درس شیمی با سهم ۳۰ سوال با ضریب (۷) در کنکور رشته ریاضی و ۳۵ سوال با ضریب (۹) در کنکور رشته تجربی به یکی از رتبه‌ساز ترین درس‌های هر دو رشته تبدیل شده‌است. و کسب درصد بالا در این درس می‌تواند کمک چشمگیری در رتبه برتر شدن دانش‌آموز در کنکور سراسری کند.

برای کسب نتیجه بهتر در این درس مهم و تراز‌آور دانش‌آموزان رشته ریاضی و تجربی باید برنامه‌ی مطالعاتی دقیقی را برای خود تنظیم کرده که بتواند تمام مطالب هر سه پایه را که شامل مباحث حفظی، محاسباتی و مسئله ای است را به طور کامل پوشش دهد. برای تدوین یک برنامه‌ریزی مناسب اولین و مهم‌ترین گام این است که دانش‌آموزان در کنار آموزش در کلاس درس منبعی را تهیه کنند که بتواند به خوبی مباحث پایه دهم که در کنکور رشته ریاضی ۱۱ سوال و کنکور رشته تجربی ۸ سوال مطرح می‌شود را عمیق آموزش دهد.

یکی از بهترین و پر طرفدارترین منابع شیمی پایه دهم که سالها انتخاب بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور‌های سراسری بوده کتاب شیمی دهم (واجب) مبتکران تالیف مهندس بهمن بازرگانی است.

جلد کتاب شیمی دهم واجب مبتکران

ساختار کلی کتاب شیمی دهم واجب مبتکران

ساختار کتاب شیمی دهم واجب از انتشارات مبتکران به شکل زیر است:

1- تست

2- پاسخنامه کلیدی

3- پاسخنامه تشریحی

4- ایستگاه درس و نکته (درسنامه)

طبقه‌بندی مطالب در کتاب شیمی دهم واجب (تک جلدی)، در نوع خود خاص و منحصر به فرد است. هر فصل به چند عنوان و زیرعنوان تقسیم شده؛ که برای هرکدام از این‌ها، تست‌ها و درسنامه‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.

در ابتدای هر بخش از تست‌ها، دو تیتر دیده می‌شود. تیتر اول با عنوان «تطابق با متن کتاب درسی» مربوط به شماره صفحاتی از کتاب درسی است که تست‌ها از آن قسمت مطرح شده است. تیتر دوم هم با عنوان «پیش‌نیاز» مربوط به آدرس ایستگاه (های) درس و نکته‌ی مربوط به آن تست‌ها است.

بخشی از کتاب شیمی دهم واجب مبتکران

 در لابه‌لای تست‌ها قسمتی به نام «پارازیت» دیده می‌شود که با فونت دیگری نوشته شده و حاوی مطالب طنز و سرگرم‌کننده‌ای راجع به تست‌ها است. برای مثال در صفحه‌ی 243 در قسمت پارازیت این چنین  نوشته شده است:

اگر تست بعدی را درست حل کردید توصیه می‌کنم جشن بگیرید! … آره بابا، همین چیزهاست که می‌ماند، وگرنه کنکور که می‌آید و می‌رود! در ضمن، اگر خواستید جشن بگیرید خواهشاً تاریخش را زود به ما هم بگویید که وقت داشته باشیم لباس‌مباس اینا (!) بخریم!

پرسش‌های چهارگزینه‌ای کتاب شیمی دهم تک جلدی مبتکران

با توجه به تعداد زیاد تست‌ها در هر فصل از کتاب شیمی دهم واجب مبتکران ، حدود «یک‌سوم» از تست‌ها که دربرگیرنده‌ی تمامی مطالب و مفاهیم هستند، با حروف اختصاری V.I.T نشان‌دار شده‌اند، که اولویت در حل این تست‌ها است. «V.I.T» مخفف  عبارت Very Important Tests (به معنای تست‌های خیلی مهم) است. در ادامه اگر دانش‌آموز، قصد وقت گذاشتن بیشتری برای شیمی دارد می‌تواند به سایر تست‌ها مراجعه کند. تعداد تست‌های هر فصل از این کتاب به صورت زیر است:

فصل اول (کیهان، زادگاه الفبای هستی): 352 تست

فصل دوم (ردپای گازها در زندگی): 335 تست

فصل سوم (آب، آهنگ زندگی): 395 تست

تست‌های کتاب شیمی دهم تک جلدی واجب انتشارات مبتکران ، از سؤالات کنکور‌های سال‌های اخیر، المپیاد شیمی مرحله‌ی اول و دوم و تست‌های تألیفی هستند. سؤالات کنکور از سایر تست‌ها با تیتر «تست‌های کنکور سراسری مربوط به این مبحث (به ترتیب سال)» جدا شده‌اند و آخرین تست‌های هر مبحث هستند.

