انیمیشن توربو (Turbo) یک کارتون آمریکایی در ژانر کمدی-ورزشی است که سال 2013 اکران شد. این اثر با الهام از فیلم خشن و سریع با محوریت یک حلزون ساخته شده است.

یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های سال 2013، با صداپیشگی هنرمندانی چون رایان رینولدز، انیمیشن توربو (Turbo) بود. این اثر کاری از استودیو دریم‌ورکز انیمیشن (DreamWorks Animation) است که در آن سال توسط کمپانی  20th Century Fox توزیع گشت. ژانر انیمیشن توربو ورزشی، کمدی، خانوادگی و ماجراجویی است. دیوید سورن (David Soren)، کارگردان این اثر، وظیفه نگارش فیلمنامه را در کنار دارن لمکه (Darren Lemke) رابرت سیگل (Robert Siegel) برعهده داشته است. درباره تاریخ اکران انیمیشن توربو باید بگوییم که این انیمیشن در 17 جولای 2013 (26 تیر 1392) در آمریکا اکران شد. گرچه این اثر حضور چشمگیری در گیشه نداشت، ولی بازخورد مثبتی از منتقدین و بینندگان گرفت و منتقدین به خصوص طنز، انیمیشن و گویندگی آن را تحسین کردند.

اگر مقاله بهترین انیمیشن‌های دنیا را خوانده باشید، با ماندگارترین آثار این ژانر در طول تاریخ آشنا هستید. در این مقاله از پلازا قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی انیمیشن Turbo 2013 بپردازیم. داستان آن را بخوانیم، با گویندگان انیمیشن آشنا شویم و درنهایت نیز مروری بر نمرات و نظرات منتقدین داشته باشیم.

فهرست مطالب

خلاصه کارتون توربو

خلاصه کارتون توربو انیمیشن Turbo

داستان انیمیشن توربو در لس‌آنجلس و پیرامون یک حلزون باغچه به نام تئو توربو روایت می‌شود. توربو یک حلزون کوچک با رویایی غیرمعمولی است: تبدیل شدن به سریع‌ترین مسابقه‌دهنده جهان. پس از اینکه بر اثر اتفاقی عجیب، توربو این قدرت را می‌یابد که با سرعتی فوق‌العاده زیاد حرکت کند، تصمیم می‌گیرد به بزرگترین رویایش جامه عمل بپوشاند پس برای شرکت در مسابقه ایندیا 500 آماده می‌شود. او همه تلاش خود را می‌کند تا ثابت کند هیچ رویایی خیلی بزرگ و هیچ رویاپردازی خیلی کوچک نیست.

ایده این انیمیشن از آنجا آمد که دیوید سورن در مسابقه انیمیشن استودیو DreamWorks برای کارمندان، شرکت کرده و فیلم سریع و خشن (2011) را با حلزون‌ها طراحی کرد. او نه تنها برنده مسابقه شد، بلکه استودیو این ایده را خرید و پس از 5 سال، با کارگردانی سورن تولید آن شروع شد. الهام‌بخش قسمت مسابقه‌ای کارتون نیز، شوروشوق پسر 6 ساله سورن به ماشین‌های مسابقه‌ای بود.

همچنین بخوانید :

هنرپیشه های انیمیشن توربو

در فهرست گویندگان انیمیشن توربو نام هنرمندان محبوبی چون رایان رینولدز و ساموئل ال.جکسون به چشم می‌خورد. در این بخش با چند تن از این بازیگران آشنا می‌شویم.

رایان رینولدز در نقش تئو توربو

نمرات انیمیشن Turbo ژانر انیمیشن توربو

رایان رادنی رینولدز (Ryan Rodney Reynolds) بازیگر، تهیه‌کننده، و تاجر است. او در 23 اکتبر 1976، برابر با 1 آبان 1355، در شهر ونکوور کانادا چشم به جهان گشود. این بازیگر کانادایی-آمریکایی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1991 با سریال نوجوانانه Hillside آغاز کرد. رینولدز با نقش ددپول در فیلم Deadpool (2016) به شهرت رسید. اخیرا نیز فیلم Deadpool & Wolverine (2024) از این مجموعه منتشر شده است و رینولدز برای بازی در آن نامزد جایزه گلدن گلوب شده است. وی در مجموع 38 نامزدی و 16 برد در جشنوراه‌های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد و در سال 2017 ستاره‌ای در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود به او اختصاص یافت. از دیگر آثار او می‌توانیم فیلم 6 Underground (2019)، فیلم Free Guy (2021) و فیلم The Adam Project (2022) را نام ببریم.

