یکی از مهم‌ترین دستاوردها در صنعت خودرو، انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها توسط پلوس بوده است. این قطعه مکانیکی متصل به چرخ خودرو، نیروی تولیدشده توسط موتور را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند. در این مطلب از دیجیاتو علائم خرابی پلوس را بررسی می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید خرابی پلوس خودرو چه نشانه‌هایی دارد، صدای خرابی پلوس چگونه است، نشانه خرابی پلوس چیست و انواع خرابی پلوس ماشین را بشناسید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

انواع علائم خرابی پلوس

در ابتدا باید به انواع خرابی پلوس ماشین بپردازیم. هروقت که بخشی از پلوس ماشین دچار ایراد شود، نشانه خاصی را نمایان می‌کند. در این قسمت انواع نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

لرزش خودرو در حین رانندگی؛ نشانه خرابی مشعلی پلوس

پلوس دقیقا در کنار چرخ‌های خودرو قرار دارد، بنابراین هرگونه آسیب به آن مستقیما روی رانندگی تاثیر می‌گذارد. اگر وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول می‌لرزد یا جهش‌های غیرمعمولی دارد، ممکن است پلوس آن خراب شده باشد.

صدای کلیک هنگام دور زدن؛ نشانه خرابی بلبرینگ پلوس

پلوس علاوه بر انتقال نیرو به چرخ‌ها، به آن‌ها اجازه چرخش می‌دهد. روکش پلاستیکی روی پلوس از مفصلی که به چرخ اجازه چرخش می‌دهد، محافظت می‌کند. اگر این روکش پلاستیکی آسیب ببیند، در حین دور زدن (چه در یک جهت یا همه جهات) صدای کلیک بلندی شنیده می‌شود که ممکن است نشانه خرابی پلوس باشد.

علائم خرابی پلوس

شنیدن صدای تق تق؛ نشانه خرابی سر پلوس

اگر در حین رانندگی ناگهان صدای تق تق شنیدید، ممکن است دلیل آن خرابی پلوس باشد. البته همیشه خرابی پلوس باعث ایجاد صداهای غیرعادی نمی‌شود و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

اگر این صداها هنگام تعویض دنده بیشتر به گوش برسد یا خودرو برای نیرو گرفتن و حرکت کردن تقلا ‌کند، ممکن است مفصل پلوس آسیب دیده باشد.

روغنی شدن داخل لاستیک‌های خودرو؛ نشانه خرابی پلوس

روکش پلاستیکی دور پلوس روغن‌کاری شده تا اصطکاک نداشته باشد و عملکرد مناسبی ارائه دهد. اگر آسیبی به روکش پلاستیکی وارد شود، روغن روان‌کننده روی چرخ‌ها نشت می‌کند و باید فورا روکش پلاستیکی روی پلوس را تعویض کنید.

عدم حرکت خودرو؛ آخرین علت خرابی پلوس

گاهی اوقات خودرو به خوبی استارت می‌خورد، وارد دنده می‌شود، صدای موتور کاملا عادی است و هیچ گونه اخطاری در چراغ‌های داشبورد دیده نمی‌شود؛ اما خودرو حرکت نمی‌کند. در چنین شرایطی احتمال شکستگی مفصل پلوس وجود دارد.

علائم خرابی پلوس

اگر با فشردن پدال گاز فقط دور موتور زیاد می‌شود و خودرو حرکت نمی‌کند، باید سلامت پلوس را بررسی کنید. البته این مورد را نباید با علائم تمام شدن دیسک و صفحه اشتباه گرفت، چون در آن حالت خودرو حرکت می‌کند اما سرعت آن با دور موتور سازگاری ندارد.

