طرفداری | لیورپول که در بازار نقل‌وانتقالات بسیار منفعل بود، در روزهای پایانی موفق شد یک خرید مقرون‌به‌صرفه انجام دهد. انتقال فدریکو کیه زا به لیورپول، تنها خرید قرمزها برای فصل 25-2024 بود.

با وجود پیوستن گیورگی مامارداشویلی به لیورپول، این دروازه‌بان گرجستانی تا پایان فصل 25-2024 به‌صورت قرضی در والنسیا می‌ماند و فدریکو کیه زا اولین خرید دوران آرنه اشلوت خواهد بود که برای لیورپول به میدان خواهد رفت. اگرچه پیوستن آسان کیه زا به لیورپول، موضوعی بود که تا همین چند ماه پیش به فکر هواداران خطور هم نمی‌کرد چرا که کیه زا در تورین از محبوبیت بالایی برخوردار بود.

اگرچه پیش از یورو 2024، رابطه کیه زا و باشگاه یوونتوس بر سر تمدید قرارداد، شکرآب شد. منابع خبری نزدیک به یوونتوس خبر دادند بازیکن با هدف درخشش در یورو 2024، مذاکرات را به پس از این تورنمنت موکول کرد تا بتواند برای تمدید قرارداد با دستمزد بیشتر، دست بالا را داشته باشد اما یووه پس از یورو، به کلی مذاکرات را ترک کرد و پس از انتصاب تیاگو موتا به‌عنوان سرمربی یوونتوس، اعلام شد این وینگر سرعتی جایی در برنامه‌های این سرمربی ندارد.

اگرچه در نامه‌ی خداحافظی کیه زا با یوونتوس، به این نکته اشاره شد که او هیچ پیشنهاد تمدید قراردادی دریافت نکرد و اطلاعات منتشر شده درباره وضعیت او، دروغ است. به هر روی، او از شرکت در تمرینات گروهی و بازی‌های پیش‌فصل منع شد تا نامش در لیست مازاد قرار گیرد. حتی زمانی که یوونتوس مجبور شد از آندره آ کامبیاسو در پست غیرتخصصی و ساموئل امبانگولا از تیم جوانان استفاده کند، حاضر نشد به کیه زا فرصت بازگشت و صلح بدهد تا بخواهند به هر نحوی که شده، او از تورین برود. به هرحال، داستان کیه زا و یوونتوس، پایان مسالمت‌آمیز و خوشی نداشت. اما این وینگر ایتالیایی که حین پیوستن به لیورپول در هواپیما سرود «تو هرگز تنها قدم نخواهی زد» را می‌خواند، به آینده‌اش در آنفیلد خیلی امیدوار است.

همه این حواشی در حالی است که خیلی‌ها، کیه زا را با درخشش در یورو 2020 و قهرمانی ایتالیا در جام ملت‌های اروپا به یاد می‌آورند اما زنجیره‌ای از مصدومیت‌ها که مهم‌ترین آن‌ها پارگی رباط صلیبی در ژانویه 2022 بود، باعث شده کیه زا از دوران اوجش فاصله بگیرد. اگرچه جذب بازیکنی با رزومه‌ی فدریکو کیه زا با رقم 12 میلیون یورو که همراه با پاداش‌ها به 15 میلیون یورو خواهد رسید، خرید ارزان قیمتی است که باشگاه‌های فرصت‌طلب و باهوش مثل لیورپول از چنین فرصتی بهره می‌برند اما دلیل حقیقی علاقه لیورپول برای آوردن فدریکو کیه زا به لیورپول چه بود؟

یکی از کیفیت‌های برجسته بازی کیه زا، انعطاف و چندپسته بودن او است. او برای بازی در همه مناطق یک‌سوم تهاجمی زمین، راحت است اما در اصل او یک وینگر است؛ وینگر راست پایی که در سمت چپ عملکرد بهتری دارد اما نمایش‌های تکرارنشدنی او در قهرمانی ایتالیا در یورو 2020 در سمت راست زمین رقم خورد. نقشه پست‌های بازی کیه زا در یوونتوس نشان می‌دهد که او در چه پست‌های پرشماری می‌تواند ایفای نقش کند.

کیه زا در اکثر دوران حضورش در یوونتوس، زیر نظر ماسیمیلیانو الگری در پست مهاجم، به‌خصوص مهاجم دوم بازی کرد اما با بازی در جناحین راحت‌تر است و حتی در مواقع اضطراری و آرایش‌های خاص می‌تواند به‌عنوان وینگ‌بک نیز به کار گرفته شود. این نقشی بود که آندره آ پیرلو، اولین سرمربی کیه زا در یوونتوس به او داده بود.

