۱۵ خرداد ماه امسال، حسین شنبه زاده، ویراستار و فعال فضای مجازی بازداشت شد. در آن زمان خبرگزاری تسنیم تحت عنوان «دستگیری جاسوس موساد در اردبیل»، خبر بازداشت وی را تایید کرد. حالا پس از تقریبا گذشت ۳ ماه از دستگیری او، وکیلش خبر از محکومیت موکلش مجموعا به ۱۲ سال حبس داد که ۵ سال آن به عنوان مجازات اشد قابل اجراست.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با اشاره به آخرین وضعیت پرونده حسین شنبه زاده اظهار کرد: «امروز حکم بدوی دادگاه آقای شنبه‌زاده به وکلای پرونده ابلاغ شد. بر اساس حکم صادره آقای شنبه‌زاده بنا بر ماده ۸ قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت به اتهام فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس به ۵ سال حبس محکوم شده است.

او ادامه داد: «دادگاه بدوی همچنین آقای شنبه‌زاده را از بابت اتهام توهین به مقدسات، به ۴ سال حبس و از بابت اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به ۲ سال حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است. او همچنین از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.»

به گفته این وکیل دادگستری، از مجموع ۱۲ سال حبس صادره علیه آقای شنبه‌زاده، ۵ سال آن به عنوان مجازات اشد قابل اجراست.

رئیسیان با بیان اینکه «پس از مشورت با موکل درباره اعتراض به حکم صادره، تصمیم گیری خواهد شد»، گفت: «یکی از ایرادات ما به پرونده آن است که اتهام فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس رکن مادی مشخصی ندارد و صرفا به چت های متهم در حوزه خصوصی اشاره شده است.»

او درباره دیگر مصادیق در نظر گرفته شده در پرونده هم توضیح داد: «انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان توهین به مقدسات در نظر گرفته شده است. همچنین در این حکم چنین ذکر شده که حمایت آقای شنبه‌زاده از دیگر محکومان امنیتی در کنار سیاه نمایی علیه وضع موجود، استفاده از هشتگ نه به اعدام و حمایت از کشف حجاب و ابراز شادمانی از شهادت رئیس جمهور رئیسی و ایجاد جو رسانه ای علیه انتخابات از دیگر مصادیق اتهامات او محسوب می‌شود.»

حسین شنبه زاده کیست؟

حسین شنبه زاده، ویراستار، مترجم و فعال شبکه‌های اجتماعی است. وی همچنین ویراستار آثار ادبی چون «میراث و مرگ و زندگی با اوست» نوشته نجیب محفوظ بوده است. او در سال ۱۳۹۸ یکبار سابقه بازداشت داشته است. ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ نیز خبر بازداشت وی در اردبیل منتشر شد. 

خبر بازداشت حسین شنبه زاده

در خرداد ماه و پس از بازداشت حسین شنبه زاده، ابتدا مرکز رسانه‌ای دادستانی اردبیل خبر داد که یک متهم متواری و تحت تعقیب وزارت اطلاعات بازداشت شده است. این مرکز گفت این فرد «حین فرار از کشور» در اردبیل بازداشت شده و ادعا شده فرد موردنظر «سابقهٔ توهین به ائمه و مقدسات» داشته و «با افسران رده‌بالای سرویس جاسوسی موساد» در ارتباط بود.

دلیل بازداشت حسین شنبه زاده چه بود؟

پس از انتشار خبر بازداشت حسین، خبرگزاری تسنیم گفتگویی با دادستان اردبیل انجام داد. جلال آفاقی در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: متهم متواری و تحت تعقیب وزارت اطلاعات که جاسوس اسرائیل بود، در اردبیل دستگیر شد.

وی خاطرنشان کرد: این متهم اهل یکی از استان‌های جنوبی کشور بود که با دستور قضایی و پیگیری دادستانی مرکز استان و اداره‌کل اطلاعات، در اردبیل دستگیر شد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: نامبرده از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با افسران رده بالای سرویس جاسوسی موساد در ارتباط بوده و زیرپوشش فعالیت ویراستاری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز موساد از داخل کشور می‌کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل افزود: نامبرده به ‌لحاظ تعقیب وزارت اطلاعات، پس از حضور در چندین استان به قصد اختفا و در نهایت خروج از کشور، به محض ورود به اردبیل با پیگیری‌های مستمر دفتر دادستانی و اشرافیت اطلاعاتی در اداره کل اطلاعات، طی عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

source