‌رئیس ستاد ارتش اسرائیل با اعلام اینکه اقدامات بعدی ارتش این کشور در خط مقدم لبنان را تأیید کرده است، گفت روزهای پرچالشی در انتظار ارتش است. اسرائیل در ‌روزهای اخیر حملات خود به جنوب لبنان را تشدید کرده است. بر‌اساس بیانیه حزب‌الله لبنان،‌ سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و شمار دیگری از نیروهای مقاومت در حملات جمعه‌شب اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت به شهادت رسیدند.‌ خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد که هالوی درباره تداوم اقدامات اسرائیل در لبنان گفت: به‌تازگی ‌ارزیابی از وضعیت را تکمیل و برنامه‌ها برای فرماندهی شمال را تأیید کردم. روزهای پرچالشی در انتظارمان است. ارتش اسرائیل در اوج آمادگی‌ هم از نظر دفاعی و هم از نظر تهاجمی در تمامی جبهه‌ها قرار دارد و آماده پیشامدهای بعدی است. در پی ‌انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان که حزب‌الله، اسرائیل را مسئول آن دانسته بود، درگیری‌ها و تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در مرزها افزایش یافت.‌ تل‌آویو در پاسخ به حملات موشکی حزب‌الله لبنان‌ به نقاطی از اسرائیل در پی انفجار پیجرها، حملات متجاوزانه خود به جنوب لبنان را تشدید کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل ‌روز گذشته گفت:‌ «اسرائیل در هفته گذشته با هدف قرار‌دادن ترکیبی از تهدید‌های فوری و تسلیحات استراتژیک مانند موشک‌های هدایت‌شونده بزرگ‌تر، به توانمندی‌های حزب‌الله آسیب سنگینی وارد کرده است. این تهدیدی نیست که از بین رفته باشد، به‌راحتی می‌توان حدس زد که حزب‌الله تلافی خواهد کرد و اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار دارد‌». ‌نداو شوشانی‌ در ادامه با اشاره به وضعیت حزب‌الله لبنان پس از ترور دبیر‌کل حزب‌الله لبنان و همچنین تقریبا ۶۰ هزار اسرائیلی که از شمال اسرائیل گریخته‌اند، گفت: «اسرائیل امیدوار است این اقدام، مسیر جنگ را تغییر دهد. ما به دنبال راه‌حل‌هایی بوده‌ایم تا غیرنظامیان ما را به خانه‌هایشان بازگرداند‌». در همین حال، پس از موج حملات اسرائیل به لبنان که مقر حزب‌الله در بیروت را هدف قرار داد و به ترور سید‌حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان انجامید، کاخ سفید اعلام کرد‌ جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دستور داده است‌ نیروهای آمریکایی در خاورمیانه «در صورت لزوم» آماده باشند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بایدن به پنتاگون دستور داده است وضعیت نیروهای آمریکایی در منطقه را ارزیابی کرده و در صورت لزوم تغییر دهد تا بازدارندگی را تقویت کرده، حفاظت از نیروها را تضمین کند و از تمام اهداف ایالات متحده حمایت کند‌». بایدن همچنین به سفارتخانه‌های ایالات متحده در منطقه دستور داد:‌ «تمام اقدامات حفاظتی لازم را مطابق با شرایط انجام دهند‌».‌ بایدن به خبرنگاران گفت: «ما در‌حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم‌». او تأیید کرد: «ایالات متحده از عملیات اسرائیل اطلاعی نداشته و در آن مشارکت نکرده است‌». لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز گفت‌ ایالات متحده از قبل اطلاعی از این حملات نداشته است.

آستین افزود که او از طریق تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، صحبت کرده است، در‌حالی‌‌که عملیات اسرائیل در جریان بود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک مقام آمریکایی به‌طور جداگانه اعلام کرد ‌اسرائیل زمانی واشنگتن را مطلع کرده که «عملیات در‌حال اجرا بوده و هواپیماهای اسرائیلی در‌حال پرواز بودند‌».

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل گزارش دادند که هدف این حمله حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله،‌ بوده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده است ‌حزب‌الله به شهر صفد در شمال اسرائیل حمله موشکی کرده است. سی‌ان‌ان به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داده است‌ حزب‌الله حدود ۳۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده که بسیاری از این موشک‌ها توسط اسرائیل رهگیری شدند، اما دست‌کم دو موشک به شهر صفد اصابت کرده است. این حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله ساعاتی بعد از بمباران مقر اصلی حزب‌الله در ضاحیه بیروت انجام شده است.

تغییر مأموریت در عراق

از سوی دیگر، در بیانیه‌ای مشترک که روز گذشته منتشر شد، آمریکا و عراق برنامه خود را برای گذار از ائتلاف جهانی مبارزه با داعش با محوریت آمریکا به یک مشارکت امنیتی دوجانبه ارائه کردند.

دولت بایدن و رهبران عراقی اعلام کردند ‌مأموریت نظامی ائتلاف در عراق طی ۱۲ ماه آتی با هدف حمایت از نیروهای عراقی و همچنین حفظ فشار بر داعش وارد فاز جدیدی می‌شود و نیروهای آمریکایی پایگاه‌هایی را که طی دو دهه حضور نظامی خود در آنها فعالیت داشتند، ترک خواهند کرد. این بیانیه که متعاقب ۹ ماه گفت‌و‌گوی فشرده کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق با شرکای ائتلاف صادر شده، نقشه‌ راه پایان مأموریت نظامی ائتلاف تا سپتامبر ۲۰۲۵ است.

پنتاگون هنوز جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرده که چه تعداد از دوهزارو ‌۵۰۰ سرباز آمریکایی که در عراق خدمت می‌کنند، در منطقه می‌مانند‌ یا اینکه نیروها به‌طور کامل از عراق خارج می‌شوند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم حضور ما در داخل این کشور در‌حال تغییر است‌». او جزئیاتی درباره تعداد نیروها ارائه نکرد. در این بیانیه آمده که با پیشروی آمریکا و عراق، روابط راهبردی این‌ دو کشور نقش سازنده‌ای در برنامه‌ریزی‌های دفاعی خواهد داشت.

سینگ تأکید کرد که آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند، بلکه مأموریت خود را با عراق تطبیق می‌دهد. تمرکز آمریکا بر گذار از ائتلاف چندملیتی تحت «عملیات عزم راسخ» به مشارکتی دوجانبه است که روی پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مبارزه با داعش تأکید دارد. این بیانیه تأکید دارد درحالی‌که مأموریت نظامی در عراق تا سپتامبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، فعالیت ائتلاف در سوریه بسته به شرایط منطقه دست‌کم تا سپتامبر ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت. این مأموریت همه‌‎جانبه با هدف جلوگیری از احیای پایگاه داعش در منطقه به‌ویژه در شمال شرقی سوریه انجام می‌گیرد.

 

source