بخشی از کتاب شیمی دهم واجب مبتکران

ایستگاه‌های درس و نکته

ایستگاه‌های درس و نکته که همان درسنامه‌های کتاب شیمی دهم واجب (تک جلدی) مبتکران هستند در قسمت پاسخ تشریحی گنجانده شده‌اند. در این قسمت اغلب، مطالب به صورت مباحثه‌ای آموزش داده شده‌اند؛ به این معنا که سه دانش‌آموز با سه سطح علمی مختلف، «صفر کیلومتر و بی‌دقت»، «متوسط و کاملاً معمولی» و «تیز و عمیق و دقیق» و یک معلم نکته‌سنج، شرایط کلاس درس را در ذهن تداعی می‌کنند و مطالب را به زبانی طنز و سرگرم‌کننده به خوانندگان کتاب منتقل می‌کند. در قسمت تست‌ها و ایستگاه‌های درس و نکته، علامت دایره‌ای قرمز رنگی که عدد 10 درون آن درج شده است، دیده می‌شود. این علامت به معنای آن است که دانش‌آموزان دهم، نیازی به مطالعه‌ی آن ندارند. اما دانش‌آموزان کنکوری باید آن را مطالعه کنند.

پاسخنامه‌ی کتاب شیمی دهم تک جلدی مبتکران

در پایان تست‌های هر فصل هم، پاسخ کلیدی همه‌ی تست‌ها درج شده است. یکی از نقاط قوت کتاب شیمی دهم واجب، پاسخنامه تشریحی کامل و جامع آن است. از ویژگی‌های برجسته‌ی پاسخنامه تشریحی، می‌توان به تعیین سطح سؤالات اشاره کرد. در کنار پاسخ هر سؤال، سطح آن‌ها که یکی از 4 مورد زیر است، مشخص شده است.

آسان: پاسخگویی در کمتر از 30 ثانیه

متوسط: پاسخگویی در کمتر از یک دقیقه

سخت: پاسخگویی در بیشتر از یک دقیقه

 خیلی سخت: پاسخگویی در بیشتر از سه دقیقه

در همه‌ی سؤالات، توضیحات کامل است و هر آنچه برای تفهیم دانش‌آموز نیاز است، بیان شده است. بررسی سایر گزینه‌ها در پاسخنامه، به‌دفعات انجام شده است. کتاب شیمی دهم واجب مبتکران برای برخی از سؤالات بیش از یک راه حل ارائه کرده‌است. حتی سؤالات محاسباتی با دو روش کسرهای تبدیلاتی و تناسب حل شده‌اند که این امر، باعث تسلط بیشتر دانش‌آموزان بر هر دو روش می‌شود.

جمع‌بندی

کتاب شیمی دهم تک جلدی – واجب، کتاب مناسبی برای دانش‌آموزان کنکوری و دهم است. هر دانش‌آموز با هر سطح علمی، می‌تواند استفاده‌ی لازم را از این کتاب ببرد. رویکرد کتاب شیمی (۱) واجب مبتکران تستی است، اما دانش‌آموزان دهم می‌توانند با مطالعه‌ی کتاب شیمی دهم (واجب) مبتکران ، از این جهت که درسنامه و پاسخنامه تشریحی بسیار کاملی دارد، در امتحانات تشریحی مدرسه نیز به نمرات بالایی برسند. دانش‌آموزان، با مطالعه‌ی کتاب شیمی دهم واجب (تک جلدی) مبتکران به طور کامل از کتاب درسی بی‌نیاز می‌شوند زیرا تمامی نکات کتاب درسی به صورت خط به خط در ایستگاه‌های درس و نکته قید شده است.

شما می‌توانید این کتاب را با تخفیف ویژه از فروشگاه کتابچی تهیه کنید.

source