دستورالعمل برای تعمیر خرابی پلوس خودرو

با توجه به نشانه‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌توانید متوجه شوید کدام یک از قسمت‌های پلوس دچار ایراد شده‌اند و نسبت به برطرف کردن خرابی آن قسمت اقدام کنید. البته بهتر است تا هنگام مراجعه به تعمیرگاه، از تعمیرکار خبره خود بخواهید تا این قسمت را به طور دقیق بررسی کند. در مجموع یک دستورالعمل چهارمرحله‌ای برای انجام تعمیرات پلوس وجود دارد:

اول، علت خرابی را تشخیص دهید

در مرحله اول باید نشانه خرابی پلوس را پیدا کنید. این کار با توجه به نشانه‌های خرابی هر بخش امکان‌پذیر است اما برای دقت بیشتر، لازم است تا چرخ‌ها باز شوند و جلوبندی خودرو مورد بازبینی قرار گیرد. ممکن است برخی قطعات نیز در آستانه خرابی باشند که در این صورت باید در همان لحظه نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

قطعات خودرو

دوم، به تعمیرگاه مراجعه کنید

تعمیرات پلوس خودرو در منزل امکان‌پذیر نیست، مگر آن‌که یک مکانیک حرفه‌ای باشید و به ابزاری کامل دسترسی داشته باشید! به همین خاطر لازم است تا مرکز تعمیراتی معتبر و امنی را برای انجام تعمیرات اتومبیل خود بیابید.

سوم، قطعات یدکی مرغوب و باکیفیت را جایگزین قطعه خراب کنید

به هیچ عنوان از قطعات دست‌دوم برای جایگزینی قسمت‌های آسیب دیده استفاده نکنید. قطعات خودرو را از مراکز معتبر تهیه کنید و آن‌ها را با قسمت‌های آسیب دیده پلوس جایگزین کنید. پلوس خودرو به طور مستقیم با سیستم فرمان خودرو ارتباط دارد، از این رو باید برای انجام تعمیرات آن سخت‌گیر باشید.

قطعات یدکی خودرو

چهارم، همواره مراقب خودرو باشید

اگر از خودرو به طور دائم و در مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنید، باید دوره‌های زمانی خاصی را برای بازبینی پلوس خودرو در نظر بگیرید. با بازبینی دوره‌ای، شانس خرابی پلوس خودرو شما به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد، چرا که خرابی‌ها را پیش از وقوع یافته‌اید!

جمع‌بندی

در مطلب امروز به علائم خرابی پلوس خودرو در هر بخش پرداختیم. باید به این نکته توجه داشته باشید که قطعات پلوس خودرو همانند بسیاری دیگر از بخش‌ها، عمر محدودی دارند و با توجه به نحوه استفاده و میزان استفاده کاربر از خودرو، نیاز به تعمیر و نگهداری خواهند داشت.

علائم خرابی پلوس

در صورتی که هرکدام از نشانه‌هایی که در مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید تا پلوس اتومبیل شما را تعمیر کنند.

سوالات متداول

شایع‌ترین خرابی پلوس خودروهای پژو چیست؟

شایع‌ترین مشکل در پلوس خودروهای پژو، خرابی بلبرینگ‌های پلوس است. نشانه‌های این مشکل با انتشار صدای جیرجیر، غژغژ یا تق‌تق و همچنین ارتعاش فرمان هستند.

شایع‌ترین خرابی پلوس رنو تندر 90 و ساندرو چیست؟

بروز مشکل در سه‌شاخه پلوس و همچنین پاره شدن گردگیر پلوس، از جمله مشکلات شایع در رنو تندر 90 و رنو ساندرو هستند. تکان خوردن دسته دنده مخصوصا در سرعت پایین نشانه بارز بروز مشکل در پلوس رنو تندر 90 به حساب می‌آید.

آیا رانندگی با پلوس خراب خطرآفرین است؟

بله، رانندگی با پلوس خراب مشکلات بسیاری را برای راننده به همراه خواهد داشت. لرزش بیش از حد، افزایش لرزش با بالا بردن سرعت و جهش‌های غیر عادی حین رانندگی، قفل شدن چرخ‌ها، خردشدن محفظه ساچمه، قفل شدن فرمان و آسیب دیدن گیربکس از جمله این مشکلات هستند.

source