نقشه پست‌های بازی فدریکو کیه زا
فدریکو کیه زا در 34% بازی‌هایش برای یوونتوس در نقش مهاجم نوک سیستم 2-5-3 بوده اما حتی به‌عنوان فولبک راست و چپ نیز به کار گرفته شده است!

چنین انعطافی باعث می‌شود کیه زا یک گزینه بسیار جذاب برای اسکواد لیورپول باشد و در صورت غیبت هر یک از پنج مهاجم لیورپول یعنی محمد صلاح، کودی خاکپو، دیوگو ژوتا، داروین نونیز و لوئیس دیاز می‌تواند به‌عنوان یک جانشین باکیفیت، ایفای نقش کند.

یکی از نکات برجسته عملکرد نیمه دوم لیورپول در پیروزی مقابل ایپسویچ در بازی هفته اول لیگ برتر، توانایی مهاجم قرمزها برای استفاده از فضای پشت وینگ‌بک‌های حریف با استفاده از وینگرهای ویران‌کننده و سرعتی تیم بود. هر دو گل لیورپول با دویدن صلاح پشت دفاع چپ ایپسویچ، لیف دیویس به دست آمد و پیش از این نیز مهاجم مصری از این طریق برای دیوگو ژوتا پاس گل ساخته بود.

پیاده‌سازی این نکته، یکی از ویژگی‌های بازی کیه زا است؛ توانایی او در مغلوب کردن مدافعان در موقعیت‌های یک در برابر یک بالا است. در طول دو فصل گذشته، دو فصل کاملی که وینگر ایتالیایی پس از پارگی رباط صلیبی‌اش بازی کرد، او میانگین 4.5 حرکت take-on یا برداشتن یک در برابر یک در هر 90 دقیقه را ثبت کرد و در لیورپول فقط لوئیس دیاز با میانگین 5.3 در همین زمینه توانسته عملکرد بهتری داشته باشد.

با نگاه کردن به نتیجه نهایی حرکت، یعنی حرکت بعدی پس از عبور از یار مقابل، می‌بینیم که او با ساخت 11 موقعیت بعد از برداشتن یک در برابر یک، بهتر از هر بازیکن دیگری در یوونتوس و لیورپول کار کرده است. غیر از این، او به‌دنبال حمل توپش، برای بازیکنان یوونتوس فرصت قرارگیری در موقعیت شوت‌زنی فراهم می‌کرد. البته نباید از یاد ببریم که در مقاطعی، او به‌عنوان وینگ‌بک بازی می‌کرد و بازیکن در چنین پستی فرصت‌هایش برای قرارگیری در موقعیت تیک آن، کاهش می‌یابد.

نقشه موقعیت‌سازی فدریکو کیه زا نشان می‌دهد دریبل‌زنی و بازی مستقیم او می‌تواند در هر دو جناح زمین باشد و چپ و راست برای او تفاوتی ندارد.

نقشه موقعیت سازی فدریکو کیه زا
حمل توپ‌های کیه زا که به موقعیت تبدیل شده است

از آن‌جایی که لیورپول از سبک بازی پرفشار یورگن کلوپ فاصله گرفته و سعی می‌کند کنترل‌گراتر باشد، داشتن بازیکنی مثل کیه زا با توانایی از پیش برداشتن یار مقابل، می‌تواند ارزشمند باشد؛ به‌خصوص در بازی مقابل حریفانی که ساختار دفاعی‌شان لو بلاک است و برای شکستن دفاع آن‌ها به بازیکنی با توانایی‌های انفجاری نیاز است. علاوه‌براین وقتی لیورپول فرصت حمله در انتقال را داشته باشد، توانایی وینگر ایتالیایی در حمل توپ با سرعت بالا می‌تواند مزیتی خوشایند برای خط حمله باشد.

با همه این‌ها باید اشاره داشت کیه زا یک گلزن تمام‌عیار نیست. البته مکس الگری، سرمربی پیشین یوونتوس تاکید داشت پست اصلی کیه زا مهاجم نوک است و او با اضافه کردن گلزنی به فوتبالش، می‌تواند فوتبالیست کاملی شود که فعلا چنین اتفاقی نیفتاده است. او فصل گذشته در همه مسابقات برای یوونتوس موفق شد 10 گل بزند و بالاترین میزان گل او در یک فصل، عدد 14 است که در فصل 21-2020، بهترین دوران بازی او در یوونتوس زیر نظر آندره آ پیرلو رقم خورد.

