اخترشناسان در کشفی شگفت‌انگیز، سیاره‌ای سنگی را در مدار یک ستاره کوتوله سفید شناسایی کرده‌اند. این کشف می‌تواند سرنخ‌هایی درباره سرنوشت احتمالی زمین پس از تبدیل خورشید به یک غول سرخ در اختیار ما قرار دهد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، در آینده‌ای دور، خورشید به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد و در این فرآیند، سیارات داخلی منظومه شمسی از جمله عطارد و احتمالاً زهره را بل خواهد خورد. تاکنون تصور می‌شد که زمین نیز به همین سرنوشت دچار شود. اما کشف اخیر نشان می‌دهد که برخی سیارات ممکن است از این مرحله بحرانی جان سالم به در ببرند.

دانشمندان سیاره‌ای سنگی را در مدار یک ستاره کوتوله سفید که قبلاً مرحله غول سرخ را پشت سر گذاشته است، کشف کرده‌اند. این سیاره در ابتدا در مداری مشابه زمین به دور ستاره خود می‌چرخیده است، اما با افزایش اندازه ستاره و تبدیل آن به یک غول سرخ، به مداری دورتر رانده شده است. این نخستین نمونه از یک سیاره سنگی است که در مدار یک کوتوله سفید کشف می‌شود.

کمیینگ ژانگ، اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، در این باره می‌گوید: «با توجه به این یافته، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که زمین در آینده از بین خواهد رفت. ممکن است سیاره ما نیز پس از گذر از مرحله غول سرخ خورشید، به مداری دورتر رانده شود و به سیاره‌ای شبیه به سیاره کشف شده تبدیل شود. سیاره مذکور در فاصله‌ی حدود ۴۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و با استفاده از روش میکرولنزی کشف شده است. این روش بر اساس انحراف نور ستاره پس‌زمینه توسط گرانش یک جسم آسمانی پیش‌زمینه استوار است.

با بررسی دقیق‌تر داده‌های به دست آمده، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر سیاره سنگی، یک کوتوله قهوه‌ای نیز در مدار این ستاره کوتوله سفید در حال گردش است. کوتوله‌های قهوه‌ای اجرام آسمانی هستند که جرم کافی برای آغاز همجوشی هسته‌ای در هسته خود را ندارند.

مدل‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که سیاره سنگی کشف شده، در ابتدا در منطقه‌ی قابل سکونت ستاره قرار داشته است، یعنی منطقه‌ای که امکان وجود آب به صورت مایع وجود دارد. با این حال، با افزایش اندازه ستاره، مدار سیاره به تدریج بزرگ‌تر شده و از خطر بلعیده شدن توسط ستاره در امان مانده است.

این کشف نشان می‌دهد که سیارات سنگی ممکن است پس از گذر ستاره مرکزی از مرحله غول سرخ، همچنان به حیات خود ادامه دهند. البته، شرایط بر روی این سیارات بسیار متفاوت از شرایط اولیه خواهد بود و احتمال وجود حیات در آن‌ها بسیار کم است. با پرتاب تلسکوپ‌های فضایی جدید در آینده، دانشمندان امیدوارند که بتوانند سیارات بیشتری را در مدار کوتوله‌های سفید کشف کنند و درک خود را از سرنوشت منظومه‌های سیاره‌ای بهبود بخشند. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.