پل جیاماتی در نقش چت توربو

هنرپیشه های انیمیشن توربو انیمیشن Turbo

پل ادوارد ولنتاین جیاماتی (Paul Edward Valentine Giamatti) بازیگر آمریکایی، متولد 6 ژوئن 1967 (16 خرداد 1346) در ایالت کنتیکت است. او در مدرسه درام ییل در رشته بازیگری تحصیل کرده و فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان بازیگر را از سال 1989 آغاز کرد. او با فیلم Private Parts (1997) به شهرت رسید. پل جیاماتی برای بازی در فیلم Cinderella Man (2006) نامزد جایزه اسکار شد. در سال 2023 نیز فیلم The Holdovers با بازی این بازیگر منتشر گشت که او را برای بار دوم نامزد جایزه اسکار کرد و همچنین افتخاراتی نظیر نامزدی جایزه بفتا، و برد جایزه گلدن گلوب را برای وی به ارمغان آورد.

همچنین بخوانید :

مایکل پنا در نقش تیتو لوپز

انیمیشن Turbo بازیگران انیمیشن توربو

مایکل پنا (Michael Peña) بازیگر آمریکایی، در 13 ژانویه 1976 (23 دی 1354) در ایالت ایلینویز چشم به جهان گشود. او از سال 1996 به طور رسمی کار خود به عنوان بازیگر را آغاز کرد و تا به امروز در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری حضور داشته است. مایکل نقش اصلی فیلم Cesar Chavez (2014) را بازی کرده و در فصل اول سریال Narcos: Mexico (2018) نیز نقش مامور کیکی کامارنا را داشت. اخیرا او را با نقش مامور دومینگو چاوز در فصل چهارم سریال Jack Ryan (2023) دیده‌ایم.

ساموئل ال. جکسون در نقش ویپلش

انیمیشن Turbo داستان انیمیشن توربو

ساموئل لروی جکسون (Samuel Leroy Jackson) یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران آمریکایی است که آثارش تا به امروز بیش از 27 میلیارد دلار فروش داشته و او را به یکی از پردرآمدترین بازیگران تاریخ تبدیل کرده‌اند. او متولد 21 دسامبر 1948، برابر با 30 آذر 1327، در واشنگتن است. وی بازیگری را از سال 1972 با تئاتر آغاز کرد و در سال 2022 نامزد جایزه تونی شد. شهرت بین‌المللی ساموئل جکسون مرهون بازی او در فیلم داستان‌های عامیانه (1994) است، یک نقش‌آفرینی به یادماندنی که افتخاراتی نظیر جایزه بفتا و نامزدی جایزه اسکار را برای او به همراه داشت. ایفای نقش جدی میس ویندو در سه‌گانه Star Wars (1992-2005)، و نقش نیک فیوری در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول نیز بر شهرت وی افزودند.

ما قصد داریم در بهینه‌ترین ساختار و زمان ممکن، بازیگران انیمیشن توربو را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه به اختصار با نام و نقش برخی دیگر از گویندگان انیمیشن Turbo آشنا می‌شویم.

  • لوئیس گوزمان (Luis Guzmán) در نقش آنجلو لوپز
  • بیل هدر (Bill Hader) در نقش گای گنگ
  • اسنوپ داگ (Snoop Dogg) در نقش اسموو موو
  • مایا رودولف (Maya Rudolph) در نقش برن
  • بن شوارتز (Ben Schwartz) در نقش اسکیدمارک
  • جف بنت (Jeff Bennett) در نقش بابی
  • کن جونگ (Ken Jeong) در نقش کیم لی
  • میشل رودریگز (Michelle Rodriguez) در نقش پاز
  • مایکل پاتریک بل (Michael Patrick Bell) در نقش سایه سفید

نقد انیمیشن توربو

انیمیشن Turbo با بودجه‌ای معادل 127 تا 135 میلیون دلار ساخته، و اولین بار در تاریخ 20 می 2013 (30 اردیبهشت 1392) در سالن نمایش CineEurope در اسپانیا به روی پرده رفت. اکران عمومی این انییمشن در آمریکا 17 جولای 2013 (26 تیر1392) بود و فروش آن در گیشه به 282.6 میلیون دلار رسید. گرچه این رقم یک شکست در گیشه محسوب می‌شود، اما این کارتون توانست امتیازات خوبی از منتقدین و بینندگان بگیرد. انیمیشن توربو در 5 جشنواره شرکت کرده و 11 نامزدی و 1 برد (برای ساموئل ال. جکسون در جوایز Black Reel) را از آن خود کرد.