کیه زا در دوران حضورش در یوونتوس، میانگین یک گل در هر سه بازی را ثبت کرده است؛ آماری که خیلی چشمگیر نیست اما آمارش برای مهاجمی که هدف اصلی گلزنی نیست، قابل‌قبول به‌شمار می‌رود. میانگین گلزنی کیه زا با لوئیس دیاز با آمار 0.32 گل در هر 90 دقیقه، تقریبا مساوی است اما مشخصا عدد کمتری از صلاح (0.68)، ژوتا (0.64)، نونیز (0.48) و خاکپو (0.43) ثبت کرده است. به استثنای صلاح، کیه زا نسبت به سایر مهاجمان لیورپول می‌تواند خلاقیت بیشتری برای تیم جدیدش به ارمغان بیاورد. در فصل 24-2023، کیه زا به‌طور میانگین 2.2 موقعیت در هر بازی خلق کرده و آمار xA او یا پاس‌هایی که انتظار می‌روند به پاس گل تبدیل شوند، میزان 0.23 در هر بازی است. او در این زمینه، بهترین آمار را در یوونتوس ثبت کرده و در میان مهاجمان لیورپول نیز نفر دوم به‌شمار می‌رود.

مقایسه آماری کیه زا و مهاجمان لیورپول
مقایسه آماری کیه زا با سایر مهاجمان لیورپول در زمینه‌های گلزنی، xG، xA، خلق موقعیت و خلق موقعیت در جریان بازی نشان می‌دهد او مهاجمی در سطح لیورپول به شمار می‌رود

نرخ کار تیمی کیه زا جنبه دیگری از بازی این وینگر 26 ساله است که با خواسته‌های اشلوت از بازیکنانش همخوانی دارد. در بازی بدون توپ و مالکیت، یکی از اشتراکات کامل کلوپ و اشلوت، میل بالای آن‌ها به اعمال پرس از بالا و بازپس‌گیری هرچه‌سریع‌تر توپ است. در فصل گذشته‌ی سری آ، جایی که 81% از دقایق بازی کیه زا به‌عنوان مهاجم دوم بود، او توانست 36.7 پرس شدید از بالا در هر 90 دقیقه انجام دهد؛ رقمی که او را در میان دومین مهاجمان و هافبک‌های تهاجمی از نظر میل به پرس قرار می‌دهد. نقشه‌ی پرس از بالای زیر نشان می‌دهد کیه زا بازیکنی است که میل به سخت‌کوشی و تلاش در همه جای زمین دارد.

پرس‌های فدریکو کیه زا
فدریکو کیه زا و اقدام برای انجام 899 پرس از بالا
جهت حمله از چپ به راست

با توجه به سابقه مصدومیت کیه زا، باید با اطمینان گفت که نقش او در لیورپول به‌عنوان یک اسکواد پلیر خواهد بود؛ بازیکنی که برای استراحت مهاجمان اصلی لیورپول به‌صورت چرخشی به کار گرفته می‌شود. 

در واقع ویژگی‌های فوتبالی برجسته‌ی کیه زا، برداشتن یک در برابر یک در لب خط زمین، حمل توپ با سرعت بالا در ضدحملات و دوندگی بی‌امان در پرسینگ است. این‌ها ویژگی‌های یک وینگر کلاسیک سطح بالا است که می‌توانند در بازار قیمتی حدود 40 الی 50 میلیون یورویی داشته باشند. البته با پارگی رباط صلیبی کیه زا و مصدومیت‌های عضلانی در پی آن، می‌توان کیه زا را به یک ماشین فِراری تشبیه کرد که یک تصادف جدی باعث شده قیمتش افتی قابل‌توجه داشته باشد.

اگرچه قیمت 12 میلیون یورویی کیه زا و دستمزد سالانه 4.5 میلیون یورویی او، یک قمار حساب‌شده برای لیورپول است و حتی در صورت در نظر گرفتن بدترین حالت، یعنی پیش‌آمدن مصدومیت‌های متعدد همچون تیاگو آلکانتارا نیز نمی‌تواند ضرری چشمگیر برای لیورپول باشد؛ به‌خصوص این‌که قرمزها او را به‌عنوان یک اسکواد پلیر به تیم خود اضافه کرده‌اند و نه یار فیکس. اگر هم کیه زا بتواند حتی عملکرد متوسط فصل گذشته در یوونتوس را برای تیم آرنه اشلوت تکرار کند، بازهم لیورپول از این معامله سود خوبی خواهد برد.

  • داده‌ها، نمودارها و آمارهای گرافیکی از وب‌سایت Opta
  • عکس اصلی مطلب از کیان موسوی

source