشد که می‌تواند برخانواده‌ها و در نتیجه براحساس قدرت وامنیت دانش‌آموزان تاثیربگذارد .

فیلم ابزار قدرتمندی برای رشد دانش‌آموزان درزمینه یادگیری اجتماعی و عاطفی است .این فیلم‌ها می‌توانند ازدانش‌آموزان حمایت کنند و به آن‌ها بینش ودرک توانایی‌های خودشان برای رویارویی با تغییرات وهدایت چالش‎‌های بیرونی که با آن‎ها رو به رو هستند ارائه دهند .

source