جک S3 یکی از کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران است که از نیمه دهه 1390 تاکنون توسط کرمان‌موتور به بازار عرضه می‌شود. اکنون کرمان‌موتور قصد دارد برای بهبود جایگاه این محصول، جک S3 فیس ‌لیفت را به بازار عرضه کند. این خودرو رقیب ام‌وی‌ام X33 کراس و بک X3 پرو محسوب می‌شود و از نظر طراحی ظاهری، همواره مورد انتقاد بوده است. نسخه فیس‌لیفت جک S3 در برخی بازارها با نام جک JS3‌ عرضه می‌شود.

نسخه اصلی جک S3 که در بازار ایران حضور دارد، متعلق به سری نخست این خودرو است که در سال 2013 وارد خط تولید شرکت چینی JAC شد. این خودرو در سال 2016 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت اما نسخه‌های جک S3 فیس لیفت در آن زمان به بازار ایران عرضه نشدند. این خودرو در سال 2019 دومین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد که با تغییرات ظاهری بیشتری برای این خودرو همراه بود. نسخه‌های جدید این خودرو در ایران، متعلق به فیس‌لیفت دوم هستند که در سال 2019 اتفاق افتاد.

نگاهی به تغییرات جک S3 فیس ‌لیفت

همانند اکثر فیس‌لیفت‌ها، نمای جانبی خودرو تغییر خاصی را تجربه نکرده است و تنها تغییرات ظاهری در بخش جلو و عقب رخ داده‌اند. بنابراین ظاهر جانبی ناموزون این خودرو که آن را شبیه به یک مینی‌ون قدبلند جلوه می‌دهد، سرجایش باقی مانده است.

جک S3 فیس ‌لیفت

بااین‌حال بهبودها در بخش جلو چشم‌گیر هستند. یکی از مشکلات اصلی ظاهر جک S3 در نمای جلو، کاپوت کوتاه و جلوپنجره بزرگ این خودرو بود که در جک S3 فیس لیفت برطرف شده است. گلگیرهای جلو و دماغه خودرو اکنون کشیده‌تر شده‌‌اند. جلوپنجره نیز اندکی اصلاح شده است. چراغ‌های روشنایی اصلی به نواحی جانبی سپر منتقل شده‌اند و به‌جای آن‌ها، دور نوار LED باریک قرار گرفته است که به عنوان دی‌لایت عمل می‌کنند.

تغییرات در نمای عقب محدودتر هستند. کاسه چراغ‌های عقب طرح متفاوتی دارند و نسبت به نسخه اصلی کوچک‌تر هستند. همچنین چراغ‌های مه‌شکن به همراه چراغ دنده عقب در قالب دو کاسه چراغ بزرگ، در نواحی جانبی سپر قرار دارد. یکی از معضلات طراحی خودروهای چینی، قرارگیری چراغ دنده عقب در قسمت پایین سپر است که باعث می‌شود تا سایر رانندگان قادر به مشاهده این چراغ هنگام حرکت به سمت عقب نباشند. این مشکل در بسیاری از خودروها همچون جک S3 وجود داشت که پس از دو فیس‌لیفت، همچنان برطرف نشده است.

JAC JS3

خوشبختانه در بخش فنی جک S3 فیس لیفت شاهد تغییری نیستیم. بنابراین موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر سرجایش قرار دارد و با موتورهای کوچک‌تر و توربوشارژر جایگزین نشده است. گیربکس اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. کرمان‌موتور قیمت جک S3 را هم‌اکنون یک میلیارد و 20 میلیون تومان اعلام کرده است. نسخه فیس‌لیفت این خودرو احتمالاً قیمت بیشتری خواهد داشت. انتظار داریم این خودرو با نرخی حدود 1.2 میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

source