نمرات انیمیشن Turbo نسبتا خوب است. این انیمیشن در وبسایت IMDb امتیاز 6.4 از 10 را از بینندگان دریافت کرده است. در وبسایت راتن تومیتوز نیز در میان 114 نقد، 67% آنها نقد مثبت ارزیابی شده‌اند. منتقدین در کنار تحسین انیمیشن، طنز و صداپیشگی آن به نقد این اثر در زمینه نداشتن اصالت کافی پرداخته‌اند. در ادامه مروری بر نقدهای منتقدین داریم.

بررسی انیمیشن Turbo 2013 معرفی انیمیشن توربو

Film.com/ لارمی لگل: 85

برای صدای ساموئل ال. جکسون در نقش ویپلش و کار پل جیاماتی در نقش چت باید اعتبار ویژه‌ای قائل شد. کشش و جاذبه بین این دو عالی و حتی خنده‌دار است.

The Dissolve/ ژنیو کوسکی: 80

هیچ چیز انقلابی درباره روایت ورزشی انیمیشن توربو وجود ندارد، اما اشکالی ندارد؛ این فیلم یکی از خوش‌ساخت‌ترین طرح‌های فیلم را دارد و به لطف تمرکز بر روابط انسانی-حلزونی، محورهای احساسی فیلمنامه کمتر از حد انتظار نیست.

Chicago Sun-Times/ نل مینو: 75

فیلم کمی کند می‌شود و زمان زیادی را صرف پرداختن به شخصیت‌های انسانی تضمین‌شده و ملال‌آور، در مقایسه با رویاهای بزرگ حلزون کوچولو می‌کند. اما زمانی که حلزون‌های مسابقه‌ای به صفحه نمایش بازمی‌گردند، به لطف طراحی شخصیت‌های شایان ستایش برای استفاده از آن چشم‌های گوگولی و به ویژه صداپیشگی محشر آنها، فیلم بار دیگر بهبود می‌یابد.

Los Angeles Times/ بتسی شارکی: 70

انیمیشن توربو مجموعه‌ای از جریان‌های متقابل احساسی بسیار قوی است که با مفهوم برد و باخت گره خورده و در دستان گروهی از بازیگران گزیده و توانا است.

همچنین بخوانید :

New York Daily News/ جو نویمایر: 60

خانواده‌هایی که قبلا انیمیشن Monsters University و انیمیشن Despicable Me 2 را تماشا کرده‌اند، کارتون توربو را در مقام سوم، قابل‌قبول خواهند یافت. این انیمیشن نوعی ماجراجویی ملاقات حلزون با انیمیشن ماشین‌ها است، که حتی وقتی بنزینش تمام می‌شود بازهم سرگرم‌کننده است.

The New York Times/ ای. او. اسکات: 50

جالب است بدانید فیلمی که مصرانه فضیلت متفاوت بودن را موعظه می‌کند اساسا، خیلی عمدی و با کمرویی، مانند هرچیز دیگری در نوع خود است. با این حال، حتی در غیاب اصالت، به لطف برخی شوخی‌های پیچیده و هوشمندانه و حضور صداپیشگان سرزنده و مشهور، می‌توان از تماشای این انیمیشن لذت برد.

Empire/ نیک دو سملین: 40

اگر می‌خواهید پل جیاماتی را در نقش یک حلزون ببینید، و چه کسی نمی‌خواهد؟، به جای درستی آمده‌اید.

The Playlist/ درو تیلور: 25

یکی از ناامیدکننده‌ترین ویژگی‌های انیمیشن توربو از استودیو بزرگ دریم‌ورکز انیمیشن، این است که حتی انرژی لازم برای جذابیت بصری را ندارد، چه رسد به اینکه بخواهد چیزی برای اهمیت دادن در داستان به مخاطب ارائه کند.

سخن پایانی

نقد انیمیشن توربو تاریخ اکران انیمیشن توربو

در این مقاله از پلازا با معرفی انیمیشن توربو با شما همراه شدیم. داستان آن را خواندیم، با گویندگان انیمیشن آشنا شدیم و در بخش نهایی نیز مروری بر نظرات منتقدین داشتیم. نظر شا درباره انیمیشن Turbo چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما نقاط ضعف و نقاط قوت این فیلم چیست؟ از خواندن نظرات شما در بخش “دیدگاه شما” بسیار خوشحال خواهیم شد.

منتخب کاربران

source